Nyheter

FLYTTE: Sjef Luftforsvaret Rolf Folland har lagt fram flere forslag om NH90, blant annet at alle helikoptre kan flyttes til Haakonsvern i Bergen. Dette bildet er fra Maritim helikopterving på Bardufoss.

Foreslår å flytte NH90-helikoptrene til Bergen

Luftvingen holder i dag til på Bardufoss i Indre Troms. Sjefen for Luftforsvaret tror han kan få mer operativ effekt av å ha maskinene i nærheten av det maritime krigføringsmiljøet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det skriver Nye Troms som viser til ulike forslag sjef Luftforsvaret Rolf Folland har lagt fram for å få flere flytimer ut av NH90-helikoptrene.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Forsvarets forum har tidligere skrevet flere artikler om NH90 som ikke leverer det antallet flytimer som ble forventet. I fjor uttalte forsvarssjef Eirik Kristoffersen at de hadde mer enn halvert ambisjonsnivået fra 5000 flytimer til 2100 timer.

Overfor Nye Troms viser Folland til at det nå foreligger flere alternativer for videre drift av NH90. Det kommer etter at sjef Luftforsvaret har fått i oppdrag å «optimalisere operative leveranser på NH90».

  • Alle NH90 til Haakonsvern på grunn av nærhet til det maritime krigføringsmiljøet i samarbeid med en strategisk partner
  • Beholde alt på Bardufoss
  • En delt løsning mellom Bardufoss og Haakonsvern der vedlikehold og treningsflyvning foregår på Bardufoss, og operativ embarkering og integrasjon med det maritime krigføringsmiljøet på Haakonsvern

– Det har ikke vært en enkel prosess å skape operativ effekt av NH90 slik som ønsket. Vi er pliktig til å snu alle steiner for å skape mest mulig operativ effekt, sier Folland til Nye Troms.

Har fått 12 helikoptre

Til Forsvarets forum forteller generalmajor Folland at Luftforsvaret har mottatt 12 NH90-helikoptre, og at de to siste er ventet i løpet av året. Likevel er det få operative helikoptre, da flertallet av helikoptrene er til oppgradering.

Les også: Mener NH90 har fått et altfor dårlig rykte

– Foreløpig bruker vi de to operative maskinene der det er mest hensiktsmessig. Flere av maskinene skal fortsatt oppgraderes til endelige versjon i henhold til kontrakten, skriver Folland i en e-post.

Etter planen skal åtte helikoptre til Kystvakten, og seks helikoptre til fregattvåpnet.

Et fagmilitært råd

Folland skriver at forslagene han har fremmet først og fremst er rådgivende, og etter det Forsvarets forum erfarer kan det ta noe tid før en beslutning fattes.

– Dette er rene fagmilitære råd jeg har fremmet som sjef Luftforsvaret, og ikke en beslutning.

– Jeg har kommet opp med flere ulike alternativer, hvorav samling av NH90-miljøet på Haakonsvern er ett av forslagene. Utredningen har tatt for seg hvordan jeg som styrkesjef mener vi kan skape mest mulig operativ effekt ut av NH90, med de forutsetningen som er lagt til grunn med fokus på fregattoperasjoner.

Forsvarets forum har også stilt spørsmål om hvor mange som blir berørt av en eventuell flytting av samtlige helikoptre til Haakonsvern. Vi har foreløpig ikke fått svar.

Powered by Labrador CMS