MANNSKAP: Kristin har arbeidsplass om bord på P-3 Orion, et maritimt overvåkningsfly.Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
– Det ser jo helt komisk ut å skulle gå på do sånn som dette!
Navigatør Kristin måtte prøve flere forskjellige tissemetoder for å gå på do ombord i P-3 Orion. Om du gjør feil, risikerer du å få forrige persons avføring rett i fleisen.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Du er ute på byen, i kledd en jumpsuit. Musikken spilles høyt over anlegget, og du danser i takt med rytmen. Intensiv dansing og mye folk gjør at du både blir varm, og kanskje drikker mer enn vanlig.
Annonse
Etter noen enheter kjenner du at du må tisse. Du tenker at du skal forsøke å holde deg, siden toalettene på utestedet er skitne, og i tillegg så må du av med hele jumpsuiten. Du vil ikke ha den i kontakt med toalettet eller andre overflater.
Nesten slik er det ombord i det maritime overvåkningsflyet P-3 Orion.
Mannskapet om bord, som består av rundt ti stykker er alle kledd i en flightsuit. På mange måter er den helt lik som en jumpsuit. Det er ett plagg, og hele plagget må av for å kunne at kvinnene skal kunne tisse.
Mennene trenger bare å dra opp glidelåsen, som forøvrig går begge veier for at man skal slippe å dra den helt ned.
Ombord på P-3 er det mye lyd. Kanskje litt ulikt fra et utested med musikk, men lyd er det. Under flightsuiten pleier crewet å ha på seg et lag ull.
Det er varme om bord i flyet, men det er ujevnt fordelt. Foran ved cockpit er det utrolig varmt, mens bak er det betydelig kjøligere.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– Det er nesten så man svetter, forteller navigatør Kristin.
Hun har sin plass rett bak cockpiten.
Installert toalett
I flyet finnes det et toalettrom. Rommet er originalt bare utstyrt med det som kalles «pissepotta». Et hoftehøyt, hvit, potte-lignende rør med luke. Her tisser mennene, stående.
I P-3 flyene Norge har, er det også installert et toalett kalt portapotti, som kvinnene kan bruke, eller mennene når det er behov for det. Det ligner på et toalett du finner om bord i et vanlig fly, men for å bruke det er det par forhåndsregler som må tas.
I toalettet oppstår det trykk når flyet flyr høyt oppe. Likt som at en vannflaske buler inn ved under en flytur med et passasjerfly. På grunn av dette må man derfor dra i et slusehåndtak som utligner trykket.
Om man ikke åpner slusehåndtaket først, men tar opp dolokket kommer forrige persons avføring rett i fleisen om du er 10.000 ft eller høyere opp i lufta.
– Dette har faktisk skjedd! Heldigvis ikke med meg, sier Runa som er systemoperatør om bord på Orion.
– Da blir det litt av en vaskejobb, både rundt toalettet og på en selv. Og du har ikke med deg ekstra skift.
Tilbake til utestedet. Du kjenner at det presser på blæra, og finner ut at du kan ikke lenger holde deg. Du er nødt til å gå på do.
Du tar av deg jumpsuiten på overkroppen og prøver å finne en smart løsning som gjør at du slipper å la den komme nær toalettet eller andre overflater. Kanskje prøver du å holde den opp, eller krølle den rundt beina.
– Jeg skulle ønske man delte slike erfaringer, sier Kristin.
Hun brukte selv nemlig noen år på å finne en lur løsning på hvor man skulle gjøre av flightsuiten når hun måtte på do under en flyvning.
– Det tok meg ganske lang tid før jeg fant ut av en super-hack til hvordan armene på flightsuiten ikke skulle slenges rundt.
Før hun fant ut av dette, prøvde hun flere forskjellige metoder. Blant annet å holde armene opp i været fremfor seg mens hun satt på do.
– Det ser jo helt komisk ut å skulle gå på do sånn som dette!
Turbulent tissing
Flyvningene kan vare alt fra fire til åtte timer. Det er lenge å skulle å holde seg om man må på do. I tillegg er det ikke alltid slik at man kan gå på do når det passer en selv.
– Flyet flyr jo ikke alltid rett frem, sier Kristin.
For hennes egen del pleier hun å planlegge dopausen ut i fra hvordan flyet flyr. Flyet flyr nemlig både opp og ned, og legger seg ofte helt på siden.
– Sitter du på do når vi flyr sånn er det ikke så gøy, flirer Runa.
Heldigvis er det ikke sånn på et utested. Men, det kan nok oppleves sånn etter noen enheter for mye.
Løsningen for å unngå at flightsuit og jumpsuit skal komme i kontakt med bakteriefylte overflater er enkel og smart, mener Kristin.
– Det man rett og slett gjør, er å ta armene på flightsuiten rundt beina, og putte de ned i buksa. Da slipper du å holde de, og så slipper de å falle ned slik de kan gjøre hvis du bare legger de i fanget.
Både Kristin og Runa synes det er viktig å fremheve at toalettprosessen med en flightsuit ikke oppleves som et problem for dem, snarere en komisk situasjon da de ikke hadde tenkt på at man kunne dele erfaringer med hverandre.
– Hadde vi gjort det kunne vi funnet smarte hacks litt tidligere. Det kommer stadig flere kvinner i flightsuit, sier Kristin.
Talsperson i Luftforsvaret, Stian Roen forteller over e-post til Forsvarets forum at standardutrustning for flygende personell, flightsuiten har vært lik for kvinner og menn i flere tiår.
– Etter vår erfaring oppleves det for de fleste ikke som et problem å måtte ta denne av på overkroppen. Samtidig er dette et tema som ikke er ukjent for oss. Det har imidlertid ikke vært kjent for oss at noen har løftet opp dette som en sak, men helt klart noe vi vil se på dersom det oppleves som en utfordring, skriver Roen.
– Dette gjelder ikke bare for flygende personell i P-3 Orion, det gjelder de aller fleste flygere og besetningsmedlemmer.
«Dropseat»
Roen forteller at det er utarbeidet to andre løsninger for flightsuiten som kan benyttes som et alternativ. I tillegg kan det lages modifikasjoner hos redningsutstyrsavdelingne.
– Det kan blant annet sys inn en glidelås, kalt «dropseat» i en standard flightsuit.
Det er en glidelås som går rundt fra hofte til hofte over setet.
– Dette gjør at du kan felle ned denne delen for å kunne gå på do uten å ta av skuddsikker beskyttelse, vest og klær. Denne modifikasjonen gjøres av redningsutstyrsavdelingene våre.
Han forteller at avdelingen på Rygge har god kompetanse på dette.
Den andre modifikasjonen er en todelt flightisuit som er innført.
– Den kan i prinsippet benyttes av alle kapasiteter bortsett fra kampfly, og brukes i dag blant annet på Bell-412 og C-130J i Mali.
Roen forteller at det i tillegg er innført tissetrakter i redningsflåtene som er ombord på fartøyene som skal gjøre det enklere for kvinner å tisse dersom disse flåtene må benyttes.
– For kampfly er vannlating en vesentlig forskjellig problemstilling som ikke kan sammenlignes med helikopter og flermotorfly grunnet plass og konstruksjon av smokk og g-beskyttelse. For kvinnelige kampflygere har bleier vært eneste alternativ.
Problemstillingen i forbindelse med kampfly gjelder for så vidt også menn og hvordan de skal «gå» på do når de sitter i cockpit, skriver Roen.