Hærens nye bergingsvogn

Med sine 63,5 tonn er Wisent 2 det tyngste og best beskyttede kjøretøyet i Hæren.

Publisert Sist oppdatert

– Hovedfunksjonen til en bergingspanservogn er å støtte mekaniserte avdelinger med bergingsressurs i felt. Det kan for eksempel være å hente havarerte stridsvogner i fremste linje, sier prosjektleder Cato Berg fra Forsvarsmateriell.

I dag ble den nye bergingspanservognen «Wisent 2 ARV NOR» vist fram på Rena. Med sine 63,5 tonn er det snakk om det tyngste og best beskyttede kjøretøyet i Hæren. 

– Nå får vi en bergingsvogn som er konstruert for å støtte Leopard 2-familien. De vognene som brukes i dag kalles NM217. De er for lette til å berge stridsvognene på en sikker og effektiv måte. Wisent 2 vil kunne gjøre jobben alene, hvor man i enkelte tilfeller måtte bruke to bergingsvogner av den gamle typen, sier Berg.


KRAFTIG

Totalt skal seks kjøretøy leveres i perioden 2017-2020 fra den tyske produsenten Flensburger Fahrzeugbau Gessellschaft. Kontrakten har en verdi på cirka 400 millioner kroner som også inkluderer logistikk og støttesystemer. Vognene fordeles på Telemark bataljon og Panserbataljonen, mens en skal brukes på Sessvollmoen.

– Den første bergingsvogna ble utlevert til troppeprøver i 2017. Tilbakemeldingene har vært veldig gode. 

Wisent 2 er kraftigere og veier 20 tonn mer enn forgjengeren som er basert på Leopard 1.


Under vinsjing eller løft av tungt materiell er det viktig å ha nok egenvekt til å stå imot de enorme kreftene, sier Berg.

STRIDSBERGING

En av de nye funksjonene gjør jobben til mannskapet både enklere og tryggere. Ved hjelp av et integrert stridsbergingssystem kan mannskapet koble seg på et havarert kjøretøy uten å forlate bergingsvogna. 

– Bak på Wisent 2 er det et triangelstag med påmontert kamera. Dette gjør det mulig å rygge opp til et kjøretøy og kroke seg på med lukkede luker. Tidligere måtte mannskapet ut av vogna for å gjøre denne jobben. Denne funksjonen gjør berging i stridsfeltet mye tryggere, mener Berg.

For egenbeskyttelse blir vognene utstyrt med den fjernstyrte våpenstasjonen «Nordic Protector» med 12,7 mm mitraljøse. Mannskapet kan også bruke våpenstasjonen for å få et bedre bilde av situasjonen rundt seg og dele informasjonen med andre plattformer.

– Via et heldigitalisert kommando og kontrollsystem blir bergingspanservognen integrert i et nettverk av sensorer. Det gjør at den kan samhandle med for eksempel CV-90 kampvognene på en helt annen måte enn tidligere.

MODERNE

Wisent 2 er utstyrt med en kran som har en løftekapasitet på 32 tonn. Det gjør bergingspanservognen i stand til å løfte motorer eller tårn av Leopard 2 for reparasjon eller vedlikehold.
Den pansrede plattformen har et modulært design som gjør at man kan bytte ut kranarmen med en gravearm, eller montere på mineplog og annet utstyr. Dette gjør at man i løpet av kort tid kan bytte mellom bergings- ingeniør- eller gjennombryterpanservogn. 

Tidligere i år signerte Forsvarsmateriell en kontrakt på seks ingeniørvogner. Disse blir levert i perioden 2019 til 2021 og er basert på samme plattform som Wisent 2, sier Cato Berg.

– Hvor viktig er den nye bergingskapasiteten for Hæren?

–Vi har fått tettet et kapasitetsgap med en vogn som er større og kraftigere enn forgjengeren. Hæren har nå fått et av verdens mest moderne Leopard 2-støttekjøretøy, avslutter Berg.