Nyheter

LANG PROSESS: Presentasjon av tyske Leopard 2A7 i januar 2022. Daværende forsvarsminister Odd Roger Enoksen fikk seg en kjøretur.

FMA: Alle de nye stridsvognene skal være levert innen 2029

Men enkelte leveranser av utdanningsmateriell og reservedeler kan komme senere, opplyser Forsvarsmateriell.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I et snødekket Rena leir kunne regjeringen fredag omsider kunngjøre at Norge velger den tyske Leopard 2A7 som nasjonens nye stridsvogn. Anskaffelsen har en kostnadsramme på 19,7 milliarder.

Brigarder Thomas Beck er sjef i Forsvarsmateriell landkapasiteter.

– Anbefalte FMA at Norge burde kjøpe den koreanske stridsvognen?

– FMA fremsendte sin opprinnelige anbefaling 22. november til Forsvarsstaben. Denne anbefalingen er gradert, sier Beck.

Første leveranse er ventet i 2026, og alle kjøretøyene skal være levert innen 2029, ifølge Beck. Men enkelte leveranser av utdanningsmateriell og reservedeler kan komme senere, legger han til.

– Endelig leveransetakt har vi ikke detaljoversikt på per nå. Den detaljerte planen vi hadde var utarbeidet med bakgrunn i 72 vogner levert i perioden 2026-2029. Nå har vi justert antallet til 54 vogner, med opsjon på ytterligere 18, og dette vil påvirke hvor mange som leveres per måned.

Beck regner med at FMA kan svare detaljert på dette når kontrakten er signert og leverandøren har fått lagt sin detaljerte produksjonsplan. Innføringen av vognene i Hæren skal sys sammen, slik at kompetanseutvikling, logistikk og reservedeler er på plass i en helhetlig plan.

TYSKLAND: Den tyske industrigiganten KMW opplyser til Forsvarets forum at de i dag lager stridsvogner til Ungarn og den tyske hæren, men at de er fleksible.

– Situasjonen er dynamisk

–Hvis leverandøren KMW ikke klarer å levere alle kjøretøyene innen 2029, er det noen konsekvenser for KMW?

–Ja, det ligger klausuler i kontrakten i forhold til mislighold. Det vil få økonomiske konsekvenser.

–Kan de ikke for eksempel peke på at det ikke er nok tilgang på stål?

– Det siste tilbudet vi har fått kom rundt juletider. Så med mindre det dukker opp noen nye ting man ikke visste da, så står planen seg. Vi har ikke fått noen varsler som tyder på noen utfordring på det. Men situasjonen er dynamisk.

Beck har vært involvert i å anskaffe en moderne stridsvogn siden 2012, med unntak av de siste 2,5 årene da han var sjef Finnmark landforsvar. FMA har dessuten pågående leveranser fra KMW på broleggerpanservogn og en kampsimulator.

Han gir også et historisk innblikk i stridsvogn-anskaffelsen:

– Innledningsvis fra 2012 var dette en relativt moderat oppgradering av dagens Leopard 2A4, mens Landmaktsutredningen i 2017 pekte på behovet for en betydelig oppgradering av kapasitet, ikke minst i lys av konflikten i Ukraina fra 2014 og det økende trusselbilde og de erfaringer vi har gjort med blant annet digitalisering av CV90, sier Beck.

Norges «plass i køen»

Da det ble kjent på Rena at Leopard fra KMW vant konkurransen, sa forsvarsminister Bjørn Arild Gram til pressen at han mente det var viktig å ta avgjørelsen «nå», og ikke i påvente av forsvarssjefens fagmilitære råd, for at Norge ikke skulle «miste plassen» i køen.

Gram skriver i en e-post til Forsvarets forum at formuleringen «miste plassen i køen» er muntlig brukt for å skape et forståelig bilde på situasjonen. Teknisk sett må ikke «kø» forstås som en konkret rekkefølge.

– Det dreier seg om kapasitet hos leverandørene, og ikke minst hos underleverandører. I dagens marked øker både priser og leveringstider som følge av stor pågang. Når kunder er inne og legger inn bestillinger, så øker leveringstiden for de som bestiller senere, skriver Gram

Han legger til at krigen i Ukraina har medført sterk etterspørsel etter nær sagt alle typer militært materiell. Dette gir i neste omgang press på forsvarsindustrien.

– Den økte etterspørselen gir også en tilsvarende økt etterspørsel etter råvarer og innsatsfaktorer til produksjon – med økte ledetider som resultat, skriver Gram.

Han er ellers opptatt av at den tyske leverandøren forplikter seg til å inngå en industrisamarbeidsavtale tilsvarende kontraktens størrelse norsk industri.

– Dette bidrar til å skape norske arbeidsplasser, utvikle forsvarsindustrien vår og sikre at midler som brukes på innkjøp til Forsvaret kommer andre deler av samfunnet til gode.

Imidlertid svarte ikke Gram på spørsmålet om hvilke norske underleverandører som kan være aktuelle for Leopard.

Powered by Labrador CMS