– Disse minuttene her
har jeg tenkt på, forestilt meg, drømt og hatt mareritt om flere titusentalls ganger. Jeg har fått det forklart for meg mange titalls ganger.
Det sa den tiltalte vaktsjefen da han skulle forklare seg om det som skjedde like før og under kollisjonen mellom KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i november 2018.
Den 33 år gamle vaktsjefen startet sin forklaring onsdag i Hordaland tingrett. Det er satt av flere dager til hans forklaring.
I sin forklaring gikk han detaljert gjennom hvordan han forberedte seg til å gå på vakt. Han forklarte seg også om overleveringen han fikk fra avtroppende vaktsjef. Kollisjonen skjedde bare noen minutter etter at den tiltalte vaktsjefen hadde tatt over.
Tirsdag var retten om bord på KNM Roald Amundsen. Les mer her!
Et «ubestemmelig» signal
Vaktsjefen på KNM Helge Ingstad var ikke klar over at Sola TS var et tankskip i bevegelse. I sin forklaring sa han at han sammen med avtroppende vaktsjef hadde diskutert objektet, som hadde det de oppfattet som en «ubestemmelig AIS-markering».
– Det var ikke aktivert og ikke målfulgt.
AIS gir ut informasjon om fartøyets posisjon, identitet, fart og kurs, og kan normalt sees som en blå trekant. Ettersom tankskipet hadde to slepebåter i nærheten, så signalet annerledes ut for de to vaktsjefene. De konkluderte med at det var et stillestående objekt, kanskje en oljeplattform. At det befinner seg plattformer innaskjærs i Hjeltefjorden, er ikke uvanlig.
– Nå vet vi jo at det var
tre trekanter som lå oppå hverandre eller rundt hverandre, men ikke en vanlig blå
trekant alene. Objektet lå tett opptil, om
ikke helt inntil, land, sa vaktsjefen.
– Vi har et lysende objekt styrbord, men vi kommer
oss fint mellom det og de fartøyene vi har på babord side, var hans vurdering. Han oppfattet også at avtroppende vaktsjef var enig i den vurderingen.
Se Havarikommisjonens film fra kollisjonen under:
Fikk ikke beskjed om alvorlighetsgrad
Situasjonsbildet til vaktsjefen forble uendret frem til like før hendelsen. Han hadde i forkant notert seg at objektet, altså tankskipet, var nærmere enn først antatt. Det ble gjennomført en kursendring for å få større passeringsavstand.
– Perfekt, tenker jeg da. Da er vi fornøyde med
situasjonen og vi har et godt bilde av det vi har rundt oss. Vi kommer oss fint mellom objektet og de fartøyene vi har på
babord side.
På dette tidspunktet vet ikke bromannskapet at «objektet» er et tankskip i bevegelse. Når Sola TS kaller opp fregatten første gang er klokken blitt 04.00. De ber KNM Helge Ingstad om å svinge styrbord.
Vaktsjefen understreker at losen på Sola TS ikke sa noe om hvorfor han må endre kurs.
– Vedkommende sier ikke hvor de er, eller hvor vi er i
forhold til dem. De utrykker heller ikke, etter mitt skjønn, noen alvorlighetsgrad
i situasjonen. Bortsett fra å si at «du må gå styrbord».
Siden melder Fedje VTS at fregatten «må gjøre noe».
– Først da tenker jeg at dette er et fartøy som er på vei mot oss. Da var mitt handlingsvindu tilnærmet lukket. I hvert fall for å gå styrbord over, sa vaktsjefen.
Fregatten svinger først hardt babord, for å komme seg unna. Da ser vaktsjefen Sola TS sitt mørklagte fordekk og baug, og han gir rorordre «hardt styrbord». Dette for å unngå at hekken skal skli ut bak og treffe tankskipet.
– Men da var vi så tett opptil, så jeg vet ikke om det
hadde noen effekt. Om det har hatt noen effekt, så er det jo i så fall at treffpunktet kunne vært et annet. Da
ville situasjonen nå sett helt annerledes ut.
Ett minutt og femten sekunder over fire, få sekunder etter meldingen fra Fedje VTS om at noe må gjøres, kolliderer KNM Helge Ingstads skuteside med baugen til Sola TS.
Les også: – Tiltalen kan svekke Forsvaret, mener fagforeningsleder.
Videofremstilling av dramatiske minutter
Retten fikk vist en videofremstilling med informasjon om hva som ble sagt og gjort før, under og like etter at fregatten og tankskipet kolliderte. Fremstillingen viste blant annet posisjoner og kursendringer. Det ble også avspilt radiomeldinger mellom fartøyene og sjøtrafikksentralen.
Klokken 03.58 kalte tankskipet opp sjøtrafikksentralen og ba om informasjon om KNM Helge Ingstad. Tankskipet hadde da fått opp fartøyet på radarekko, men ettersom AIS-en var i passiv modus – noe som er vanlig for Sjøforsvarets fartøy – kunne de ikke se hvilket fartøy det var.
Operatøren fra Fedje VTS svarte da at han ikke visste:
– Nei, det er en eh.. Vi har ikke fått noen opplysninger om ham. Han har ikke rapportert til meg. Jeg ser han bare på skjermen her.
Dette til tross for at den avtroppende vaktsjefen hadde meldt inn til Fedje VTS og bedt om klarering omtrent en time tidligere, like før fregatten seilet inn i Fedjes ansvarsområde, i henhold til normal praksis.
Manglende registrering og målfølging, førte til at det heller ikke gikk av alarmer hos Fedje når KNM Helge Ingstad var på kollisjonskurs med andre fartøy. Det sa statsadvokat Magne Kvamme Sylta i aktoratets innledningsforedrag mandag:
– Normal prosedyre ved Fedje VTS er at fartøyet plottes inn på radar. Det skjedde ikke her, noe som for oss fremstår som en følge av en ren forglemmelse.
Les også: Vaktsjefen erkjenner ikke straffskyld.