ENDRINGER: Den nye avdelingen i Luftforsvaret skal føre til økt operativ evne. Bildet er av et Poseidon P-8-fly på Evenes.Foto: Hedvig Idås, Forsvarets forum
Henter flere hundre ansatte til Luftforsvaret
Luftforsvarets logistikksenter er arbeidstittelen på en ny avdeling som opprettes til våren.
Som en del av F24-reformen opprettes Luftforsvarets logistikksenter.
Den nye avdelingen samler ressurser for bedre operativ evne.
Over 200 ansatte fra FLO og FMA overføres til Luftforsvaret.
Logistikksenteret forventes å være operativt fra 1. mai neste år.
Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.
Som en del av omstillingsreformen Forsvarssektoren 24 (F24) skjer det en rekke forandringer i forsvarssektoren.
Annonse
Det er noe Luftforsvaret merker godt. Rett under Luftforsvarsstaben i grenstrukturen opprettes en helt ny avdeling.
Foreløpig tittel er Luftforsvarets logistikksenter.
– Dette er et resultat av F24. Vi samler de nødvendige menneskene
for flysystemene vi har, og gjør at bakkeressurser blir enklere med en ny sjef.
Dette vil gi økt operativt evne, sier sjef for Luftforsvarsstaben og nestkommanderende i Luftforsvaret Kenneth Øvland.
Godt mottatt
Opprettelsen av den nye avdelingen skal føre til at materiellet blir mer tilgjengelig.
– Rolle, ansvar og myndighet har vært spredt på Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), Forsvarsmateriell (FMA),
Forsvarsbygg og Luftforsvaret med flere. Nå får sjef for Luftforsvaret ansvaret, sier Harald Roen, delprosjektleder for F24 i Luftforsvaret.
I overkant av 200 ansatte i FLO og FMA blir en del av Luftforsvaret. For de fleste vil det ikke merkes annet enn at sjef for Luftforsvaret Øivind Gunnerud blir deres ny overordnede.
– Det blir en organisatorisk flytting, egentlig bare en ny
sjef. Nå må man forholde seg til sjef for Luftforsvaret, og ikke til flere
andre. Ansatte får de samme oppgavene. Noen nye funksjoner og gjøremål trenger
vi, så det blir opprettet nye stillinger vi må fylle, sier Roen.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Det har vært flere informasjonsmøter, hvor inntrykket så langt virker å være et ønske om å dra i en felles retning, ifølge Øvland.
– Det er viktig for oss at det fungerer på en god måte. Vi er
fornøyde med de som kommer fra FLO og FMA, som er drivende dyktige mennesker.
Vi er avhengig av dem for å få dette til å virke, og ser frem til å lande dette.
Det er en god ting for Luftforsvaret, sier grenens nestkommanderende.
– I teorien vil vi ha flere fly på lag, at bakkesystemer er
operative og tilgjengelige og ikke er nede fordi man må bestille deler en plass,
og noen ting andre steder. Det blir også mindre byråkrati, sier Øvland.
Luftforsvarets logistikksenter, som så langt bare er en arbeidstittel på avdelingen, får ansvaret for store deler rundt driften av Luftforsvaret.
– Vi har funksjoner for kontinuerlig luftdyktige fly, bakkeutstyr,
luftvern og deler Luftforsvaret trenger, i tillegg til en rekke andre funksjoner, sier Harald Roen.
Mange av dem som flyttes vil fortsette å jobbe på Kjeller, men der legges Forsvarets aktivitet ned i 2026. Det er ikke klart hva som skjer med dem da.
– Brorparten sitter på Kjeller i dag, og de vil ikke merke noe forskjell. Vi får
se i 2026 hva som skjer, sier Øvland.
Planen er at avdelingen er oppe og går rundt 1. mai neste år. Det er ikke klart hvem som blir sjefen for logistikksenteret enda, men det skal ansettes en brigader i stillingen.