Nyheter

FARLIGE HENDELSER: Norske P-3 Orion-fly var høsten 2020 involvert i det Forsvaret beskriver som farlige hendelser utenfor kysten av Finnmark. Nå er avtalen som skal forhindre slike ulykker, oppdatert. Her var et P-3 fly på Island i mars.
FARLIGE HENDELSER: Norske P-3 Orion-fly var høsten 2020 involvert i det Forsvaret beskriver som farlige hendelser utenfor kysten av Finnmark. Nå er avtalen som skal forhindre slike ulykker, oppdatert. Her var et P-3 fly på Island i mars.

Norge og Russland oppdaterte avtale om sikkerhet til sjøs og i lufta

Høsten 2020 var det to farlige hendelser mellom norske militære fly og russiske enheter, skriver Forsvaret. Nå er Incidents at Sea-avtalen (INCSEA) oppdatert for å holde tritt med teknologiske endringer.

Publisert Sist oppdatert

Tilleggsprotokollen ble signert av Norges ambassadør til Moskva, Rune Resaland, og sjefen for Russlands nasjonale senter for forsvarsledelse, Mikhail Jevgenevitsj Mizintsev, tirsdag 14. desember. INCSEA gjelder nå for både ubemannede fartøy og luftfartøy. Det er også innført et forbud mot å bruke laser på en måte som kan skade folk og materiell. Flere andre oppdaterte bestemmelser skal også bidra til økt sikkerhet.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Dette er et viktig bidrag til sikkerhet og forutsigbarhet i en tid hvor den militære aktiviteten i våre nærområder er i endring, sier forsvarsminister Odd Roger Enoksen (Sp) i en pressemelding.

INCSEA-avtalen fra 1990 skal stoppe farlige situasjoner mellom norske og russiske fartøy og luftfartøy utenfor kysten. Den innebærer at Norge og Russland også har regelmessig dialog og møter.

Den nye oppdaterte avtalen kom på plass etter «to farlige hendelser mellom norske militærfly og russiske enheter» høsten 2020. Det skriver Forsvaret på sine nettsider. Hendelsene involverte norske P-3C Orion-fly og skjedde utenfor Finnmark. Forsvaret gir ikke ytterligere informasjon om hendelsene, men påpeker at Norge mener at de var et brudd på INCSEA-avtalen og at Norge oppfatter russiske «bevegelsesmønster» som unødvendige og farlige.

Les også: Russland er ute av Open Skies-avtalen

OPPDATERING: Det første bildet i saken viste feil flytype. Bildet er oppdatert 23. desember kl. 11.00.

Powered by Labrador CMS