Nyheter
IKKE FULLT OPERATIV: Den amerikanske Osprey-flåten må undersøkes i minst et halvt år til, etter flere alvorlige ulykker.
Foto: Amber Smalley, det amerikanske sjøforsvaret, AP, NTB
Osprey-flåten er ikke fullt operativ før tidligst 2025
De amerikanske militærflyene av typen Osprey har vært involvert i mange dødsulykker. Det får konsekvenser.
De amerikanske Osprey-flyene ble satt på bakken i tre måneder etter en dødsulykke i Japan, der åtte soldater omkom. I mars i år fikk tiltrotorflyene tillatelse til å fly igjen.
Det betyr imidlertid ikke at flyene vil operere som normalt.
Det amerikanske sjøforsvaret forventer ikke at flåten på mer enn 400 V-22 Osprey tiltrotorfly vil gjenoppta normal flyaktivitet fullt ut før tidligst midten av 2025.
Det skriver nettavisen Defense News.
Osprey-programmet undersøkes for om det er tilstrekkelig med bemanning, opplæring og utstyr, og dette vil ikke fullføres for om mellom seks til ni måneder. Det er Naval Air Systems Command som overser Osprey-fartøyene som brukes i det amerikanske luftforsvaret, sjøforsvaret og marinekorpset.
Osprey-luftfartøyene har hatt en rekke dødelige ulykker siden det amerikanske militæret introduserte dem i spesialoperasjoner for mer enn 20 år siden, inkludert fire hendelser som har ført til at 20 tjenestemenn har omkommet siden mars 2022.
Norge har også vært preget av ulykkene. Fire soldater omkom i en flystyrt under en øvelse med et Osprey-fartøy i 2022 på vei fra Sandnessjøen til Bodø.
V-22 Osprey har en tolv meter tiltrotor på hver vinge. Luftfartøyet kan ta av og lande vertikalt eller på en kort rullebane som et helikopter. Det kan fly som et vanlig propellfly når det er kommet opp i lufta.
Les mer om Osprey-militærfly: