Nyheter:
Forsvaret: 53 av 88 sikkerhetsbarrierer brutt da Ingstad havarerte
Kommer de med åtte anbefalinger, alle rettet til sjefen for Sjøforsvaret Nils André Stensønes.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det går fram av Forsvarets interne rapport om ulykken, som ble offentliggjort tirsdag, skriver Bergens Tidende.
KNM Helge Ingstad gikk ned i Hjeltefjorden utenfor Bergen etter å ha kollidert med tankskipet Sola TS i november 2018.
Forsvaret har undersøkt totalt 88 sikkerhetsbarrierer som skal forhindre denne typen ulykker. Totalt mener de at 53 av disse ble brutt.
Ifølge rapporten var det ikke noen stor enkeltfeil som gjorde at det gikk galt, men en lang rekke hendelser. Blant annet blir det påpekt at for lite erfaring og kompetanse blant mannskapet, i tillegg til sviktende samhandling mellom mannskapet på broen, «i vesentlig grad medvirket til kollisjonen».
Les alle våre saker om forliset på denne siden.
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på tips@fofo.no.
Åtte anbefalinger
Undersøkelsesgruppen, som består av forsvarsansatte, skriver at drivkraften for å løse operative oppdrag er fremtredende på alle nivåer i organisasjonen. Styring av sikkerhet derimot, beskrives av gruppen som en parallell aktivitet, som ikke har den samme målstyringen og som ikke er integrert på samme måte i virksomhetsstyringen. Men det gjelder ikke bare i Sjøforsvaret. Ifølge rapporten har undersøkelsen også vist at verken Sjøforsvaret som driftsenhet i Forsvaret, eller Forsvaret som etat, blir målstyrt på sikkerhet eller sikkerhetsarbeid. Operativ evne er det overordnede målet for styringen av virksomheten:
«[...] ledere på ulike nivåer engasjerer seg med en annen oppløsning enn i de operative forhold», skriver de i den interne rapporten.
Til slutt kommer de med åtte anbefalinger, alle rettet til sjefen for Sjøforsvaret Nils André Stensønes.
De innebærer i all hovedsak større fokus på sikkerhet - gjennom målstyring, bedre dokumentering av ferdigheter, gjennomgang av kvalifikasjoner og kompetanse innenfor navigasjonsfaget samt bedre og tydeligere rollefordeling. Les alle anbefalingene i sin helhet i faktaboksen.
Utvidet fokus
Forsvaret skriver videre at de valgte å utvide fokuset i undersøkelsen. Undersøkelsen var i all hovedsak avgrenset til å dekke forhold og omstendigheter om bord på fregatten, i perioden som strekker seg fra en tid før hendelsen oppstod og frem til personellet hadde evakuert fartøyet.
Undersøkelsesgruppen skriver likevel i rapporten at de vurderer driften av Marinens fartøyer som relativt ensartet på tvers av fartøystypene. Derfor mener de at den overordnede tematikken som ble identifisert å ha hatt betydning for driften av fregattene, også var relevant for øvrige fartøysklasser i Marinen.