Nyheter

MANGEL: Mange bensinstasjoner er tomme for bensin i Storbritannia.

Forsvaret settes inn for å levere drivstoff i Storbritannia

Militæret i Storbritannia kommer trolig til å bli satt inn i løpet av få dager for å levere bensin i landet. Det gjøres for å lette på sjåførmangelen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det forteller næringsminister Kwasi Kwarteng til Sky News onsdag.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Det kan ta noen dager å få enhetene på bakken. Vi har bestemt oss for å gjøre det. Jeg tror dere vil se noen soldater kjøre tankbil i løpet av de neste par dagene, sier Kwarteng.

Forsvarsdepartementet er nå i dialog med bensinindustrien om hvor de skal sende de første soldatene.

Militære tankbiler kjørt av sivile sjåfører skal også gi «økt logistisk kapasitet til drivstoffindustrien» fra og med onsdag.

Drivstoffindustrien sa i en felles uttalelse onsdag at situasjonen «har begynt å bedre seg». Uttalelsen var signert 14 selskaper, blant dem Shell UK, BP og Esso, melder BBC.

Mangler sjåfører

Ifølge transportindustrien i landet mangler Storbritannia 100.000 lastebilsjåfører. Årsakene er flere, men en sentral faktor er at et stort antall arbeidere fra EU-land har forlatt Storbritannia etter brexit.

Tilstrømming av arbeidere fra EU begynte å dale allerede i 2016, da britene stemte for å forlate unionen. Det bidro til at det allerede før pandemien var manko på arbeidere innen flere bransjer. De britiske fraktselskapenes interesseorganisasjon Road Haulage Association (RHA) uttalte at det allerede sommeren 2019 manglet 60.000 sjåfører.

Les mer: 80 offiserer tvangskonvertert til spesialister: Flere nekter

Etter pandemien er situasjonen blitt enda verre. Landet var tidlig ute med å gjenåpne, men problemer med opplæringen under nedstengningen har ikke gjort situasjonen bedre.

En aldrende arbeidsstyrke skaper også problemer. Sjåførenes fagforeninger er på sin side sterkt kritisk til arbeidsforholdene.

Knappheten på sjåfører gjør at flere varer, som bensin og mat, ikke blir levert til butikkene. Situasjonen har også ført til at bensinstasjoner er tomme for drivstoff. Mange hamstrer i et forsøk på å sikre seg, noe som forsterker problemene.

En tredel

I forrige uke meldte The Times at over 50 av BPs 1.200 bensinstasjoner var tomme for minst en type drivstoff. I løpet av få dager var det tallet på tomme BP-pumper økt til å omfatte rundt en tredel av stasjonene. Det har den siste tiden vært lange køer og kaos utenfor de stasjonene som fortsatt er åpne.

Også drosjeindustrien opplever problemer. Fagorganisasjonen deres sier at omtrent en firedel av medlemmene deres ikke kunne jobbe tirsdag.

Også mange supermarkeder er i ferd med å slippe opp for flere vareslag. I hele landet er det tomme butikkhyller i matbutikkene. Produsenter har tatt inn over seg at varer ikke kan leveres eller produseres.

Les mer: Splitter ny kaserne står klar - naboklage har satt stopper for innflytting

Kate Martin leder kalkunprodusentene i Traditional Farm Fresh Turkey Association og sier at enkelte av medlemmene har hatt en bestillingsøkning på opptil 400 prosent, men de kan ikke levere.

– Kalkunfarmene har mistet en hel drøss arbeidere, en arbeidsstyrke de har trent opp og investert i over mange, mange år. De arbeiderne er ikke lenger tilgjengelige for sesongarbeid, de finner seg jobber på fastlandet i Europa i stedet, sier Martin til BBC.

Prøver å redde julen

Lørdag kunngjorde Storbritannia en plan om å dele ut 10.500 midlertidige arbeidstillatelser til lastebilsjåfører og andre yrkesgrupper der det mangler ansatte fram til desember, for å redde julehandelen. Eksperter tror det vil ta flere uker før situasjonen i landet går tilbake til normalen.

Den britiske handelsstanden har gått ut og sagt at myndighetene må finne flere sjåfører innen få dager for å redde jula.

– Lastebilsjåførene er limet som holder våre forsyningskjeder sammen. Uten dem får vi ikke fraktet varer fra gårdene til varehusene og butikkene, sa direktøren for mat og bærekraft ved British Retail Consortium, Andrew Opie forrige uke.

Les mer: Hva vil de rødgrønne med Forsvaret?

Britiske myndigheter har hele veien sagt at de jobber med å løse varemangelen, og har bedt folk om å forholde seg rolige og å ikke panikkhandle.

Powered by Labrador CMS