Nyheter
TILTROTOR: Osprey-flyene har en spesiell utforming, som gjør at de kan lette og lande som et helikopter. Avbildet er et amerikansk Osprey som guides ned på dekk om bord australske HMAS Adelaide under øvelsen Sea Raider den 7. august 2023.
Foto: Sgt. Andrew Sleeman, Royal Australian Navy via NTB.
Osprey-flåten på bakken igjen
Nok en nestenulykke med et Osprey-fly fører til midlertidig flyforbud for flere avdelinger i det amerikanske forsvaret.
Problemene vil tilsynelatende ingen ende ta for V-22 Osprey-flyene. Den 20. november var et av de amerikanske flyene involvert i en nestenulykke ved Cannon Air Force Base i New Mexico. Denne hendelsen skal ha hatt likhetstrekk med Osprey-styrten utenfor kysten av Japan i fjor.
Den gang mistet åtte personer livet og flyene ble satt på bakken etter ulykken. Under den norske øvelsen Cold Response i 2022, styrtet et amerikansk Osprey i Nordland.
Nå blir flyene igjen midlertidig satt på bakken, etter nestenulykken i New Mexico. Det skriver nettstedet Defense News.
Ifølge nyhetsbyrået AP, som har undersøkt en rekke rapporter etter ulykker med Osprey, har problemene med flytypen økt de siste fem årene. Deler slites ut raskere enn forventet og selve flydesignet er en medvirkende årsak til de mange ulykkene.
V-22 Osprey er utstyrt med en tiltrotor på hver vinge. Det innebærer at flyet kan lette og lande vertikalt som et helikopter, og fly som et vanlig propellfly i luften.
Ifølge APs undersøkelser er det særlig flyenes proprotor-girkasse som skaper trøbbel i maskineriet. 609 slike girkasser har måttet repareres eller byttes ut de siste ti årene.
Til tross for problemene, er det mange som forsvarer flyene.
– Det finnes ingen andre plattformer som kan gjøre det som V-22 Osprey kan gjøre. De er fantastiske når alt fungerer som det skal, men det er nådeløst når det ikke gjør det, sier tidligere Osprey-pilot Brian Luce – som selv har overlevd to ulykker – til Defense News.