Nyheter
Tar grep med verstingen: – Dette må vi være villige til
ØRLAND (Forsvarets forum): Toppene applauderte første steg i å gjøre F-35 mer klimavennlig. Men veien videre vil ta tid og bli svært dyr.
– Det er en stor dag, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) til Forsvarets forum.
Denne uken var han og en rekke andre politiske og militære topper på Ørland for å markere at Norges kampfly F-35 har delvis blitt tanket med biodrivstoff.
F-35 har enorme utslipp av klimagasser, og det ble gjentatt flere ganger på Ørland at kampflyet er klimaverstingen.
Da Gram, sammen med blant annet klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen og sjef for Luftforsvaret Øivind Gunnerud, var til stede på kampflybasen var det for dårlig vær til å ta av med flyet.
Imidlertid kunne vertskapet på 132 Luftving meddele at det var flydd dagen i forveien med biodrivstoff i tanken på F-35.
Og alt gikk som det skulle. Drivstoffet fungerte fint.
To tanker samtidig
Biodrivstoffet kalles SAF – «Sustainable aviation fuel», og kan blandes inn opp til 50 prosent av tanken. I fremtiden vil det være mulig å fly med 100 prosent klimavennlig drivstoff.
Testen tirsdag denne uken var den første med F-35 i Norge. I Nederland har de fløyet med mellom 5 og 15 prosent SAF de siste fem årene.
– Både det norske samfunnet og verdenssamfunnet skal omstilles mot klimanøytralitet i tiårene fremover. Da må alle sektorer bidrar med sitt, det gjelder også Forsvaret. Vi må opprettholde operativ evne og kampkraft, men dette viser at man kan kombinere kampkraft med miljøhensyn, sier Gram.
I fjor høst startet Norwegian å fly med biodrivstoff på tjenestereiser for forsvarspersonell.
Klimaminister Eriksen er langt på vei enig med regjeringskollegaen.
– Jeg syns det er veldig kult. Alle sektorene skal omstille seg og kutte utslipp, det er vi helt avhengige av. Det trenger vi at Forsvaret også gjør. De ser det som en del av sitt oppdrag og går foran, noe jeg syns er til stor inspirasjon, sier han til Forsvarets forum.
Han mener samfunnet er helt avhengig av at også forsvarssektoren tar store miljøgrep, selv om det vil ha betydelig kostnad.
– Blir klimaendringene så store at vi sliter med å håndtere det som samfunn – da er det en mye større kostnad. Dette må vi være villige til. Jeg er glad at Forsvaret bidrar som de gjør, for det skal ikke gå ut over kampevnen, sier han.
Dyrt og vanskelig
Det er ikke bare politikerne som applauderer klimavennlige F-35-flyginger. Sjef for Luftforsvaret Øivind Gunnerud mener det er på høy tid.
– Flyet er designet for å kunne gjøre det. Vi skal teste dette ut ekstra, og etter hvert utvide. Får vi tak i biodrivstoff og sikre leveransene av det, så får vi en energiforsyningssikkerhet som er kjempebra, som gjør beredskapen bedre. Da er dette vinn-vinn, sier Gunnerud.
I den pågående fasen skal biodrivstoffet blandes inn med ulike mengder. Det testes sammen med flyprodusent Lockhead Martin og motorprodusent Pratt & Whitney.
Ifølge Forsvarsmateriell-direktør Gro Jære er det handlet inn 160.000 liter for testfasen. Utover dette er vanskelig å få tak i nok biodrivstoff.
– Vi håper dette gjør at flere begynner å produsere i Norge og Norden. Da ser de at det er en etterspørsel, og da håper vi at industrien ser muligheter. Det er vi avhengige av, samtidig som det representerer en mulighet for norsk industri, sier Jære.
Flere norske bedrifter holdt innlegg for toppene på Ørland, hvor målet er å produsere biodrivstoff i fremtiden.
Forsvarssektoren regner uansett med at biodrivstoff vil være en god del dyrere enn vanlig drivstoff i overskuelig fremtid.
– Det handler også om pris, så det blir en avveining for Forsvaret. Vi håper at økt etterspørsel fører til økt produksjon, som også kan bidra til at prisen går ned, sier Jære.
– Hva er det langsiktige målet?
– Målet fremover er at det er gradvis opptrapping til alle flyene flyr med biodrivstoff, sier FMA-direktøren.