Nyheter

FÅR NAVN: Norges første P-8A-fly skal hete Vingtor.

Bruker historiske navn på de nye P-8A-flyene

Norrøn mytologi er opphavet for flere av navnene som nå skal gjenbrukes.

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det første flyet får navnet «Vingtor.» Dette viderefører en tradisjon i Luftforsvaret i snart 80 år, sier Torgeir Aas, oberst og brukerkoordinator for P-8A i Luftforsvaret i en pressemelding på forsvaret.no.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Det aller første norske P-8A Poseidon er rullet inn i malehallen til flyprodusenten Boeing. Det vil om kort tid være ferdig malt, da utstyrt med norske militære kjennetegn, og et norsk navn med historiske røtter.

79 år senere

Norges første fly med navn Vingtor var en del av «Catalina-avdelingen», forløperen til 333-skvadronen som opererte fra Skottland under andre verdenskrig. Flyet ble levert i februar i 1942, og ble satt i drift to måneder senere. 79 år senere blir Norges første P-8A-fly døpt i samme navn.

Les også: – Det ser jo helt komisk ut å skulle gå på do sånn som dette!

Fly to og tre skal hete Viking og Ulabrand. Dette er også navn som stammer tilbake til andre verdenskrig og Catalina-avdelingen.

– Ved å videreføre disse navnene tar vi også med oss historien og arven fra tidligere inn i utviklingen av en ny kapasitet, sier Aas i pressemeldingen.

Arver navn

Fly fire og fem får navn som reflekterer at P-8A også skal erstatte de to gjenværende flyene av typen DA-20 som i dag flys av Luftforsvarets 717-skvadron. De vil derfor arve navnene deres: Hugin og Munin, står det i pressemeldingen.

Aas forteller at Hugin og Munin var i norrøn mytologi kjent som Odins ravner som hjalp til med å følge med på det som skjedde på jorda.

Les også: Rune har over 10.000 flytimer med P-3 Orion

– På samme måte har hovedoppgaven til norske maritime patruljefly alltid vært å sørge for at nasjonale og allierte beslutningstakere vet hva som skjer i våre nærområder. Dette er derfor to navn som passer svært godt med tanke på de oppgavene P8A skal løse, sier Aas.

Det første flyet skal være ferdig produsert i senhøsten 2021. De vil først ankomme Norge i begynnelsen av 2022 hvor man skal begynne trening og opplæring. Alle flyene, med norske tilpasninger, mannskap og utstyr skal være på plass i løpet av 2025.

Powered by Labrador CMS