Nyheter:

Den amerikanske riksrevisjonen varsler om at F-35 kan stå mer på bakken som følge av svikt i leveransen av deler. Her ser vi teknikere som jobber på norske F-35A under Luftforsvarets Nato-oppdrag Icelandic Air Policing (IAP)
Den amerikanske riksrevisjonen varsler om at F-35 kan stå mer på bakken som følge av svikt i leveransen av deler. Her ser vi teknikere som jobber på norske F-35A under Luftforsvarets Nato-oppdrag Icelandic Air Policing (IAP)

F-35: Kan bli dyrere og stå mer på bakken

Utkastelsen av Tyrkia fra kampflyprosjektet kan få konsekvenser for antall reservedeler til F-35. Luftforsvaret melder imidlertid at de har situasjonen under kontroll.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver nettstedet Defense News. De viser blant annet til U.S. Government Accountability Office, det amerikanske svaret på Riksrevisjonen. De har tidligere påpekt problemer knyttet til leveransen av deler til kampflyet F-35.

– Ifølge tall fra hovedleverandørene, flyene satt på bakken 29, 7 prosent av tiden på grunn av mangel på reservedeler, siteres det fra rapporten, ifølge Defense News.

Det vises til at problemet med manglende flytid kan spores tilbake fra mai 2018.

Talsperson for Luftforsvaret Stian Roen forteller at F-16 fløy 4722 timer og F-35 1793 timer i 2019. Det er samlet en liten nedgang fra 2018, viser tall fra Luftforsvarets årsrapport. Men han fastholder at de nye kampflyene har levert etter planen.

– Vi er i en fase der vi tester ut våpensystemet, og sluttproduktet er i henhold til det vi forventet. Vi har gjennomført de planlagte tingene vi skulle gjøre i forbindelse med F-35 i 2019, som ble erklært IOC (initial operational capability) i november i fjor, skriver Roen i en epost til Forsvarets forum.

Tidligere har Forsvarets forum skrevet om at sjef Luftorsvaret, Tonje Skinnarland, har meldt at F-35 er klare for å løse oppdrag.

– Håndterer situasjonen

Ifølge Roen har ikke mangelen på reservedeler U.S. Government Accountability Office har pekt på, ikke hatt en innvirkning for F-35 i Norge.

– Luftforsvaret håndterer eventuelle utfordringer sammen med partnerlandene. Det har imidlertid ikke fått noen konsekvenser for våre fly så langt. Det kom ingen overraskelser i denne rapporten. De momentene som er tatt opp er godt kjent for F-35 partnerskapet og håndteres av programkontoret i USA, skriver Roen.

Han forteller at situasjonen med mangel på reservedeler er kjente forhold som partnerlandene har iverksatt tiltak for å løse.

Roen skriver at det skal komme seks nye F-35 til Norge i år.

– Dette er i henhold til planlagt leveranse med totalt seks fly hvert år frem til vi er fullt operative i 2025, skriver Roen.

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på [email protected]

Kan bli verre

Ifølge den amerikanske riksrevisjonen kan problemene knyttet til reservedelssituasjonen nå forverre seg som følge av utkastelsen av Tyrkia. Det skjedde for et knapt år siden fordi Tyrkia ble utestengt fra F-35-programmet etter at landet kjøpte missilsystemet S-400 fra Russland.

Tyrkia har vært en sentral partner i F-35 prosjektet og tyrkiske bedrifter har produsert 1005 deler til kampflyet – hvor flere av delene bare er produsert i Tyrkia. Flere av disse er nå fratatt retten til å produsere delene, skriver Defense News.

Mangelen på reservedeler vi igjen føre til at det blir dyrere å vedlikeholde flyene. Forsvarets forum har tidligere pekt på at en svekket kronekurs kan medføre at prisen på F-35 tar av.

Visste du at Forsvarets forum sender ut nyhetsbrev med de viktigste forsvarsnyhetene hver morgen? Du kan melde deg på her.