TYSK ELLER KOREANSK: Fra 2025 skal det leveres nye stridsvogner til Hæren som skal erstatte Leopard 2A4. Valget står mellom K2 Black Panther eller Leopard 2A7 (bildet) som kom til Oslo 9. januar.Foto: Hedvig idås /Forsvarets Forum
Stridsvogner fra Tyskland og Sør-Korea klare for vinterprøver på Rena
Det står mellom Leopard 2A7 eller K2 Black Panther når Forsvaret skal anskaffe nye stridsvogner. I februar venter krevende vinterprøver i øvingsfeltet på Rena.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
I løpet av året blir det klart om det er tyske Krauss-Maffei Wegmann eller Hyundai Rotem, som skal levere nye stridsvogner til Forsvaret. Men først skal det gjennomføres krevende vinterprøver i øvingsfeltet på Rena i uke 5-8.
Annonse
Målet er å avdekke ytelsene på de to stridsvogntypene.
– Det er en unik mulighet til å se hvordan systemene fungerer under norske vinterforhold og i forhold til våre krav. Det er et nyttig supplement til informasjonen vi har fått skriftlig fra leverandørene, sier oberstløytnant Jørgen Johannessen.
Han er prosjektleder for stridsvognanskaffelsen i Forsvarsmateriell (FMA) og er allerede på plass i Rena leir. Der gjør de klar for vinterprøver med fire stridsvogner av typen Leopard 2A7 og K2 Black Panther.
Anskaffelsen gjennomføres som en konkurranse mellom de to leverandørene. Målet er å kjøpe et mest mulig ferdig utviklet system, med kun enkelte tilpasninger som gjør at de oppfyller kravene fra Hæren.
– Vi jobber etter en relativt stram tidsplan. Derfor prøver vi unngå kostands- og tidkrevende utvikling og baserer anskaffelsen på eksisterende løsninger med høy grad av modenhet, sier oberstløytnant Johannessen.
I slutten av samme måned ankom K2 Black Panther-stridsvogner kaia i Drammen. Den 9. januar i år rullet Leopard 2A7 ut i Oslo.
Nå står stridsvognene klare inne i en verkstedhall på Rena leir. Selskapene stiller selv med mannskap som skal betjene stridsvognene under vinterprøvene som blant annet består av mobilitet og skyting.
Det skjer ett år tidligere enn det som opprinnelig var planen.
– I forhold til et normalt anskaffelsesløp ville vi startet aktivitet når vi får et gjennomføringsoppdrag. Nå har vi forskuttert den aktivitetene og hatt en forespørsel i markedet med forbehold om godkjenning i Stortinget.
– Det har gitt oss et større handlingsrom slik at vi kunne planlegge vinteraktiviteten i påvente av godkjenningen, forklarer Johannessen.
Han understreker at det ikke vil bli utropt noen vinner etter vinterprøvene. Men resultatene tas med videre når det i løpet av andre kvartal skal forhandles videre med leverandørene, hvor det også blir tekniske avklaringer.
Begge leverandørene vil få mulighet til å kunne gi et oppdatert tilbud i løpet av tredje kvartal. Deretter startet sluttforhandlinger før planlagt kontraktsignering.
Mot slutten av året blir det klart hva slags stridsvogn som skal erstatte dagens hærens Leopard 2A4.
– De første vognene skal være klare for levering fra 2025 og vil fungere som Hærens hovedkampsystem utover 2040, sier Johannessen
Håper på mer snø før testene
Ifølge Johannessen ønsker man i størst mulig grad å anskaffe ferdig utviklet «hyllevare».
– Så får man se om det er noen byggeklosser som må legge på for å optimalisere det i forhold til våre krav. Men vi ønsker å minimere særnorske tilpasninger, sier han.
Leopard 2 A7 er idag i produksjon for Tyskland, Danmark og Ungarn. K2 brukes av forsvaret i Sør-Korea, samt at Tyrkia produserer sin «Altay»-stridsvogn som er basert på det sørkoreanske designet.
Johannessen kan ikke si noe om antallet stridsvogner som skal anskaffes. Heller ikke om det kan bli aktuelt med såkalte «aktive beskyttelsessystemer» på norske stridsvogner.
Johannessen kan ikke kommentere om lignende systemer kan være aktuelt for norske stridsvogner, ettersom det handler om kravspesifikasjonen til materiellet.
– Men det er to veldig gode potensielle leverandører som er klare for konkurransen, sier han.
Før prøvene starter i februar ønsker prosjektlederen seg mer snø i øvingsfeltet på Rena.
– Vi får håpe at værgudene byr på nedbør. Det er ikke noe vi er avhengig av, men det ville vært optimalt i forhold til vinterprøvene, avslutter Johannessen.