Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Rettelse: I en tidligere utgave av denne saken stod det at det skulle gjennomføres service og vedlikehold på totalt 500 kjøretøy. Riktig antall er 900. Rettet 28.10.2021 kl. 14:40.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
I Osmarka leir i Evenes, midt mellom Harstad og Narvik, pågår i disse dager «Operasjon Powerful Maintenance II».
Hensikten med operasjonen er todelt: Forsvaret og dets samarbeidspartnere skal trene på sivilt-militært samarbeid, og samtidig sørge for at mest mulig utstyr og materiell er i god stand til øvelse Cold Response 2022.
I totalt ti dager skal mekanikere og teknikere fra FLO, Hæren og sivile samarbeidspartnere trene på å jobbe sammen. Samtidig benytter de muligheten til å gjennomføre service og vedlikehold på en rekke kjøretøy. I Osmarka jobber 104 mekanikere, både Hærens og FLOs egne, i tillegg til sivile mekanikere fra Bertel O. Steen og Ritek, for å sette totalt 120 beltevogner og andre kjøretøy i stand.
– Jeg er veldig fornøyd og veldig imponert, forteller Lars Christian Aamodt, sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon.
Mange av de sivile mekanikerne har lite erfaring med militære kjøretøy. Formålet er å øke denne, slik at Forsvarets samarbeidspartnere har bedre kjennskap til materiellet de potensielt må jobbe med dersom det oppstår krise eller krig.
– Jeg veldig imponert over hvor raskt produktiviteten gikk opp. Så her er det tydeligvis veldig kompetent personell som har både evne og vilje til å lære mye på kort tid. Så hele opplegget er egentlig veldig imponerende, skryter Aamodt.
Mandag ble FLO-sjefen, sammen med en rekke andre representanter fra FLO, Hæren og Forsvarsstaben, vist rundt i «Camp Osmarka».
Vanligvis er det et mindre verksted, delelager og andre lagre i leiren utenfor Evenes. Før denne øvelsen etablerte Forsvarsbygg og soldater fra Ingeniørbataljonen det de kaller «en operativ flate». Det er et opparbeidet område med strøm, drenering og annen infrastruktur. Der er det satt opp en rekke telt til bruk som verksted, spisemesse og annet.
Forsvarets logistikkorganisasjon kaller denne aktiviteten for «fremskutt forsterkende vedlikehold». Etableringen av en slik «operativ flate» i Osmarka skal demonstrere at Forsvarets logistikkorganisasjon kan gjennomføre vedlikehold av utstyr der det trengs, ikke bare i de etablerte leirene i for eksempel Bardufoss og på Setermoen.
Men det er ikke bare i Osmarka at Forsvaret trener på vedlikehold sammen med sivile partnere. Totalt gjennomføres vedlikehold og service på minst 900 kjøretøy, blant annet beltevogner og CV-90, på totalt elleve forskjellige lokasjoner i landet.
I 2018 skrev daværende sjef FLO, Petter Jansen, under på en beredskapsavtale med Bertel O. Steen. Den sørget for at det ble etablert et beredskapslager for reservedeler til feltvogner, beltevogner og pansrede kjøretøy. I tillegg stilles mekanikere til rådighet ved behov.
I følge dagens FLO-sjef er godt samarbeid mellom militære og sivile aktører svært viktig for totalforsvaret av Norge.
– I daglig struktur har ikke Forsvaret råd til å ha de kapasitetene i de mengdene vi trenger, dersom intensiteten øker i en krise eller krig, forteller han.
– At vi prioriterer ressurser på rendyrkede militære aktiviteter som manøver, flyging og seiling, er fornuftig. På andre områder kan vi ha andre mekanismer for å mobilisere ressurser og kraft.