Om bord var det norske luftvernet Nasams, som skulle fraktes til Polen for beskyttelse av flyplassen Rzeszow-Jasionka, nær grensen til Ukraina.
Skipet måtte legge til kai på Husøy terminal på Karmøy, som har vært bevoktet av heimevernssoldater.
Nå bekrefter imidlertid talsperson i Forsvarets operative hovedkvarter Hanne Olafsen at materiellet ikke lenger er på Haugalandet.
– Alt utstyret som var om bord ble losset av i helga. Nå er det satt på et nytt erstatningsfartøy, og det er allerede på vei nedover.
Forsinkelse
Søndag ettermiddag satt erstatningsskipet kursen mot Polen.
Olafsen sier at det hele har gått bra i etterkant av ulykken forrige uke.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– Det blir noen dager forsinkelse, men det skal ikke gå ut over oppdraget. De som er på vakt nå går ikke av før vi går
på, sier hun.
Det har gått bra med både personell eller luftvernet som følge av grunnstøtingen.
– Det er veldig
bra at det ikke skjedde noe med personellet, og at utstyret er intakt. Nå er det
bare å komme seg ned og i posisjon og overta, og satt oppdraget i gang, sier Olafsen.
Ingen mistanke om sabotasje
Politiet har i etterkant av hendelsen undersøkt saken, og har en klar oppfatning om hva som skjedde da Finlandia Seaways gikk på grunn.
– Vi har snakket med los og kaptein, og har et godt bilde over hva som har
skjedd. Vi er ferdig med de undersøkelsene nå. Vi skal kvalitetssikre vår
oppfatning med Sjøfartsdirektoraret, så får påtalemyndigheten vurdere hva de vil gjøre videre, sier Amund Revheim, seksjonsleder for Nordsjø/miljø i Sør-vest politidistrikt.
– Det er ganske klart at akteret har gått på grunne, med ødelagt ror og
propell. Årsaken til det er en kombinasjon av rådende værforhold og hvordan skipet ble
manøvrert.
De har ikke hatt mistanke om at skipet på noe som helst vis har blitt sabotert.
– Det er ingenting som indikerer sabotasje eller teknisk feil. Våre vurderinger
er at dette skyldes værforhold og menneskelig unøyaktighet, sier Revheim.