Nyheter

OMVISNING: Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) besøker industribedriften Berget. På bordet ligger blant annet kabler til Nasams missilsystem. Til høyre for Gram, daglig leder i Berget, Inge Flaten.

Norsk bedrift lager deler til F-35: – Vi har hatt et par dårlige år bak oss

Notodden-bedriften Berget sliter med å få flere kontrakter hos industrigiganten Lockheed Martin.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I fabrikken til industribedriften Berget på Notodden er det strenge regler for fotografering. Store maskiner borer i metallgjenstander som skal brukes i blant annet fly og missiler.

Daglig leder Inge Flaten forteller at det tar mellom fem minutter og femten timer å lage én slik komponent. En av F-35-komponentene han viser frem er på størrelse med en feltrasjon.

– Vi lager mellom 10-15 ulike komponenter til F-35. Man lager store deler og små deler som settes sammen. De lages i flere trinn, sier Flaten til Forsvarets forum.

Sliter med industrigigant

Berget leverer kabel, elektronikk og finmekaniske deler til kunder i både sivil og militær sektor, herunder Kongsberg Defence & Aerospace. Én av tingene i produksjonshallen man ikke får lov til å ta bilde av er en spiss gjenstand på høyde med en termos.

– Det er en del av opphenget til et missil. Det henger under vingen på missilet. Vi er underleverandør for Kongsberg på denne. På mesteparten av det vi gjør er vi underleverandør. Vi har noen få deler som vi leverer direkte til Lockheed Martin, sier Flaten.

Han forteller også om bedriftens salgsfremstøt mot den amerikanske forsvarsgiganten:

– Vi har forsøkt flere ganger å komme videre inn hos Lockheed Martin, men der vinner vi ikke kontrakter. Det er vanskelig å jobbe med dem som et lite selskap, så vi trenger en betydelig mengde for å kunne gjøre det.

ALUMINIUMSBLOKK: Den tunge aluminiumsblokken skal freses ned til en komponent på 400 gram. Til venstre står salgssjef Arnstein Frøymyr, fylkesordfører - Vestfold og Telemark Terje Riis-Johansen til høyre.

Ifølge Flaten hjelper det ikke å få bare én kontrakt. For å kunne holde det i gang må de ha såpass volum at de kan ha en eller to personer som bare jobber bare med Lockheed Martin. Han legger til at bedriften trenger Lockheed Martin-kontrakter på mellom 15 og 20 millioner kroner i året.

– Dere hadde røde tall i fjor?

– Ja, flere røde tall. Det er ikke bare glansdager å være leverandør i forsvarsindustrien. Det er hardt press på priser og leveranser. Og ofte hardt tidspress. Vi har hatt et par dårlige år bak oss, sier Flaten.

Les også: Zelenskyj: – Spesielt Nasams-systemene fungerte bra i dag

Ubåter i siktet

– Hva er hovedhindringen for å flere kunder? Har dere en plan?

– Vi jobber med alle offset-mulighetene [gjenkjøpsavtaler, journ. anm.] som er. I forbindelse med blant annet ubåt er vi aktivt i kontakt med mange av de selskapene som er aktuelle der.

Han presiserer at de ikke har fått noen ubåtrelatert kontrakt så langt.

– Men vi er jo en underleverandør så vi leverer metallbiter, og det er det også mange andre som gjør. Kongsberg leverer systemer, så de er inne på en helt annen måte.

Flaten sier at når det gjelder «en rund boks» som gjester får lov til å ta bilder av, så gjør Berget en sammenstilling for Kongsberg som de kan brukere videre. Boksen inngår i luftvernsystemet Nasams. Berget leverer det meste av kabler til Nasams.

– Vi ønsker mer av sånn type virksomhet, at vi ikke bare stopper ved metallbiten, men at vi tar de neste skrittene, sier Flaten.

Komponentene Berget jobber med består i hovedsak sav aluminum, i tillegg til titan og en del andre materialer. Bedriftens hovedplan videre er å fortsatte være leverandør for Kongsberg, som strategisk samarbeidspartner. Berget har også ander kunder i norsk forsvarssektor.

KASSEN MED DET RARE I: Ministeren får se nedi en kasse med ferdige deler. Sikkerheten står i høysetet i lokalene til Berget og bilder av detaljer er ikke lov.

– Det er en tøff kamp

I spissen for den refleksvestkledde gruppen på besøk hos Berget går forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp). Salgssjef Arnstein Frøymyr understreker at det er en hard kamp for de små bedriftene som står bak de store.

– Vi blir skviset rimelig hardt, sier Frøymyr.

Gram stiller et spørsmål til bedriftsledelsen:

– Jeg skjønner at dere har noen utfordringer med F-35-programmet, men i stort har dere levert godt?

– Jo da, vi har en årsomsetning i ordrereserve omtrent, så vi klager ikke på det. Men det er hardt press for å få det til. Og det skal ikke få mye feil i produksjonen for å ikke tjene penger, sier Flaten.

Salgssjef Frøymyr trekker også inn økte strømpriser:

– Nå har vi en ekstra kostnad på strøm som utgjør 150 kroner per produksjonstime så vi må øke prisene på produktene våre. Det er en tøff kamp, sier Frøymyr.

– Det gjelder ikke bare industribedrifter i Norge. Det gjelder konkurrentene også. Men vi har høy strømpris og det er viktig å få den ned, svarer Gram.

Les også: – Halvparten av F-35-treningen er i simulator

Gram: – Lange anskaffelsesprosesser

Etter omvisningen sier Gram at han hele tiden prøver å utvikle kontakten som er med bedriftene.

– Vi har spurt Forsvarsmateriell (FMA) og Forsvaret om å være særlig opptatt av små og mellomstore bedrifter når de gjennomfører sine anskaffelser: Markedsdialogen, prosessen man rigger for å få tak i de produktene vi trenger, sier Gram til Forsvarets forum.

Gram forklarer videre at han har «mye bra å bygge på her», og mener at modellen som sådan fungerer godt. Samtidig legger han til at vilkårene for små og mellomstore bedrifter er noe han prøver å løfte frem særskilt. Derfor har han har spurt etatene i Forsvaret om å følge opp det særlig,

– Kan det være aktuelt med en slags reform av FMA, så det blir mindre tungrodd?

– Der vil jeg utvide perspektivet utover FMA. Det er veldig lange anskaffelsesprosesser. Det gir noen utfordringer, særlig i en teknologisk utvikling.

Gram bruker her begrepet «oppdelte leveransebølger»: I stedet for å planlegge en stor løsning og leveranse til slutt, slik man for eksempel har sett i IKT-prosjekter, vil han heller ta det stegvis.

Imidlertid legger han til at dette vil variere utifra hva slags anskaffelser man skal gjøre.

– Men det er en ambisjon om å kutte ned de veldig lange løpene for anskaffelser. Det er også krevende avveininger å ta, så noe tid tar det. Noen av anskaffelsesløpene er veldig lange, sier Gram til Forsvarets forum.

FMA: Nødvendig med unntak

Tore Kvalvik, nestleder i Investeringsavdelingen i Forsvarsmateriell (FMA), skriver i en e-post til Forsvarets forum, via pressevakt, at rundt 70 prosent av leverandørene er små og mellomstore bedrifter.

– Vi jobber tett med industrien, spesielt gjennom Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSI) for å styrke dialogen både med eksisterende og nye leverandører, inkludert små og mellomstore bedrifter.

Kvalvik opplyser at FMA blant annet er til stede på relevante arrangementer, og jobber med å få på plass mer og bedre tilpasset informasjon på internett.

– Hva mener dere selv om FMA sitt tempo i anskaffelser? Kan disse løp kuttes ned i tid?

– Den største utfordringen i denne sammenheng er at anskaffelsene er underlagt et svært strengt regelverk og at vi må følge prosesser som til tider kan være ganske tidkrevende.

Han legger til at det er svært mye som skal på plass før FMA kan begynne en anskaffelse, og strenge krav til hva FMA må gjøre før de kan bestille.

– For å kunne gjøre dette raskere mener vi det vil være nødvendig med noen flere unntak i regelverket, der vi blant annet kan ha egne prosesser tilpasset hurtiganskaffelser. Det er også viktig at Forsvaret vurderer sine krav og gjør sine prioriteringer, slik at vi ikke låser oss til en spesiell løsning for tidlig, svarer Kvalvik.

Berget AS

  • Industribedrift på Notodden, 120 km sørvest for Oslo.
  • Stiftet i 1987 og har ca. 144 ansatte, ifølge proff.no.
  • Hovedaksjonær er Westcontrol AS, som inngår i et konsern med 40 selskaper.
  • Berget leverer kabel, elektronikk og finmekaniske deler til kunder innen en rekke bransjer.
  • Innenfor militær industri er Berget i hovedsak underleverandør for Kongsberg Defence & Aerospace på produkter som RWS, NSM og JSM.


Powered by Labrador CMS