RUSSISKE ØVELSER: Hvis jeg har rett i mine argumenter betyr det at vi er på vei inn i en ekstremt farlig periode, skriver Amund Osflaten om Russland, Vesten og Ukraina. Bildet er fra en russisk øvelse med ballistiske missiler onsdag 26. oktober.Foto: AP / NTB
Derfor bløffer sannsynligvis ikke Putin om bruk av atomvåpen
Uttalelser om at det er «liten sannsynlighet for bruk av atomvåpen» er ekstremt alarmerende, selv om de kanskje er ment beroligende.
AmundOsflatenMajor, lærer i taktisk samvirke ved Krigsskolen. PhD-stipendiat ved King's College London
Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette er en analyse. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
For første gang på mange tiår snakkes det nå om en realistisk mulighet for bruk av atomvåpen i
Europa. Dette er en utvikling som er drevet frem av det russiske angrepet på Ukraina, og derfor er
det avgjørende å forstå hva som er russernes strategiske målsetninger og hva som ligger bak dem.
Annonse
Denne kronikken har jeg hatt liggende i forskjellige versjoner i flere måneder, men jeg har ikke ønsket
å publisere den før nå. Delvis fordi jeg langt ifra har vært sikker på argumentene mine, noe jeg
fortsatt ikke er; fordi jeg har vært bekymret for å bli misforstått, spesielt av ukrainere; og fordi jeg
mener vestlige beslutningstakere har tatt kloke beslutninger så langt.
Grunnen til at jeg nå velger å gå
ut med dette er fordi jeg ser mange strever med å finne rasjonelle begrunnelser for russisk atferd, og
fordi vi nærmer oss et punkt der en eskalering kan ha irreversible og katastrofale konsekvenser.
Denne kronikken gir derfor det alternativet for å tolke russiske handlinger som jeg mener er mest
sannsynlig.
Om dumskap, ondskap og latskap
Utgangspunktet for min analyse er at dumskap, ondskap og galskap ikke er gode forklaringsmodeller.
Når en tar til takke med slike beskrivelser har en gitt opp å analysere. Jeg mener at dette er
merkelapper, der alle tre beskriver Kremls politikk det siste året på en god måte, men ikke
forklaringer.
Det er Kremls persepsjon og resonnementer, som deretter leder frem til en gal, ond
eller dum politikk, som er viktig å forstå. Med dette mener jeg også at det finnes en viss rasjonalitet i
det som skjer, men at denne rasjonaliteten er betinget. Med andre ord, Putins handlinger oppfattes
som irrasjonelle for oss, men det er fordi vi opererer med forskjellige former for rasjonalitet.
Før jeg
går videre må jeg komme med en bemerkning. Når jeg skal forklare Kremls strategiske målsetninger i
den videre analysen, må jeg forklare dette ut fra hvordan jeg forstår Kremls perspektiv. Det kan da
høres ut som jeg forsvarer og unnskylder angrepskrigen mot Ukraina.
Det er ikke tilfellet – jeg mener
selvfølgelig at den russiske invasjonen i 2022, og intervensjonen på Krim og i Donbas fra 2014, er
dypt umoralsk og et eksempel på ulovlig internasjonal aggresjon.
Mener å forutse global konflikt
Jeg tror den den bakenforliggende motivasjonen for Kremls handlinger er en genuin frykt for Nato og en målsetning om å sikre russiske nasjonale interesser. Selvfølgelig er det også andre faktorer som
spiller inn, for eksempel tanken om Russland som en naturlig stormakt, men den primære drivkraften
bak er en tanke om sårbarhet.
Kreml mener å kunne forutse at Russland og Nato vil ende opp i en
konfrontasjon som vil ødelegge Russland, og at dette er uavhengig av om Nato har et ondsinnet
ønske om å ødelegge Russland eller ikke. Det gjør konflikten i Ukraina til en global konflikt der
ukrainerne selv dessverre er brikker i en større helhet.
Bakgrunnen for at jeg antar dette er at jeg ser
det regimet som har makt i Kreml i dag som i stor grad «sovjetisk». For eksempel er Putin vokst opp,
utdannet og hadde sine første formative år av karrieren sin i Sovjetunionen. Han var også en del av
kjernen i det sovjetiske systemet gjennom sin tjeneste som KGB-offiser. Flere andre i regimets
innerste krets har også denne bakgrunnen. Dette, tror jeg, gjør at han tenker og handler «sovjetisk».
Troen på å predikere fremtiden
I
min oppfatning er en sovjetisk sikkerhetspolitisk tankegang preget av to faktorer: For det første
eksisterer det en tanke om å kunne predikere fremtidige sikkerhetspolitiske situasjoner med mye
større sikkerhet og presisjon enn det vi tror er mulig i Vesten.
Sovjetisk positivisme og tro på historisk
determinisme har innflytelse på dagens regime. For eksempel understreker Gerasimov (sjefen for
den russiske generalstaben) i sin famøse tale i 2013 at sikkerhetspolitikk som fagfelt har sin verdi i at
den nettopp kan predikere fremtiden. Dette gjennomsyrer både tittel og innhold.
En vestlig
akademiker som hadde påstått det samme ville blitt sterkt kritisert. I et slikt verdensbilde er det mye mindre som er tilfeldig og internasjonale hendelser er i mye større grad et resultat av design enn
tilfeldigheter. Kreml ser derfor ikke på fargerevolusjonene i Øst-Europa og Midtøsten som spontane
hendelser.
Troen på prediksjon fostrer paranoia og en tro på konspirasjoner. Et eksempel på hvor farlig denne
paranoiaen kan være er den sovjetiske vurderingen av Nato-øvelsen «Able Archer» i 1983.
Øvelsen
var ment å trene Nato-hovedkvarterer i å håndtere kjernefysisk eskalering og svare på et eventuelt
sovjetisk angrep. I tillegg hadde Nato nettopp utplassert Pershing-II mellomdistanse-missiler i
Tyskland, noe som Sovjetunionen antok gjorde dem i stand til å nå deres egne utskytningsramper i
Sovjetunionen før egne missiler kunne avfyres. Dette, kombinert med en alvorlig
etterretningsfeilvurdering, gjorde at de vurderte sterkt at Nato planla et overraskelsesangrep på
Sovjetunionen med atomvåpen. Det gikk så langt at sovjetiske styrker iverksatte enkelte tiltak for å
kunne gjennomføre et forkjøpsangrep med egne atomvåpen.
Ta styringen først
For det andre, og som en konsekvens av første faktor, er et sovjetisk syn på sikkerhetspolitikk preget
av vurderinger rundt militær kapasitet, maktbalanse og «interessesfærer». Når du selv, og
potensielle motstandere, kan forutse og styre utviklingen er det avgjørende å ta styringen selv før
motstanderen tar innersvingen på deg. Moralske prinsipper blir underordnet når du mener du kan
predikere et katastrofalt utfall for deg selv ved å følge dem. Et eksempel der denne troen på
beregning av maktbalanse kommer til uttrykk er den russiske metoden for å analysere
«styrkekorrelasjon» (COFM).
Dette er en metode, basert på matematisk modellering, som forsøker å
vurdere to motstanderes evne til å nå sine militære målsetninger ved å analysere en mengde
faktorer. Dette benyttes både militært og på et generelt strategisk nivå.
Et annet eksempel som viser
et russisk fokus på maktbalanse, er hvilke områder som prioriteres for høyteknologisk utvikling.
Russerne er veldig bekymret for at et fremtidig fungerende amerikansk missilskjold vil forrykke den
kjernefysiske terrorbalansen, og bruker derfor mye av sine begrensede ressurser på å utvikle
leveringsmidler for atomvåpen som skal kunne unngå et slikt missilskjold.
Forsøk på å unngå atomkrig?
Eksempler på slike
prosjekter er Avangard, et stridshode som benytter ekstrem høy hastighet; Burevestnik, et
atomdrevet kryssermissil som med sin globale rekkevidde kan ramme USA fra uventede retninger; og
Poseidon, en atomdrevet torpedo som kan penetrere missilskjoldet under havoverflaten. Det vil si at
kjernefysisk terrorbalanse og atomkrig er en så stor bekymring for Kreml at de har brukt en stor
andel av sitt potensiale for høyteknologisk utvikling på dette.
Jeg tror derfor at russerne gikk til angrep på Ukraina fordi de mener å ha «forutsett» at et Ukraina
med Nato-medlemskap, sikkerhetsgarantier fra vestlige stormakter, eller en generell nær militær
tilknytning til Vesten ville være uholdbart for russisk nasjonal sikkerhet. I en slik situasjon vil enhver
konflikt med Ukraina, som Kreml ser på som svært sannsynlig, raskt kunne eskalere til storkrig med
Nato og derfor atomkrig.
Med Nato-styrker så tett på russiske kjerneområder, både i Baltikum og
sør for Moskva vil de ikke ha noe å «gå på» med konvensjonelle midler. Russland og sentrale russiske
interesser ville med andre ord være umulig å forsvare. I Putins hode er denne krigen et forsøk på å
unngå en slik situasjon og derfor også, på en forvridd måte, spare oss i Vesten for en atomkrig.
«Alle grafer pekte i feil retning»
Det store spørsmålet som da melder seg er: «Hvorfor nå?». Ukraina har jo vært langt unna et Nato-medlemskap. Her tror jeg Kreml vurderte at «styrkekorrelasjonen» mellom Russland og Ukraina i
stadig større grad ville utviklet seg i russisk disfavør. Ukrainas militære styrking etter 2014, med
Vestens hjelp, ville ha gjort en fremtidig russisk invasjon for å avverge et Nato-medlemskap en
umulighet. I hvert fall innenfor en tidsramme som utelukker at Ukraina kunne dra Nato inn i krigen.
Utviklingen av russisk militær kapasitet, ukrainsk evne til forsvar og den ukrainske militære
tilknytningen til Vesten gjorde at det var ingen forventning om forbedring av den russiske posisjonen
– «alle grafer pekte i feil retning». Dette betyr implisitt at jeg er skeptisk til at Kreml undervurderte
den ukrainske evnen til å gjøre motstand. Kanskje hadde de et håp om at viljen ville svikte. Jeg
kommer tilbake til dette lenger ned.
Et annet viktig argument for at denne krigen har en sikkerhetspolitisk motivasjon er hva Putin faktisk
har sagt. Kreml har i stor grad kommunisert to budskap. Det første er knyttet til militære og
sikkerhetspolitiske betraktninger og har etter min mening vært til stede fra Putin tok makten. Dette
budskapet baserer seg i stor grad på militær evne og maktbalanse, og kan reduseres til: «når Nato øker sin militære evne og trenger seg inn i den russiske interessesfæren, svekkes Russlands sikkerhet
og presser Russland til å handle militært».
Motstand mot Natos utvidelse østover, et amerikansk
missilskjold og vestlig bruk av offensiv militærmakt i Irak og Jugoslavia er konkrete eksempler på
deler av dette budskapet. Det er primært rettet mot vestlige beslutningstakere og jeg mener Kreml i
stor grad har kommunisert dette budskapet klart og tydelig. Selv om de fleste av oss ikke anerkjenner
stormaktenes rett til interessesfærer, eller vil akseptere at trusler om krig skal være et virkemiddel i
internasjonal politikk, har Putin truet med å gjøre det som skjer nå i relativt klare ord. For eksempel
er det hevdet at:
«Citing an unidentified NATO source, the daily said Putin told his counterparts [at the NATO-
summit in 2008] that in order to prevent Ukraine from joining the alliance, Russia was
prepared to claim the eastern and southern parts of the country. «Ukraine will cease its
existence as a state,» Putin purportedly said.»
Det andre budskapet er spesifikt knyttet til Ukraina. Putin har over lang tid gjentatt argumentet om
at Ukraina er en unaturlig konstruksjon og derfor i mindre grad kan kalles en stat. Jeg innser at slike
tanker har vært til stede hos Putin over lengre tid og sannsynligvis er genuine oppfatninger.
Ekstrem hatretorikk
Likevel
mener jeg det er en forskjell mellom disse to budskapene. Budskapet om Ukraina som en ikke-stat,
ukrainske nazister og et folkemord mot russere i Donbas har vært benyttet instrumentelt for å
forberede de russiske væpnede styrker og det russiske samfunnet på krig, eller å øke deres «moral-
politiske og psykologiske egenskaper» i sovjetisk sjargong.
Den økende intensiteten i dette
budskapet, fra Putins essay i 2021, til den ekstreme hatretorikken rett før krigsutbruddet har primært
vært rettet mot egen befolkning. Dette ble også observert i interne russiske dokumenter som RUSI
hadde fått tilgang på:
«[T]he decision to ideologically mobilise the Russian public for war with the use of increasingly
radicalising language was not a nationalistic response to events but was instead directed
centrally and accompanied by practical, organizational steps to put Russia on a war footing.»
Denne propagandaen er kjennetegnet av enorme overdrivelser og til dels motstridende påstander,
for eksempel at ukrainerne er et broderfolk, men likevel nazister som må bekjempes med alle midler.
Årsaken er at propagandaen er ment for en mer mottagelig russisk befolkning og fordi det russiske
samfunnet preges av at mange enkeltaktører kaster seg på og vil prøve å formidle propaganda slik de
tror makthaverne vil like. Det er dette som gjør den russiske propagandaen så åpenbart lite effektiv
mot et vestlig publikum.
Kyiv kunne blitt tatt på få dager
Mye av argumentasjonen min hviler på en antagelse om at Kreml ikke startet krigen på bakgrunn av
en katastrofal feilvurdering, men en oppfattelse av at dette var nødvendig på tross av
konsekvensene.
For det første følger den innledende fasen et tradisjonelt mønster i russisk
krigføring, der overraskelse, utnyttelse av den innledende fasen av krigen, og stor
fremrykningshastighet er sentralt.
For det andre, hvis en aksepterer påstanden min om Kremls
vektlegging av sikkerhetspolitisk prediksjon, var den innledende fasen et nødvendig sjansespill. En
vurdering av «styrkekorrelasjonen» mellom tilgjengelige russiske styrker og det ukrainske militære
potensialet gjorde det klart at et regimeskifte og kontroll over store deler av Ukraina kun kunne
oppnås gjennom et overraskelsesangrep og en påfølgende kollaps i den ukrainske forsvarsevnen.
De
betydelige områdene russiske styrker kontrollerer i dag, og spesielt umiddelbart etter invasjonen,
hadde de uansett ikke klart å ta med en tradisjonell og metodisk fremgangsmåte. Fordi dette var et
sjansespill aksepterte Kreml en mulighet for å mislykkes. Jeg tror vi også må ta inn over oss at det
russiske angrepet kunne ha lyktes. Hvis de russiske agentsoldatene i Kyiv ikke hadde blitt nøytralisert
av ukrainske sikkerhetstjenester, demningene langs Irpin ikke hadde blitt åpnet, og russiske styrker
hadde klart å holde Hostomel-flyplassen kunne Kyiv ha blitt tatt på få dager.
Et mislykket sjansespill
Det er tre årsaker til at jeg tror den innledende fasen ikke viser en katastrofal russisk undervurdering
av den ukrainske motstandsevnen, men heller et mislykket sjansespill.
For det første er nettopp
vurderinger rundt militær kapasitet og «styrkekorrelasjon» sentralt i Kremls sikkerhetspolitiske
vurderinger. Selv om den ukrainske hærens størrelse og evne til motstand, i stor grad som en
konsekvens av krigen som startet i 2014, kom som en overraskelse på mange av oss i Vesten, tviler
jeg sterkt på at dette ikke har vært kjent i Kreml.
For det andre virker det ikke som russiske styrker
tok lett på oppgaven. Så langt jeg har oversikt over ble over 80 prosent av alle tilgjengelige hærstyrker,
inkludert alle tilgjengelige enheter i fallskjermtroppene (VDV), marineinfanteriet og den militære
etterretningstjenesten (GU), deployert i den opprinnelige invasjonshæren. Skulle russerne ha
benyttet vesentlig større styrker måtte det ha vært innført generell mobilisering. I en slik situasjon
ville Ukraina, med hjelp fra Nato, antas å kunne øke sitt militære potensiale minst tilsvarende det
Russland kunne og Nato kunne ha innført mottiltak som sikkerhetsgarantier til Ukraina.
For det
tredje så stoppet russiske styrker sin offensiv rundt Kyiv og Kharkiv allerede etter tre uker, etablerte
defensive stillinger og flyttet tyngdepunktet for sin operasjon til Donbas. Dette indikerer at den
innledende fasen var sett på som et sjansespill og en var forberedt på å måtte forandre de
strategiske målsetningene hvis en mislyktes. I tillegg ga de fra seg store landområder i nord etter
bare fem uker, noe som underbygger at dette var et mislykket sjansespill og at det heller ikke var
snakk om en kollaps i forholdet mellom øverste politiske ledelse og det russiske militæret.
Et annet argument jeg mener det er verdt å ta med er at: hvis Putins underliggende motivasjon
primært er imperialisme eller ekspansjonisme, hvorfor har han da satset så mye, kanskje til og med
sitt eget regime, på denne krigen? Russisk økonomi går svært harde tider i møte og Russland er i stor
grad politisk isolert. Ville det ikke være mer naturlig å ta begrensede områder uten å risikere alt? For
eksempel konsolidere i Belarus og Kazakhstan, og ta resten av Donbas.
Hardere reaksjoner enn etter Krim
Selv om han kanskje har
undervurdert konsekvensene noe, har han forventet at de ville bli drastiske. For eksempel har
Russland opparbeidet seg en «krigskasse» for å håndtere sanksjoner og isolasjon, energimarkedet i
Europa har sannsynligvis blitt manipulert over tid for å øke prisene, og propaganda og juridiske tiltak
har vært forberedt for å kunne nøytralisere enhver opposisjon.
Det ble også etablert en hærreserve så sent som i 2021 (BARS), med en ambisjon om å rekruttere 100.000 reservister på kontrakt. Disse
reservistene var en av kildene til militært personell som russiske styrker brukte for å prøve å erstatte
tapene i den innledende fasen.
De økonomiske sanksjonene og politiske isolasjonen etter 2014 må
ha medført at Kreml ville forvente vesentlige hardere reaksjoner denne gangen. I tillegg har Putin,
etter at det har blitt åpenbart at hans «spesialoperasjon» i Ukraina har gått dårlig, hatt flere veier ut
uten å tape troverdighet.
Den militære operasjonen har vært fremstilt som begrenset og knyttet til
situasjonen i Donbas, og kunne derfor gitt en mulighet til å erklære seier på et mye tidligere
tidspunkt. Krigen er neppe populær i Russland selv om mange russere ser på den som nødvendig.
Likevel har Putin eskalert situasjonen når det har blitt nødvendig – sist eksemplifisert ved den delvise
mobiliseringen. Det virker ikke som han søker etter utveier for å kunne avslutte krigen.
Hvis en aksepterer argumentasjonen over, har Kreml, ut fra et perspektiv der militærmakt er
avgjørende, ment å kunne predikere en fremtidig situasjon som er sikkerhetspolitisk uholdbar for
Russland.
I Putins øyne hadde et Ukraina med Nato-medlemskap eller sikkerhetsgarantier fra Vesten
betydd en økt risiko for storkrig med Nato og derfor atomkrig. De iverksatte derfor invasjonen på
tross av de alvorlige og forventede konsekvensene for Russland – en mulig langvarig krig, sanksjoner
og politisk isolering. Det betyr at Kremls motivasjon for invasjonen ikke er opportunistisk som i «nå-
har-vi-sjansen», eller «nå-eller-aldri», men «Nå! Før-det-er-for-sent».
Flere motargumenter
Det har blitt uttrykt en del motargumenter mot en slik tolkning av den russiske invasjonen. Det
motargumentet som tidligere sådde mest tvil hos meg selv er at Kreml ikke hadde iverksatt
mobilisering selv om krigen gikk dårlig. Spesielt når hovedårsaken til dette var mangel på personell.
En mobilisering ville vært den største og kanskje mest åpenbare kilden til å løse denne mangelen.
Årsaken til den sene mobiliseringen var mest sannsynlig at den ville bli upopulær og ha store
konsekvenser for regimet. En manglende mobilisering ville være vanskelig å forene med en russisk
oppfatning av at krigen var en nødvendighet. Mobiliseringen, kombinert med annekteringen av deler
av Ukraina, har igjen vist at Putin er oppfatter det som avgjørende å vinne denne krigen.
Et annet motargument som går igjen, er at «motivasjonen for krigen ikke kan være en reell frykt for
Nato fordi styrker trekkes vekk fra grensene mot Nato-land». At grenseområdene ble tømt for
landstyrker er bare delvis riktig.
61. og 336. marineinfanteribrigader (henholdsvis fra Kola og
Kaliningrad) er, sammen med luftlandetroppene (VDV) en del av de russiske hurtigreaksjonsstyrkene
og har en naturlig plass under en invasjon.
På Kola ble også taktiske bataljonsstridsgrupper (BTGer) fra 200. motoriserte
infanteribrigade brukt i den innledende delen av invasjonen. Dette kan forklares med at den 200. er
en prioritert avdeling når det gjelder utstyr og kontraktssoldater. Kola ble heller ikke ble tømt for
landstyrker selv om disse BTGene ble sendt til Ukraina.
Brigadestrukturene ble igjen i garnisonene og
styrker fra den 80. arktiske motoriserte infanteribrigade på Kola ble ikke sendt før i mai. Det står
heller ikke Nato-styrker på den andre siden av grensen som utgjør en umiddelbar trussel på Kola. I
Kaliningrad var både 18. motoriserte infanteridivisjon, med sine fire regimenter, og 7. selvstendige motoriserte infanteriregiment igjen i garnisonene sine når invasjonen startet.
De første BTGene fra
disse formasjonene var sannsynligvis ikke på plass i Ukraina før i april. Med alle forbehold om hva
en kan vite med utgangspunkt i åpne kilder er dette oppsiktsvekkende store styrker som faktisk ble
holdt igjen på grensen mot Nato når russiske styrker deployerte en så stor andel av sine gripbare
styrker til Ukraina. Det jeg har klart å finne ut er at også 6. Armé ble holdt igjen i sentrale deler av
Russland, sannsynligvis som en strategisk reserve, og at avdelinger av lavere kvalitet helt øst i
Russland heller ikke ble sendt (disse er også er på grensen mot et Nato-land).
Invasjon er en desperat handling
I tillegg ble kapabiliteter med vesentlig kampkraft, slik som elektronisk krigføringsavdelinger,
kamphelikoptere, kampfly og luftvern, lite benyttet innledningsvis og er fortsatt i liten grad tatt i bruk
selv om krigen har gått svært dårlig for russerne. Jeg tror årsaken er at disse kapabilitetene regnes
som viktig ved en eventuell eskalering i konflikten med Nato. Uansett var invasjonen et sjansespill
der det kunne forsvares å ta en høyere risiko opp mot Nato for å raskere lykkes i Ukraina. I min
tolkning av Kremls motivasjon er invasjonen en desperat handling som ble igangsatt av nødvendighet
og en midlertidig svekkelse opp mot Nato var en av mange uunngåelige konsekvenser.
Den strategiske øvelsen Vostok-2022, avholdt i det østlige militærdistrikt i september, har også blitt
pekt på som en indikasjon på at det ikke finnes en frykt for Nato i Kreml. Da ville ikke en så stor
styrke bli deployert til Øst-Russland. Det russiske forsvarsdepartementet har påstått at 50.000
tjenestegjørende deltok, men britiske myndigheter er skeptiske til dette og antar at tallet kun er
15.000. Dette tallet inkluderer også utenlandske soldater og tjenestegjørende fra andre deler av det
russiske forsvaret enn bakkestyrkene. For eksempel har øvelsesscenarioet et maritimt preg der luft-
og sjøstyrker er fremtredende. Med andre ord er mengden russiske hærsoldater som deltar i denne
øvelsen sannsynligvis lav.
At øvelsen avholdes langt vekk fra grensene til Nato-land kan også
benyttes som et argument for at de nettopp frykter en eskalering med Nato. Å starte en krig på
hælen av en stor strategisk øvelse er nettopp hva russerne selv foretrekker. Uansett har Vostok-2022
primært en politisk hensikt. Ved å arrangere en felles øvelse med flere andre land, inkludert Kina og
India, viser Russland at de ikke er totalt isolert internasjonalt.
Sverige og Finlands Nato-medlemskap
Mange har også pekt på at «Russlands invasjon av Ukraina har ført til at Sverige og Finland har søkt
om Nato-medlemskap», og at dette «ikke tyder på at de egentlig er redde for Nato-utvidelser».
Hvis Kreml kunne forutsi at Sverige og Finland ville søke om Nato-medlemskap, er det problematisk
å hevde at de ikke klarte å forutsi hvor samlet de eksisterende Nato-landene stod i starten av krigen.
Det er selektiv bruk av argumentasjon og metodisk problematisk å påstå at de klarte å forutsi det
ene, men ikke det andre. Enten trodde de Europa ville reagere sterkt, eller ikke.
Hvis de kunne forutsi
svenske og finske Nato-søknader, må en regne med at de også kunne forutsi hvor samlet Nato-land
har stått. I så fall må en også akseptere at Russland har invadert Ukraina på tross av de drastiske
konsekvensene for Russland. Jeg tror reaksjonene fra Vesten var forventet i Kreml og at svenske og
finske Nato-søknader ikke kom som en overraskelse.
Sverige og Finland har beveget seg tettere opp
mot Nato etter annekteringen av Krim i 2014. Selv om de ikke har hatt formelle sikkerhetsgarantier
som følger med et Nato-medlemskap, har de over lang tid knyttet sterke bånd både politisk og
militært opp mot andre Nato-land. For Kreml har derfor Sverige og Finland blitt regnet som en del av Nato-blokken allerede. De nedtonede reaksjonene fra Kreml på de svenske og finske søknadene
tyder på dette. Dette betyr at Kremls motivasjon for krigen i Ukraina må være av en slik art at de ville
gjort det nesten uansett konsekvenser.
For Kreml er det militær evne som avgjør
En vanlig oppfatning er at Russland umulig kan oppfatte oss som en trussel da «vi ikke har noen
interesse eller planer om å invadere Russland». «Det ville vært det rene vannvidd!». Jeg tror også
Kreml ser på det som usannsynlig at Nato vil iverksette et overraskelsesangrep på Russland. Det de
frykter, og de mener at de til en viss grad kan predikere, er at den utviklingen vi har hatt i Europa de
siste tiårene, med Nato-utvidelser og fargerevolusjoner, vil kunne føre til en eskalering og
konfrontasjon mellom Nato og Russland. I så fall vil det være avgjørende for Russland å kunne
forsvare seg uansett om Nato i utgangspunktet ikke hadde en intensjon om å angripe Russland.
I
Kremls perspektiv er det en blokks militære evne som er det mest avgjørende, ikke hvilke intensjoner
de eventuelt sier de har. Vesten hadde ingen intensjon om å invadere Afghanistan og Irak i år 2000.
Terrorangrepet 11. september 2001, utenfor irakisk og afghansk kontroll, startet en rekke hendelser
som endte med en invasjon av begge land i løpet av noen få år. Når Kreml sier at de er bekymret for
en fremtidig konflikt med Nato er det nettopp en slik utvikling de ser for seg.
Det vi også lett
glemmer i Vesten er at vi er økonomisk, politisk, kulturelt, og ikke minst militært den største makten
på kloden. Denne makten benyttes ikke alltid defensivt, men har vært benyttet til å fremme våre
verdier i for eksempel Irak. Kreml, som har andre verdier enn oss, har sett at deres kjernefysiske
avskrekkingsevne, selvfølgelig effektiv på mange måter, ikke har evnet å avskrekke andre trusler som
Nato-utvidelser og fargerevolusjoner.
Strategiske målsetninger
Etter flere omveier for å forklare bakgrunnen for Russlands strategiske målsetninger, har turen
kommet til å presentere dem. På et grunnleggende nivå handler denne krigen om å «avnazifisere» og
«avmilitarisere» Ukraina, men da i en mer overført betydning. Hvis en tar bort den perverterte og
absurde meningen som er en effekt av propagandaen, betyr «avnazifisering» å fjerne alle anti-russiske elementer og «avmilitarisering» at Ukraina ikke lenger skal være en militær trussel. Det siste
betyr i praksis å gjøre Ukraina forsvarsløs mot russisk militærmakt.
Jeg tror de russiske strategiske
målsetningene har skiftet i tre distinkte faser:
1. Innledningsvis var målsetningen å ta Kyiv og installere et nytt russisk-vennlig regime. Det
betyr ikke nødvendigvis at Kreml ønsket å okkupere eller annektere deler av Ukraina, men å
sikre seg innflytelse.
2. De strategiske målsetningene i den andre fasen var fokusert mot Donbas, men ikke primært
mot territoriet i seg selv. Jeg tror målsetningen var å omringe og ødelegge de relativt store
ukrainske styrkene som var konsentrert der. Deretter ville dette åpne for nye målsetninger
med høyere ambisjon.
3. Den tredje fasen, som vi er inne i nå, handler om å ødelegge Ukraina som en regional
stormakt. Ved å ødelegge viktig infrastruktur og industri, skape politisk kaos, og ta kontroll
over økonomisk og demografisk viktige områder vil Russland kunne kvele det ukrainske
potensialet til å kunne motstå russisk innflytelse.
For eksempel har jeg helt fra starten av
krigen stusset over hvorfor russerne har prioritert Odessa-området så sterkt. Ved å krysse
Dnipro og gå mot Odessa og dermed spre egne styrker, istedenfor å angripe mot nord og
sette ukrainske styrker under press, har Kreml gjort dem svært sårbare. Dette ser vi i Kherson
i dag. Årsaken er sannsynligvis å hindre Ukraina tilgang til Svartehavet. Dette vil blant annet
gjøre dem ute av stand til å eksportere produkter sjøveien og de mister tilgang til de
ressursene som finnes i ukrainsk økonomisk sone.
Selv om de to siste målsetningene er begrensede i forhold til den første, er det ikke nødvendigvis slik
at Kreml har gitt opp den opprinnelige målsetningen.
Konsekvensene
Hvorfor er det viktig å få frem denne alternative tolkningen av Kremls motivasjon for å gå til krig?
Forskjellen i hvordan vi bør handle er ikke stor om det er det ene eller andre alternativet som er
riktig. Jeg tror likevel at ved enkelte korsveier vil en feiloppfatning av Kremls bakenforliggende
motivasjon føre til at vi ender opp med en helt annen respons på våre aksjoner enn det vi forutså. I
en verden med atomvåpen vil dette kunne ha irreversible og katastrofale konsekvenser.
Mange mener situasjonen i Europa i dag ligner på 1939, der Putin har tatt Hitlers plass som en
hasardiøs ekspansjonist. Ut fra min argumentasjon har dagens situasjon mye til felles med
situasjonen i Europa før krigsutbruddet i 1914. Selv om det ofte ikke er spesielt fruktbart å gjøre
historiske sammenligninger, er det uansett sikkert at atomvåpen ikke eksisterte hverken i 1914 eller
1939. Derfor er det den europeiske perioden etter 1949 (den første sovjetiske prøvesprengningen)
som kan lære oss mest om den perioden vi nå er på vei inn i. Min vurdering er at amerikanske og
Natos beslutningstakere har tatt dette inn over seg.
På vei inn i en ekstremt farlig periode
Hvis jeg har rett i mine argumenter betyr det at vi er på vei inn i en ekstremt farlig periode.
Min
personlige mening er at vi bør holde fast på to grunnleggende målsetninger: (1) redde så mye som
mulig av den ukrainske nasjonen, helst alt, og (2) unngå atomkrig. Det betyr at må være svært
realistiske på hva som er mulig. Jeg tror Kreml mener å ha predikert at Vestens utvidelse østover gjør
det umulig å kunne forsvare Russland. De satte i gang et sjansespill for stoppe denne utviklingen,
men sjansespillet feilet og nå står Russland i en katastrofalt dårlig situasjon.
Det finnes ingen
åpenbare veier ut av denne situasjonen i Putins verdensbilde. Hverken en seier eller et tap i Ukraina
vil forandre dette. Jeg tror heller ikke det finnes en realistisk diplomatisk løsning på denne
situasjonen. Avstanden mellom det Kreml ser som nødvendig, og det Ukraina og Nato er villig til å gi
er altfor stor. Dessverre vil alle diplomatiske overenskomster Kreml går med på sannsynligvis være
midlertidige og designet for å gi Russland en strategisk fordel.
Kina vil heller ikke kunne stoppe krigen
fordi Kina ikke kan tilby det som Kreml ser som nødvendig. I begynnelsen av krigen så jeg på en
isolert Putin som ble utsatt for et palasskupp, og med en påfølgende tilbaketrekning fra Ukraina, som
et mulig scenario som ville redusere den faren vi nå står ovenfor. Det ble raskt klart at dette var
ønsketenkning. Det betyr at alle mulige utfall jeg klarer å se videre inneholder enorme risikoer for
Europa. Den eneste muligheten er «å fortsette å spille spillet med de kortene vi har fått tildelt». På
mange måter det samme Vesten gjorde gjennom den kalde krigen.
Putin bløffer nok ikke
Dette betyr også at Putin sannsynligvis ikke bløffer om bruk av atomvåpen. Tvert imot prøver han
desperat å advare Vesten før han, i sitt eget perspektiv, blir nødt til å bruke dem. På samme måte
som han har advart mot innblanding i Ukraina i godt over ti år, advarer han nå om hva han er villig til
å gjøre hvis han mener det er nødvendig. Jeg vet ikke hvor Kremls røde linje går. Det er helt riktig
som mange har påpekt at også bruk av et enkelt atomvåpen vil medføre store politiske konsekvenser
for det russiske regimet.
I tillegg har de fortsatt mange eskaleringssteg igjen før jeg tror bruk av
atomvåpen blir aktuelt. Men at Kreml nå forbereder seg på en slik eventualitet er jeg rimelig sikker
på. Når vi nærmer oss et punkt der bruk av atomvåpen blir aktuelt vil det sannsynligvis ikke bli gitt
sterkere og tydeligere advarsler. På samme måte som selve invasjonen, vil også operasjonen med å
benytte et atomvåpen bli beskyttet av hemmelighold og villedning.
Jeg tror heller ikke et kjernefysisk
angrep vil bli gjennomført med et stridshode med liten sprengkraft. De mest opplagte
leveringsmidlene, Iskandr-M og Kinzhal, har en sprengkraft på 5-200 kT ifølge åpne kilder. Dette er taktiske leveringsmidler som russerne nettopp har designet for å kunne penetrere gjennom et
luftvernsystem med rimelig høy grad av sikkerhet. Til sammenligning hadde atombombene som ble
sluppet over Japan i 1945 en sprengkraft på 15-20 kT.
Atomvåpentabuet kan brytes
Russisk bruk av atomvåpen bør, og vil mest sannsynlig, bli besvart med et substansielt militært svar
fra Nato. I en slik situasjon er tabuet mot bruk av atomvåpen blitt brutt. Et tabu som har eksistert
siden 1945. Da beveger vi oss inn i en verden med særdeles skremmende logikk og som vi ikke har
noen erfaring med å håndtere. Hvis Nato ikke svarer på en slik hendelse med tilstrekkelig kraft, vil
dette kunne indusere mer bruk av atomvåpen ved at Kreml lykkes med kjernefysisk utpressing.
Hvordan et slikt svar bør se ut har jeg ikke et godt svar på.
Faren er selvfølgelig at et svar vil eskalere
fremfor å de-eskalere situasjonen. Moderne stealth- og missilteknologi, kombinert med et svært
asymmetrisk styrkeforhold mellom Nato og Russland, vil øke denne faren ytterligere. I tillegg
mangler vi mange av krisehåndteringsverktøyene fra den kalde krigen. Et begrenset svar kan i verste
fall tolkes som et større forkjøpsangrep.
Det er nok mer usannsynlig enn sannsynlig at vi ender opp i
en situasjon der atomvåpen brukes i krig for første gang siden 1945. Likevel vil jeg understreke at
uttalelser om at det er «liten sannsynlighet for bruk av atomvåpen» er ekstremt alarmerende, selv
om de kanskje er ment beroligende.