BEHOV: Innfasingen av blant annet det nye redningshelikoptret SAR Queen vil føre til et større behov for flyteknikere.Foto: Krister Sørbø/Forsvarets forum.
De nærmeste årene må Luftforsvaret ha 60 nye flyteknikere hvert år
Nye fly og helikoptre fører til et større behov for flyteknikere, sier Tonje Skinnarland.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Sjef Luftforsvaret forteller at de har et stort behov for flyteknikere framover. Det henger sammen med innfasingen av nye fly og helikoptre i Forsvaret.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Det handler om redningshelikoptrene SAR Queen, flere operative F-35 som snart tar over for F-16 – ikke minst vedlikeholdskrevende NH90 og den forestående ankomsten av P-8 Poseidon.
For å holde de i lufta og operative så mye som det planlegges for, trengs det flere hender enn det Luftforsvaret har nå, forteller Skinnarland.
– Vi må øke volumet i betydelig grad de neste årene, sier Skinnarland til Forsvarets forum.
Når generalmajoren snakker om «volumet» sikter hun til antall flyteknikere i Luftforsvaret.
De nærmeste to-tre årene er behovet ekstra stort, forteller hun. Da må det fylles på med rundt 60 flyteknikere hvert år til Luftforsvaret.
Så vil det stabilisere seg til rundt 40 nye i året.
– Behovet nasjonalt og internasjonalt for flyteknikere er stort og økende. Søknadene til denne yrkesretningen har vært nedadgående – i volum og kvalitet.
Sammen med Kongsberg
Denne uka var hun på en sjarmoffensiv på Bardufoss videregående skole sammen med Kongsberg. Hensikten var å fortelle og «reklamere» for muligheten for en trygg arbeidsplass i Forsvaret. Samarbeidet med industrien for å lokke unge til å velge flyfag handler om å løse et framtidig behov for flyteknikere.
Skinnarland mener at det strategiske samarbeidet mellom Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) og Luftforsvaret vil styrke den operative evnen og kan sikre begge en knapp ressurs; flyteknikere.
Sivilt eller militært
I en pressemelding fra Forsvaret uttaler Vegard Gystad i KAMS at det kan styrke et nasjonalt fagmiljø. Sammen med Forsvaret skal de overbevise flyfagselever til å bli teknikere.
– Hvorfor må Luftforsvaret ha med Kongsberg for å løfte fram flyfaget ?
– Vi samarbeider om vedlikehold av luftsystemer: Vi har begge behov for å rekruttere og bygge kompetanse i henholdsvisLuftforsvaret og i KAMS. Dermed får vi en større muskel for å profilere flyfag når vi gjør det sammen, sier Skinnarland.
– Er interessene mellom Luftforsvaret og Kongsberg sammenfallende?
– Vi har det samme behovet for å rekruttere til yrket og det er en styrke ikke å bare være konkurrenter, men også samarbeidspartnere i totalbehovet for å understøtte Luftforsvaret. Vi rekrutterer hver for oss, men også sammen.
– Vi ser også potensiale for større kompetanseflyt mellom Forsvaret og industrien, sier hun.
Skinnarland mener det vil bli mer vanlig at blant annet teknikere vil bytte jobb mellom det sivile og militære i framtiden.
– Det skaper mer forutsigbarhet for oss begge og ikke minst for de unge som skal velge yrkesretning i livet ved at det er veldig trygge arbeidsplasser som samarbeider.
Overfor Teknisk ukeblad fortalte sjefen for Luftforsvaret at de har hatt «marginalt tilstrekkelig med teknikere» for dagens operasjonsmønster og beredskapesskrav.
En del av det løsningen vil være å etablere en ny flyfagskole i Norge i tillegg til fire på Bardufoss, Bodø, Skedsmo og Sola – for å utdanne flere flyteknikere.
– Vi trenger økt volum av flyteknikere på grunn av aldersavgang, omstilling og ikke minst at det skal bygges opp til et høyere leveransenivå på våre nye systemer. For oss er det derfor ønskelig å etablere en flyfaglinje i Trøndelagsregionen.