Nyheter

VITNET: Da KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS, var Rune Andersen sjef for Marinen. Nå er han sjef for Sjøforsvaret.

Sjef for Sjøforsvaret i retten:
– Han har gjort så godt han kunne

Rune Andersen vitnet i Hordaland tingrett mandag. Å dømme en enkeltperson kan være kontraproduktivt for Sjøforsvarets sikkerhetsarbeid, frykter han.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag fikk offentligheten høre Rune Andersen uttale seg om Helge Ingstad-ulykken. Sjefen for Sjøforsvaret har i liten grad ønsket å kommentere saken til media tidligere, men mandag vitnet han for Hordaland tingrett.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Sånn jeg kjenner ulykken har vi en vaktsjef som har gått på jobb våken og forberedt, og han har gjort så godt han kunne. Han har også gjort feil, men mitt spørsmål er «hvorfor er feil begått og hvordan kunne det vært unngått».

– De svarene finner jeg ikke på personnivå, men på systemnivå, sa Andersen.

Vaktsjefen i trettiårene er den eneste tiltalte etter at Sjøforsvarets fregatt KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS utenfor Stureterminalen i november 2018. Han erkjenner ikke straffskyld.

Har prioritert åpenhet

Andersen understreket at Sjøforsvaret fra dag én har prioritert særlig to ting: Ta vare på folkene og bidra til «full åpenhet» i undersøkelsene etter ulykken.

– Kan vi være så åpne og selvransakende som vi har vært, dersom vi ender opp med straff mot en som tross alt har gjort så godt han kunne, men har gjort en feil? spurte han retorisk.

Andersen uttrykte bekymring rundt hva en domfellelse vil gjøre for sikkerheten, blant annet med tanke på rapportering og åpenhet i undersøkelser etter uhell og ulykker.

– Jeg går med en følelse av at en dom hvor et individ blir dømt for denne saken, ikke vil være hjelpsomt i arbeidet med å bruke denne hendelsen til å lære og forbedre sjøsikkerheten.

Andersen understrekte at han ville sett annerledes på en sak hvor en ansatt har handlet med forsett eller gjort noe som er «åpenbart utenfor foreskrevne normer».

– Jeg har ikke tenkt helt ferdig rundt det, men jeg er bekymret for at det kan virke kontraproduktivt at ettermælet etter ulykken er at det er én som sitter her, når vi vet hvor sammensatt saken er.

Hovedverneombudet for Sjøforsvaret har uttrykt lignende bekymringer, og frykter at «det vil gå til helvete med sikkerheten til sjøs». Les mer her!

Rederiet «sitter på nøkkelen»

Andersen snakket også om Sjøforsvarets ansvar som skipsreder.

– Det er faktisk rederiet som sitter på nøkkelen til å sette dette i system og sørge for god sikkerhetsstyring.

– Jeg føler det også sånn at det er mitt ansvar, Sjøforsvarets ansvar, å sette opp en organisasjon med god sikkerhetsstyring, sa han.

Forsvaret ved Forsvarsdepartementet ble ilagt foretaksstraff etter ulykken, noe Andersen i retten beskrev som «en naturlig del» av rederiets ansvar. Sjøforsvaret har etter ulykken gjort en rekke endringer, blant annet krav til lengre erfaring for en vaktsjef som skal drive opplæring av nye vaktsjefer.

– Vaktsjefen som sitter tiltalt gjorde nok det som var forventet og vanlig. Det er vi som sjefer og ledere som må sette forventningene, reglementene og kravene til tjenesten, sa Andersen.

Les også: Tiltalen mot vaktsjefen er problematisk, mener fagforeningsleder.

Kalt inn av forsvarerne

Da tiltalen ble tatt ut i mai i fjor, sa Andersen til NRK at at Sjøforsvaret var «opptatt av å yte støtte til vaktsjefen». Da han ble bedt om å kommentere det faktum at én ung ansatt var tiltalt som den eneste, svarte han følgende:

– Jeg ønsker ikke å kommentere det, og må forholde meg til vurderingen av påtalemyndigheten. Men jeg kan si at jeg en viss forståelse for det synspunktet.

På ulykkestidspunktet i november 2018, var Andersen sjef for Marinen. Han tok over etter som sjef for Sjøforsvaret etter Nils Andreas Stensønes i oktober 2020.

– Vi har gjort en vurdering at det er naturlig at han kalles inn som vitne, sier vaktsjefens forsvarer Christian Lundin til Forsvarets forum.

– Han har fulgt prosessen fra ulykken skjedde, i tillegg til tiltakene som er iverksatt i ettertid, sier Lundin.

Powered by Labrador CMS