Morgendrillen

FSAN: Morten Tvedt er sjef for Institutt for militærpsykiatri og stressmestring i Forsvarets sanitet.
FSAN: Morten Tvedt er sjef for Institutt for militærpsykiatri og stressmestring i Forsvarets sanitet.

Psykologspesialist Morten kommer ikke på en eneste god egenskap til pensko

Oberstløyntnant Morten Tvedts rareste kulturkrasj var i Mali, der enkelte FN-nasjoner kombinerte kjøkken og do.

Publisert

I spalten «Morgendrillen» stiller Forsvarets forum de samme spørsmålene på e-post til en rekke personer som har en eller annen tilknytning til Forsvaret.

Navn: Morten Tvedt

Alder: 46

Yrke: Sjef for Institutt for militærpsykiatri og stressmestring (IMPS)

Sted: Sessvollmoen

– Når og kanskje viktigst hvordan står du opp om morgenen?

– Jeg pendler, og reiser en del så det er stor variasjon i når jeg står opp i løpet av en uke. Det varierer fra kl. 04.30 til kl. 06.00. Jeg våkner i en ganske fjern tilstand, og kan noen ganger bruke noen sekunder på å finne ut hvor jeg er, og hvor jeg skal denne dagen.

– Hva er det første du gjør?

Det første jeg gjør er å sette meg på do. Der sitter jeg til jeg våkner. Da har jeg som regel funnet ut både hvor jeg er, og hvor jeg skal. Det første jeg gjør når jeg kommer på jobb er å logge på datasystemene. I løpet av den prosessen har jeg satt på kaffe og drukket den første kanna.

– Når starter arbeidet?

– Arbeidet starter som regel i sju-tida, om man regner det som arbeid å koke kaffe og logge seg på datasystemene.

– Pensko eller feltstøvler?

– Uten tvil feltstøvler. Jeg er stor tilhenger av praktiske og nyttige ting. Feltstøvlene har disse kvalitetene i tillegg til at de er gode å gå i. Jeg kommer ikke på de gode egenskapene til pensko, i farta. Det er mulig de burde vært avhendet. Kanskje et innsparingspotensiale?

– Pumpe jern eller løpe maraton?

– Hm ... Jeg er klatrer; fjellklatrer, isklatrer, sportsklatrer og buldrer. Klatring er selve livet for meg og min familie. Pumping av jern er nyttig for å få opp Max-styrken til buldring, og utholdenhet er nyttig til lange fjellklatringer. Derfor har jeg løpt noen maraton, og pumper motvillig jern i perioder.

– Beste triks for velferd på øvelse?

– Lett. Koma-blanding. Selvlaget blanding av nøtter, rosiner og sjokolade er ren nytelse. Det opprettholder både humør og stridsevne.

– Rareste kulturkrasjopplevelse på øvelse med andre lands styrker?

– Det er mange år siden jeg har vært på øvelse. Vi i psykologbransjen jobber mest skarpt. Men om vi tar med opplevelser fra internasjonal tjeneste, vil jeg si at ulike land har ulike ressurser, og anretter seg deretter. Det var for eksempel en opplevelse å se ulikhetene i kjøkken- og do-prosedyrer mellom FN-nasjoner i Mali. Enkelte nasjoner kombinerte kjøkken og do, hvor det gikk i bøtte og bål. En internasjonal kombinasjon av vår egen «bæsj and carry», og «take away».

– Hvem ville du aller helst delt en pose FR (feltrasjon) med og hvorfor?

Den ville jeg delt med en av de Ukrainske psykologene. De har oversatt undervisningsvideoen vår på ReSTART, førstehjelp ved akutte stressreaksjoner, som ligger på YouTube. Det hadde vært spennende å høre om deres erfaring med drillen. Jeg vil anbefale leserne å ta en titt på den, den kan være til nytte for både militære og sivile og varer bare seks minutter.

– Smartklokke – yay or nay?

Yey. Jeg har stor sans for teknologi, og liker godt når teknologien gir nytte, effektivitet og bruksverdi. Jeg venter derimot på ei klokke som er smart nok, og tror det begynner å nærme seg med Garmin Fenix 7. Men jeg er fremdeles ikke helt overbevist. Kanskje neste versjon? Vurderer å begynne sparingen :)

– Hva er den største utfordringen akkurat nå, for din arbeidsplass konkret og for Forsvaret generelt?

Den største utfordringen tror jeg må være å få kapasitet og personell nok til å gjøre alt vi kan, og ønsker, for økt stridsevne. Jeg tror kanskje det er en generell utfordring i Forsvarets avdelinger.

Powered by Labrador CMS