Nyheter

FREGATT: KNM Thor Heyerdahl avbildet ved Haakonsvern i 2019.

Sjøforsvaret oppdaget avvik på fregatten Thor Heyerdahl som «kunne blitt kritisk»

– Tilsvarende forhold er også fulgt opp på de øvrige fregattene, ifølge Forsvarsmateriell.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Situasjonen med hivelinen i baugpropellen fikk helt utilsiktede konsekvenser for strømforsyningen om bord. Det er det tekniske installasjoner på fartøyet som sørger for å unngå at skal skje. Tekniske avvik ble funnet, sier sjefen for Sjøforsvaret, Rune Andersen, til Forsvarets forum.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Hendelsen han snakker om skjedde i august 2022: Med omkring 114 personer om bord fikk fregatten KNM Thor Heyerdahl motortrøbbel utenfor Haakonsvern. En hiveline hadde kommet inn i skipets sidepropell, som også kalles baugpropell.

– Det er klart at det alltid er dramatisk når man mister fremdriften på fartøyet, men de har kontroll, sa kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, Torill Herland, til Bergens Tidende. Skipet gikk senere for egen maskin mot land, sto det i en oppdatering samme dag.

Les også: Kystvaktens nye skip: – Spesialbygget for nordområdene

– Kunne blitt kritisk

Rune Andersen sier at det har vært viktig for Sjøforsvaret å «dykke ned» i hiveline-hendelsen, selv om det gikk bra. Han sier at både Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell (FMA) har gjort grundige undersøkelser.

– Det er to ulike faser i den hendelsen. Den ene var at man fikk en hiveline i propellen. Der er det en god del lærdom om håndverk på dekk. Det blir tatt med videre inn i opplæringsrutiner.

Imidlertid sier han at dette ikke var det mest alvorlige ved hendelsen.

– De tekniske manglene ved beskyttelsessystemene om bord, internt i strømforsyningen, det har man gått skikkelig i dybden på, for hvis det hadde skjedd et annet sted og under andre forhold, kunne det blitt kritisk.

– Det var en uventet lærdom?

– Ja, det var lærdom knyttet til dekksarbeidet. Det greide vi å fange opp og ta med. Den tekniske saken som oppsto var mer interessant og krevde mer grundige undersøkelser, for det skulle ikke ha skjedd at du fikk den type bortfall av strømforsyning og fremdrift. Det er FMA som er i førersetet for å undersøke det grundig, sier Andersen til Forsvarets forum.

Les også: Kystjegere testet Puma-drone fra fregatt

Alle fregattene

– Forsvarsmateriell har foretatt en teknisk gjennomgang av hendelsen, og vi har avdekket forhold på KNM Thor Heyerdahl som vi har fulgt opp. Tilsvarende forhold er også fulgt opp på de øvrige fregattene, skriver kommunikasjonssjef i FMA, Sven Harald Halvorsen, i en e-post til Forsvarets forum.

– Kan du si noe konkret om hva dere har har avdekket og fulgt opp?

– Vi kan dessverre ikke opplyse om konkrete forhold rundt våre funn, svarer Halvorsen.


Powered by Labrador CMS