Nyheter:

Redningsaksjon.Den norske fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte torsdag 8. november i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland.
Redningsaksjon.Den norske fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte torsdag 8. november i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland.

Forsvaret: 53 av 88 sikkerhets­barrierer brutt da Ingstad havarerte

Kommer de med åtte anbefalinger, alle rettet til sjefen for Sjøforsvaret Nils André Stensønes.

Publisert Sist oppdatert

Det går fram av Forsvarets interne rapport om ulykken, som ble offentliggjort tirsdag, skriver Bergens Tidende.

KNM Helge Ingstad gikk ned i Hjeltefjorden utenfor Bergen etter å ha kollidert med tankskipet Sola TS i november 2018.

Forsvaret har undersøkt totalt 88 sikkerhetsbarrierer som skal forhindre denne typen ulykker. Totalt mener de at 53 av disse ble brutt.

Ifølge rapporten var det ikke noen stor enkeltfeil som gjorde at det gikk galt, men en lang rekke hendelser. Blant annet blir det påpekt at for lite erfaring og kompetanse blant mannskapet, i tillegg til sviktende samhandling mellom mannskapet på broen, «i vesentlig grad medvirket til kollisjonen».

Les alle våre saker om forliset på denne siden.

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på [email protected].

Åtte anbefalinger

Undersøkelsesgruppen, som består av forsvarsansatte, skriver at drivkraften for å løse operative oppdrag er fremtredende på alle nivåer i organisasjonen. Styring av sikkerhet derimot, beskrives av gruppen som en parallell aktivitet, som ikke har den samme målstyringen og som ikke er integrert på samme måte i virksomhetsstyringen. Men det gjelder ikke bare i Sjøforsvaret. Ifølge rapporten har undersøkelsen også vist at verken Sjøforsvaret som driftsenhet i Forsvaret, eller Forsvaret som etat, blir målstyrt på sikkerhet eller sikkerhetsarbeid. Operativ evne er det overordnede målet for styringen av virksomheten:

«[...] ledere på ulike nivåer engasjerer seg med en annen oppløsning enn i de operative forhold», skriver de i den interne rapporten.

Til slutt kommer de med åtte anbefalinger, alle rettet til sjefen for Sjøforsvaret Nils André Stensønes.

De innebærer i all hovedsak større fokus på sikkerhet - gjennom målstyring, bedre dokumentering av ferdigheter, gjennomgang av kvalifikasjoner og kompetanse innenfor navigasjonsfaget samt bedre og tydeligere rollefordeling. Les alle anbefalingene i sin helhet i faktaboksen.

Utvidet fokus

Forsvaret skriver videre at de valgte å utvide fokuset i undersøkelsen. Undersøkelsen var i all hovedsak avgrenset til å dekke forhold og omstendigheter om bord på fregatten, i perioden som strekker seg fra en tid før hendelsen oppstod og frem til personellet hadde evakuert fartøyet.

Undersøkelsesgruppen skriver likevel i rapporten at de vurderer driften av Marinens fartøyer som relativt ensartet på tvers av fartøystypene. Derfor mener de at den overordnede tematikken som ble identifisert å ha hatt betydning for driften av fregattene, også var relevant for øvrige fartøysklasser i Marinen.

Fakta om Helge Ingstad-havariet:

  • Natt til 8. november i 2018 kolliderte tankskipet Sola TS med fregatten KNM Helge Ingstad.
  • Fregatten var på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.
  • Ingstad fikk en stor flenge i skroget, og det rant mer vann inn enn hva lensepumpene greide å få ut.
  • En lydlogg viste at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.
  • Besetningen på 137 ble evakuert. Åtte av dem ble lettere skadd i sammenstøtet. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader.
  • Fregatten mistet styring etter kollisjonen og fikk hjelp av flere slepebåter med å dyttes mot land for å forhindre totalt havari.
  • Der ble fartøyet liggende på fem meters dyp med kraftig slagside. Etter hvert ble fregatten boltet fast til fjellet for å holde den på plass.
  • Natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Båten sank, og senere samme dag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.
  • 28. november ble bergingen av Helge Ingstad stoppet på grunn av uvær.
  • Slepet av fregatten startet 27. februar.
  • 2. mars 2019 ble fregatten hevet over vann, og dagen etter var fregatten på plass på Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern.
  • Siden 3. juni har fregatten ligget til kai ved Coast Center Base på Ågotnes.
  • 21. juni bestemte regjeringen at KNM Helge Ingstad ikke skal repareres.
  • 8. november kommer Havarikommisjonen med sin rapport. Den peker på en rekke faktorer som førte til ulykken.
  • 16. desember: Konsulentselskapet PwC konkluderer med at Forsvaret undervurderte kompleksiteten i bergingsaksjonen, noe som bidro til at kostnadene ble høye.

Kilde: NTB og Forsvarets forum