LOVGIVENDE: Selv om vi i 2019 fikk en ny sikkerhetslov med tilhørende forskrifter, har ordlyden i det aktuelle regelverket endret seg lite.Foto: Hedvig Idås, Forsvarets forum
Sikkerhetsklareringer: Gammelt regelverk – ny praksis
Norge har i dag blitt et mer mangfoldig samfunn sammenlignet med i 2005, da lovgiver sist tok stilling til hvordan formuleringen «tilknytningen til andre stater» skal forstås.
Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
NRK har de siste ukene satt fokus på utfordringen knyttet til at politiansatte med en svak «tilknytning til andre stater», ikke har fått fornyet sin sikkerhetsklarering. Situasjonen har oppstått i etterkant av at Sivil klareringsmyndighet (SKM) ble opprettet i 2018 og overtok deler av «klareringsprosessen». De politiansatte som ikke lengre blir sikkerhetsklarert, ble tidligere «klarert» av Politidirektoratet.
Annonse
Sikkerhetsklarering er et viktig forebyggende virkemiddel som staten benytter for å vurdere en persons «pålitelighet, lojalitet og sunne dømmekraft».
Ved å utføre undersøkelser av den aktuelle personen og nærstående families bakgrunn, gjennom søk i en rekke ulike registre, vurderes forhold som kan ha betydning for klareringsavgjørelsen. En såkalt «personkontroll».
Forhold som kriminalitet, økonomi, rus, helse og tilknytning til andre stater, kan ha betydning for avgjørelsen. Hensikten er å sikre at det ikke foreligger tvil om at personer som får tilgang til noen av statens viktigste verdier, det vil si sikkerhetsgradert informasjon og skjermingsverdige objekter, er skikket til å forvalte disse.
«Tilknytning til andre stater»
For sivile virksomheter har sikkerhetsklarering av personell vært rettslig forankret i sikkerhetsloven fra 2001. Fire år etter at loven ble innført i Norge, var det hele 68 ulike klareringsmyndigheter i landet. Dette førte ifølge en arbeidsgruppe nedsatt av Forsvarsdepartementet i 2004 til at like saker ble behandlet ulikt, til tross for at regelverket og tilsynsorganet (Nasjonal Sikkerhetsmyndighet), var det samme.
Arbeidsgruppen avga rapporten «Grenseland mellom personellsikkerhet og rettssikkerhet», og mente at situasjonen var uakseptabel. Det eksisterte derfor gode grunner til at SKM ble opprettet i 2018 og overtok oppgavene til 25 klareringsmyndigheter i sivil sektor. Nå ble de samlet hos SKM.
Utslagene vi imidlertid nå ser, hvor politiansatte som tidligere ble sikkerhetsklarert ikke lengre blir det, er et uttrykk for at saksbehandlingen de-facto har endret seg etter at SKM overtok oppgaven som sivil klareringsmyndighet. Det rettslige grunnlaget som sikkerhetsklareringene foregår etter, har i liten grad endret seg de siste årene.
Selv om vi i 2019 fikk en ny sikkerhetslov med tilhørende forskrifter, har ordlyden i det aktuelle regelverket endret seg lite. I både ny og gammel sikkerhetslov finner vi formuleringen at «tilknytning til andre stater» skal tillegges vekt ved klareringsavgjørelsene.
Spørsmålet er hvordan dette konkret skal tolkes og i hvilken grad det skal vektlegges. Forarbeidene til dagens sikkerhetslov, beskrevet i NOU 2016:19 «Samhandling for sikkerhet», diskuterer ikke temaet. Det vises imidlertid i NOU-en til lovendringer som fant sted i 2006. Vi må tilbake nesten 20 år i tid, til Ot. Prp. Nr. 59 (2004-2005), da Stortinget var delt i et Odelsting og et Lagting, for å forstå lovgivers intensjon om hvordan tilknytningen til andre stater skal vektlegges i klareringssakene.
Vurderer ikke sannsynligheten
I den aktuelle odelstingsproposisjonen vises det også til den tidligere nevnte arbeidsgruppen fra 2004. I særdeleshet er det ett sitat fra rapporten det er verdt å legge merke til i forbindelse med praksisendringen til SKM:
«Ettersom klareringsmyndigheten ikke kan vite i hvilken sammenheng klareringen kan tenkes benyttet i fremtiden, vil klareringsmyndigheten i sin vurdering muligens ta med en hypotetisk mulighet for at en person med spesielle bindinger kan utløse høy sikkerhetsmessig risiko i en gitt situasjon. Dette kan igjen medføre at klareringsmyndigheten nekter klarering selv om sannsynligheten for at risikosituasjonen skal oppstå, er liten.»
Dette skrev arbeidsgruppen i 2004 da det var 68 klareringsmyndigheter som både organisatorisk og geografisk befant seg nærmere den aktuelle personen som skulle sikkerhetsklareres. Det er lite som tyder på at denne «hypotetiske muligheten» blir tillagt mindre vekt etter at vi fikk én sivil klareringsmyndighet. Snarere tvert imot.
Sitatet gjenspeiler også at man legger betydelig vekt på usikkerheten som knytter seg til at en person har «tilknytning til andre stater». Denne usikkerheten knytter seg blant annet til at den fremmede staten kan forsøke å utnytte tilknytningen til sin fordel, for eksempel ved å utsette den klarerte eller dens familie for en utpressingssituasjon.
Hvorvidt en slik situasjon noen gang faktisk vil oppstå er igjen en hypotetisk mulighet, for å gjenbruke sitatet fra odelstingsproposisjonen. Men tilsynelatende er det denne hypotetiske muligheten, preget av høy usikkerhet – som vektlegges ved avgjørelsen.
SKM har selv opplyst til NRK at trusselbildet er skjerpet. Spesifikt nevner de i artiklene til NRK: Iran. Et relevant spørsmål i den forbindelse er hvor stor vekt man bør legge på endringer i trusselbildet. Så vidt undertegnede kan forstå, er det den sikkerhetsklarertes sårbarheter som skal kartlegges og tillegges vekt ved klareringsprosessen. Trusselbildet kan, og vil, kontinuerlig endre seg. Et system som legger opp til at personell ikke klareres når trusselbildet endrer seg, innebærer lite forutsigbarhet.
Det kan nettopp være når trusselbildet skjerpes at virksomheter som politiet har mest behov for den spesifikke kompetansen som de nå mister. Problemet som dermed oppstår, er at ønsket om å redusere én bestemt form for risiko går utover andre viktige hensyn, som for eksempel politiets behov for å gjenspeile mangfoldet i befolkningen.
Sistnevnte kan bidra til å redusere andre former for risiko, eksempelvis evnen til å avdekke og stanse alvorlig kriminalitet og terror. Det er selvsagt ingen menneskerettighet å bli sikkerhetsklarert, men det spørsmålet her er om metodikken man benytter i dag faktisk bidrar til å produsere økt sikkerhet. Dette er noe som burde undersøkes vitenskapelig.
Bør nedsette ny arbeidsgruppe
Norge har i dag blitt et mer mangfoldig samfunn sammenliknet med i 2005 da lovgiver sist tok stilling til hvordan formuleringen «tilknytningen til andre stater», skal forstås. I lys av praksisendringen som har inntruffet etter sentralisering av klareringsmyndigheten, burde lovgiver børste støv av regelverket.
Det må være mulig å forvalte et regelverk hvor mennesker med svak «tilknytning til andre stater» kan jobbe i sentrale norske virksomheter samtidig som statens behov for å beskytte sikkerhetsgradert informasjon og skjermingsverdige objekter, blir ivaretatt. Dette betyr at sikkerhetstiltakene som befinner seg utenfor klareringsmyndigheten, altså hos virksomheten selv, bør tillegges større vekt.
I dag, 20 år etter at arbeidsgruppen leverte sin rapport til Forsvarsdepartementet, burde vi nedsette en ny arbeidsgruppe for å gjennomgå hvordan statens viktigste informasjon og funksjoner, best mulig kan beskyttes. Der sikkerhetsklarering bare er ett av mange virkemidler for å oppnå dette målet. God ivaretakelse av egne borgere og medarbeidere er nemlig et av de viktigste sikkerhetstiltakene vi har.