Nyheter:
I dag kommer delrapport to: Dette vet vi om Ingstad-forliset så langt
Klokken 13 presenterer Statens Havarikommisjon rapporten som handler om hva som skjedde med KNM Helge Ingstad fra kollisjonstidspunktet til fregatten ble ansett som tapt.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Rapporten blir presentert på en digital pressekonferanse i regi av Havarikommisjonen klokkene 13.00. Der vil det i detalj bli beskrevet hva som skjedde fra kollisjonstidspunktet til fregatten ble ansett som tapt.
Dette handler i første rekke om tekniske forhold, blant annet hvordan vann kunne trenge gjennom flere vanntette skott.
Ett av de store spørsmålene er også om fregatten kunne vært reddet etter at kollisjonen var et faktum.
De som deltar på pressekonferansen fra Havarikommisjonen er direktør William J. Bertheussen, avdelingsdirektør i sjøfartsavdelingen Dag S. Liseth, samt havariinspektørene Anett Nyberg, Anne Østdahl og Kristian Haugnes fra sjøfartsavdelingen
Hule propellakslinger ledet vann mellom vanntette skott
I etterkant av havarikommisjonens første rapport om ulykken, kom det fram at vanntette seksjoner på skipet ble fylt med mer vann enn det som skulle være mulig.
Granskingen avdekket at de hule propellakslingene førte vann fra ett vanntett område av fregatten til girrommet, som raskt ble fylt opp. Derfra ble flere andre rom i skroget fylt opp med vann.
Vannfyllingen ble dermed vesentlig mer omfattende enn det den opprinnelige skaden skulle tilsi. Fyllingen i girrommet førte til beslutningen om evakuering.
Kommisjonen har jobbet videre med undersøkelser knyttet til designkriterier/-valg for Nansenklasse fregatt. Dette inkluderer blant annet undersøkelse av designet med hule propellakslinger.
Havarikommisjonen har tidligere omtalt konstruksjonsfeilen, som førte til at vannmasser strømmet mellom rommene, som «sikkerhetskritisk».
I konsulentselskapet PwCs granskningsrapport av bergingsaksjonen, fra desember 2019, kommer det fram at ansatte i Forsvaret var kjent med feilen på fregatten.
Feilen gjaldt også for de andre fregattene i Nansen-klassen, men dette skal nå være rettet opp.
Åtte anbefalinger til sjef Sjøforsvaret
Havarikommisjonen har delt opp etterforskningen sin i to deler. Den første delrapporten ble offentliggjort 8. november 2019 – ett år etter ulykken i Hjeltefjorden utenfor Bergen. Den omhandlet hendelsen før fregatten kolliderte med tankskipet TS Sola.
Forsvaret hadde også en intern gjennomgang av ulykken. Resultatene av denne kom 11. april 2020.
Forsvaret har undersøkt totalt 88 sikkerhetsbarrierer som skal forhindre denne typen ulykker. Totalt mener de at 53 av disse ble brutt.
Ifølge rapporten var det ikke noen stor enkeltfeil som gjorde at det gikk galt, men en lang rekke hendelser. Blant annet blir det påpekt at for lite erfaring og kompetanse blant mannskapet, i tillegg til sviktende samhandling mellom mannskapet på broen, «i vesentlig grad medvirket til kollisjonen».
Undersøkelsesgruppen, som besto av forsvarsansatte, kom med åtte anbefalinger, alle rettet til daværende sjef for Sjøforsvaret Nils Andreas Stensønes.
Les mer om de åtte anbefalinger fra den interne undersøkelsesgruppen
De innebærer i all hovedsak større fokus på sikkerhet - gjennom målstyring, bedre dokumentering av ferdigheter, gjennomgang av kvalifikasjoner og kompetanse innenfor navigasjonsfaget samt bedre og tydeligere rollefordeling.
Se Havarikommisjonens film om hendelsene som ledet fram til forliset:
Rettssak utsatt til 2022
Delrapport to tar ikke stilling til skyldspørsmålet. Fire personer har status som mistenkt i saken: vaktsjefen på fregatten, kapteinen og losen på tankskipet og den som hadde vakt på sjøtrafikksentralen.
Politiet har sendt sin innstilling om straffeforfølging knyttet til skipsulykken til statsadvokaten i Hordaland og Sogn og Fjordane.
Når statsadvokaten har sett på saken, skal den sendes til Riksadvokaten. Riksadvokaten tar den endelige avgjørelsen om straffeforfølgelse.
Samtidig jobbes det med en annen rettssak.
Den 3. mai i år skulle Forsvarsdepartementet og rederiet som eier TS Sola, Twitt Navigation Limited møtes i retten. Partene har saksøkt hverandre. Målet er å få klarhet i hvem som har ansvar for skaden som oppsto under kollisjonen.
Denne uken ble rettssaken utsatt til 28. februar 2022.