NÆRKONTAKT: Et norsk F-35 på beredskapsoppdrag. Det norske flyet skal holde en viss avstand til det andre flyet slik at de ikke fremprovoserer en farlig situasjon.Foto: Forsvaret
Norske F-35 tar en ny runde som luftpoliti på Island
Oppdraget Iceland Air Policing er en skarp operasjon som pågår i tre uker. Denne gangen har den norske styrken med seg mindre bagasje.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
For tredje gang skal norske F-35 ta oppdraget som går på rundgang mellom Nato-land. Island har nemlig ingen militære styrker utover sin halvmilitære kystvakt.
Annonse
Oberstløytnant Trond «Matrix» Haugen er sjef for 332 skvadronen ved Ørland flystasjon, og deltar selv som pilot på Island. Han tar med seg omlag 100 personer til vulkanøya 1500 kilometer sørvest for Evenes.
– Det er et tre ukers kontinuerlig beredskapsoppdrag på Island med litt tid før og etter til å frakte materiell og personell. Vi drar over med hovedpartiet 16. januar og går på beredskap når vi blir sertifisert av Nato to eller tre dager senere, sier Haugen til Forsvarets forum.
Mindre utstyr
Den norske styrken drar til Island med fire F-35. To av disse vil stå på beredskap til enhver tid. Iceland Air Policing (IAP) har pågått siden 2008 og Norge har dessuten hatt oppdraget flere ganger med F-16.
– Det som er nytt for oss nå er at dette er en del av oppkjøringsplanen frem mot full operativ evne for F-35 i 2025. Det er noen milepæler som skal oppnås, og i dette tilfellet er det en minimumsdeployering, altså en en løsning med minst mulig fotavtrykk.
– Vi skal trene på en raskest mulig og mest mulig responsiv deployering av F-35 med minimum av utstyr og personell for å løse beredskapsoppdrag, sier Haugen.
I praksis betyr dette at de har med seg færre konteinere med utstyr enn tidligere: Da har de ikke samme kapasitet til å løse et spekter av oppdrag, men det er heller ikke nødvendig i denne typen beredskapsoppdrag.
– På Evenes flyr vi jevnlig og det kommer vi også til å gjøre på Island, for å vise tilstedeværelse og opprettholde kontinuitet i beredskap.
– Hva har foregått av russisk flyaktivitet rundt Island de siste ukene og månedene?
– Island er en del av Natos nordre flanke. Vi har stått på beredeskap med F-35 fra Evenes i ett år, og det er i praksis det samme området. Det er cirka den samme aktiviteten Island ser, som vi ser i Norge.
– Russerne har sine måter og fly på, litt avhengig av om de skal mot USA eller Europa. Da vil det enten være Evenes eller Island som responderer. Vi driver med politimessig overvåkning av internasjonalt luftrom i Natos ansvarsområde.
Når det gjelder russisk flyaktivitet i dette området ønsker ikke Haugen å uttale seg i detalj, men sier på generell basis at det har vært mindre aktivitet.
– Russerne er mer opptatt med Ukraina. Det har vært mindre aktivitet i nord enn tidligere, men de fortsetter absolutt å fly og seile i nord, sier Haugen.
F-35 planer fremover
Haugen kan ikke si hvor mange piloter som drar til Island eller gi andre detaljer om styrken, men sier dette om 332 skvadron sine planer fremover:
– Etter Island blir det Joint Viking før påsken, som er en stor fellesoperativ øvelse i nord. Vi har Arctic Challenge Excercise (ACE) her på Ørland i mai-juni som blir ganske stor i år. Den «taskes» fra finsk side, men mange av plattformene jobber fra Ørland. I tillegg skal en rekke utenlandske skvadroner besøke Ørland mellom påsken og sommeren.
Han sier at de årlig skal motta seks F-35 frem mot 2025, da hele leveransen skal være fullført og operativ.
Det er en den islandske kystvakten som eier og drifter basen der den norske styrken skal jobbe. Islands utenriksdepartement har ikke besvart en henvendelse fra Forsvarets forum om å kommentar.
Når det gjelder QRA-oppdrag fra Evenes sier talsperson i Luftforsvaret, Stian Roen, til Forsvarets forum:
– De siste ukene har det vært gjennomført ett QRA-oppdrag og identifisering av to fly.
Han viser også til statistikk over «scrambles» fra de siste seks årene. Se faktaboks nederst i saken.
Quick Reaction Alert (QRA)
2022: 24 scrambles med 43 identifiserte fly
2021: 34 scrambles med 58 identifiserte fly
2020: 50 scrambles med 96 identifiserte fly
2019: 38 scrambles med 83 identifiserte fly
2018: 57 scrambles med 100 identifiserte fly
2017: 37 scrambles med 59 identifiserte fly
Frem til og med 2021 var det F-16 som løste QRA fra Bodø. Fra 2022 har F-35 overtatt oppdraget fra Evenes.