Nyheter

AVDUKING: Bla i bildene for å se hvordan resultatet av restaureringen ble.
AVDUKING: Bla i bildene for å se hvordan resultatet av restaureringen ble.
AVDUKING: Bla i bildene for å se hvordan resultatet av restaureringen ble.
AVDUKING: Bla i bildene for å se hvordan resultatet av restaureringen ble.
AVDUKING: Bla i bildene for å se hvordan resultatet av restaureringen ble.

Kunstverk tilbake på Akershus slott – 80 år etter at det ble knust under krigen

Bortgjemte tegninger på et hemmelig rom ga svar på hvordan det skulle rekonstrueres helt riktig. Det ferdige resultatet ble fredag avduket i Olav Vs hall på Akershus slott.

Publisert Sist oppdatert

Riksantikvaren kunne fredag endelig avduke det rekonstruerte hovedverket som Emanuel Vigeland designet og laget i 1920. Rosevinduet, som er en del av Norges kulturarv, har gjennomgått en stor rehabilitering og er nå tilbake i sin opprinnelige form.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Dette er en stor dag, og det er et fantastisk kunstverk vi nå kan se for første gang på 80 år. Det er en spennende historie som handler om at man har funnet tegninger i et hemmelig rom på Vigelands museet, som gjør at vi nå kan rekonstruere på helt riktig vis, sier Riksantikvar Hanna Geiran.

Emanuel Vigeland er en av Norges mest anerkjente glasskunstnere og har smykket ut mange kirker både i Norge og Sverige med glassmalerier og fresker.

Rekonstruksjon i Tyskland

Glassmaleriet har vært i Tyskland for restaurering og rekonstruksjon. Det er Glasmalerei Peters Studios som har utført arbeidet, et firma med spesialkompetanse i glassmalerier og lang erfaring fra store, internasjonale prosjekter.

– Rehabilitering og reparasjon av klebersteinarbeidene er utført av Philipp Nüthen Bau und Denkmal. Forsvarsbyggs egne kulturminneeksperter har også spilt en sentral rolle i gjennomføringen av prosjektet, informerer Mirella Bodini som er seksjonssjef prosjektkommunikasjon og presse ved Forsvarsbygg.

 Også Emanuel Vigeland museum har vært sterkt involvert i prosjektet og bidratt med kompetanse og informasjon om kunstneren.

Les også: Forsvarsbygg håper å få Festningen restaurant opp å gå igjen

Stort prosjekt

Det var i 2018 at glassmaler Sigrid Blekastad tok kontakt med Forsvarsbygg og spurte om de skulle komme i gang med å ordne rosevinduet. Forsvarsbygg var enig, og bidro til å sette i gang med prosjektet.

ANBUD: Glassmaler Sigrid Blekastad forteller at prosjektet ble lagt ut på anbud i 2022. I mai skrev de under på anbudet og høsten samme år startet de med ta ut vinduene.

– Jeg satte i gang dette prosjektet for å løfte faget mitt, og få glassmaleri frem. Som selvstendig næringsdrivende kunsthåndverker må man skaffe egne oppdrag. Derfor ble det en kombinasjonen av å løfte historien, faget og arbeidet, forteller hun.

I 2003 ble det funnet tegninger inne på et hemmelig rom på Emanuel Vigelands museum. Disse tegningene var skisser og andre svart-hvite bilder av nettopp rosevinduet som Vigeland hadde designet. Dette gjorde det mulig å rekonstruere de tomme rutene av vinduet.

– Vi har måtte grave i en mengde materiale for å finne resultatet. Jeg er veldig fornøyd, sier Blekastad.

Les også: Da Festningen restaurant brant, var vaktsoldatene først på stedet

Viktig nasjonalmonument

Det var for 80 år siden at en stor eksplosjon førte til at hele rosevinduet blåste ut. Filipstad-ulykken, som er en av andre verdenskrigs største katastrofer i Norge, var en større eksplosjon og etterfølgende brann i et kullopplag på havneområdet Filipstad og nærliggende boligområder på Skillebekk i Oslo.

RESTAURERT: Det ferdig restaurerte rosevinduet til Emanuel Vigeland ble avduket ved Riksantikvar Hanna Geiran. Vigelands barnebarn Pål Vigeland var også til stede. Til venstre direktør i Forsvarsbygg Thorbjørn Thoresen.

Glassmaleriene og grindverket ble delvis reparert etter eksplosjonen, og de best bevarte glassmaleriene ble gjeninnsatt i grindverket i 2001.

Direktør i Forsvarsbygg, Thorbjørn Thoresen mener rosevinduet er Norges viktigste nasjonalmonument, og at det har stor betydning for nasjonsbyggingen.

– Prosjektet er veldig spesielt, vi sitter med et av Norges fremste fagmiljøer på kulturminnevern og jobber tett sammen med riksantikvaren. Det er et ansvar vi tar på største alvor.

DETALJER: De forskjellige delene av vinduet forteller hver sine historier.
DETALJER: De forskjellige delene av vinduet forteller hver sine historier.
DETALJER: De forskjellige delene av vinduet forteller hver sine historier.
DETALJER: De forskjellige delene av vinduet forteller hver sine historier.

Han forteller at det har vært kostbart med et slikt prosjekt som dette, men at det har kommet inn gaver fra stiftelser, museer og andre som har bidratt.

– Jeg mener at våre interne budsjetter lå på 6,5 millioner kroner. Man kan alltid si at man kunne brukt de pengene til noe annet, spesielt i Forsvarssektoren. På en annen side tror jeg at hvis vi glemmer vår felles historie, vår felles kulturarv og fundamentet for hvorfor vi som bor i Norge føler oss norske, så gjør vi noe også med forsvarsviljen. Jeg tror dette styrker forsvarsviljen.

Powered by Labrador CMS