Nyheter:
UTLYST: Forsvaret har lagt en milliardkontrakt for IKT-partnerskap på anbud.
Anette Ask/Forsvaret
Disse tre leverandørene konkurrerer om milliardavtale
Tre selskaper går videre, etter at Forsvaret utlyste kontrakt om et strategisk partnerskap innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi.
I januar offentliggjorde Forsvarsmateriell konkurransen «Anskaffelse av strategisk partnerskap innen IKT-leveranser». Etter den første runden, går selskapene Accenture, Capgemini og Sopra Steria videre. Kontrakten skal underskrives innen sommeren 2022.
– Vi er godt fornøyde med disse tre søkerne som representerer en god bredde og utvalg i norsk IT-landskap. Dette er et interessant utgangspunkt for en spennende dialog som har som mål å gi Forsvaret best mulig forutsetninger for å nå sine mål innen modernisering og endring, sier Morten Gjellerud, direktør for programorganisasjonen MAST og Mime i Forsvarsmateriell i en pressemelding.
Raskere tilgang til ny teknologi
Formålet med et slikt strategisk samarbeid er å bidra til å oppfylle forsvarssektorens behov for effektive, innovative og fremtidsrettede IKT-tjenester, skriver Forsvarsmateriell på sine nettsider.
Dette skal bidra til at Forsvaret raskere får tilgang til ny teknologi, og at Forsvaret kontinuerlig drar nytte av den teknologiske utviklingen. Skytjenester er en del av dette. Den strategiske partneren skal levere tjenester som skal sikre effektivisering og økt operativ evne for totalforsvaret.
Les også: Forsvaret kjøpte kompass med unntakshjemmel
– Vi forventer at strategisk partner skal ta initiativ og bidra til modernisering og kostnadseffektiv utvikling, leveranser, drift og vedlikehold. Den strategiske partneren vil også være en rådgiver og bidragsyter på flere nivåer i militære øvelser og operasjoner, sa Eiliv Ofigsbø, direktør for IKT-kapasiteter i Forsvarsmateriell, i en pressemelding da konkurransen ble utlyst.
16 milliarder
Etter første runde i konkurransen, en prekvalifisering, går Forsvarsmateriell videre med tre leverandører. Disse blir med videre til en dialogfase, med en påfølgende konkurranse. Konkurransen skal munne ut i et strategisk partnerskap med en av de tre aktørene,
Rammen for konkurransen er opp mot 16 milliarder kroner. Verdien er basert på nåværende kostnadsbilde for en avtaleperiode på ti år.