Meninger

DATASPILL: Krigsskolen har brukt dataspill som simulerer krigssituasjoner som en del av undervisningen. Bildet er tatt i den forbindelse.

Gaming – hva har det med veteranarbeid og Forsvaret å gjøre?

Gaming er en del av utviklingen av samfunnet. Dessverre er det mange gamere som føler seg stigmatisert, også i Forsvaret, og av den grunn ikke vil stå fram, skriver Bjørn Robert Dahl

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.

Norges veteranforbund for internasjonale operasjoner (NVIO) har lekt med tanken om å arrangere en e-sportturnering i lang tid. Helgen 15. og 16. januar var det duket for turneringen.

Vi hadde håpet på å få 16 lag á fem personer og spille Counter Strike Global Offensive i en utslagsturnering, fram mot en finale mellom to lag. Vi endte opp med 32 lag, og måtte dessverre si nei til noen lag da det ble vanskelig å få matematikken i turneringen til å gå opp.

INNLEGGSFORFATTER: Bjørn Robert Dahl er generalsekretær i Norges veteranforbund for internasjonale operasjoner (NVIO).

Vi måtte starte på fredag på grunn av den store interessen, og vi snakker om at 160 spillere og publikum stilte opp for gjennomføring denne dagen. Mange av lagene hadde en direkte link til militære avdelinger, noen hadde linken gjennom tidligere tjeneste.

Felles for alle var at de hadde en veteran på laget. Dette var spennende, lærerikt og utfordrende. Spillerne ga også uttrykk for at dette var et positivt tiltak.

Dette frister til gjentakelse og NVIO starter videreutvikling av konseptet.

Les også: Ny psykisk førstehjelp-drill: Forsvaret henter erfaring fra USA og Israel.

Tiltak for å nå de yngre veteranene

Hva har så dette å gjøre med veteranarbeid? Dette var i første rekke et tiltak for å nå de yngre veteranene. Når det er sagt hadde vi med oss spillere som tjenestegjorde i UNIFIL på slutten av 1980, så aldersspennet var ganske stort.

E-sport, eller gaming, gir mennesker en sosial plattform å møtes på. Plattformen fungerer uavhengig av om det er pandemi eller ikke, og gir en mulighet til å holde kontakt med de man har vært i internasjonale operasjoner sammen med. Begrepet «leaving the tribe» kan kanskje motvirkes noe, og på den måten har man nettverket med seg.

Spillingen gir også muligheten til å finne nye kontakter, på tvers av operasjoner. Man etablerer nye nettverk. Nettverk er viktige for god psykisk helse, og det er et viktig mål i godt veteranarbeid.

Treffer dette? Jeg tror tallenes tale fra turneringen sier sitt. Når vi i tillegg vet at opp mot 1,8 millioner mennesker i Norge driver en eller annen form for gaming, fra små, enkle spill på mobilen, til komplekse lagspill som fordrer en god del trening er det mange veteraner i denne gruppen.

Fysisk trening, lagsstruktur og økt operativ evne

Trening er noe jeg har lært en del om gjennom denne reisen. De som driver e-sport på høyt nivå tenker fysisk trening, ernæring og trening på gaming, slik at dette er ikke noen som bare sitter foran skjermen. I tillegg har de en lagsstruktur, legger taktikk for spillet og innordner seg i forhold til hvordan de skal løse oppdraget.

Hva er så koblingen til Forsvaret? Jeg var på en materiellmesse i Paris i 2005 og gikk bort til et artillerisystem. Satte meg inn i fører- og kontrollrommet for skytset, og fikk utlevert en PlayStation-spillkontroll. Med den kunne jeg gjøre alt fra å nivellere plattformen til å avfyre granater. I følge representanten for selgeren av systemet hadde de testet hvor lang tid som var nødvendig for at en ungdom med interesse for gaming brukte på å lære seg systemet.

Det var ikke mange dagene man snakket om, og i tillegg hadde man selvfølgelig bygd simulatorer som understøttet opplæringen. Her har Forsvaret tatt store skritt i opplæringen, og vet at dette er veien å gå. Men, med slike turneringer får man faktisk en trenings- og opplæringsprosess inn i tiden soldatene har tjenestefri.

Gjennom slike turneringer vil jeg hevde at man kan øke Forsvarets operative evne gjennom å bringe plattformene inn i fritiden. NVIO ser også at det å øke operative evne er en del av veteransaken, og ønsker å fortsette med det.

Endret holdning

Gaming er en del av utviklingen av samfunnet. Dessverre er det mange gamere som føler seg stigmatisert, også i Forsvaret, og av den grunn ikke vil stå fram. Når man ser de positive effektene som kan komme ut av dette tror jeg vi alle må tenke oss om, og se dette i et annet lys.

Jeg må innrømme at jeg har endret holdning til gaming og gamere gjennom å ha jobbet med dette en stund. Jeg hadde et bilde av en gamer som ikke var det mest spenstige, men det har endret seg.

Det er nok på sin plass med en unnskyldning fra min side. Jeg håper vi sammen kan bygge ned stigmaet.

Hvor går vi videre? Tallene forteller oss at dette er noe som mange driver med. Fra et perspektiv i veteranarbeidet er dette et bidrag til å opprettholde kontakten med sitt nettverk og kanskje man ikke forlater stammen sin i like stor grad. For Forsvaret vil dette være med på å opprettholde og øke den operative evnen, kanskje gjennom å få fram de virkelig dyktige operatørene.

NVIO har uansett tenkt å fortsette en reise vi mener akkurat har startet.

Les også: Brukte gaming som et pilotprosjekt på Madla mot brakkesyke og koronarestriksjoner.

Powered by Labrador CMS