Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– Koronaviruset er hele menneskehetens fiende, likevel har ikke FNs sikkerhetsråd samlet kreftene for å bekjempe den, sier forfatter og journalist Tove Gravdal.
Annonse
– Sikkerhetsrådet er en av arenaene der konflikten utspiller seg. Rådets medlemmer har i mange uker forhandlet om en resolusjonstekst som oppfordrer til våpenhvile i verdens konflikter for å bekjempe viruset.
– De har ikke greid å bli enige, nettopp fordi USA og Kina står mot hverandre. Nå er det for sent: Selv om det skulle komme en korona-resolusjon, vil den ikke ha den kraften den ville ha hatt i mars-april.
– I tillegg var konflikten USA-Russland allerede dyp og fastlåst i rådet.
Norge og Sikkerhetsrådet
I boken Til bords med de mektige, forteller Gravdal om Norges historie rundt FNs sikkerhetsråd. Som diplomat og presseråd i FN i 2002, da Norge sist var medlem, har hun sett på nært hold hvordan rådet fungerer.
Etter 20 år ønsker Norge igjen å delta, på verdens viktigste møteplass, som Gravdal kaller det. Sikkerhetsrådet har makt til å starte kriger og gripe inn i lands interne saker.
193 medlemsland skal stemme over om Norge får plass i en ny toårsperiode fra januar neste år. Irland og Canada er også med i kampen om to plasser.
Går som planlagt?
New York er hardt rammet av korona og FNs hovedkvarter i byen har vært stengt. Men ifølge Gravdal kan avstemningen komme til å skje som planlagt 17. juni.
Hun sier den nigerianske presidenten i generalforsamlingen i midten av mai varslet at voteringen vil bli gjennomført til tross for koronakrisen, og den vil foregå gjennom fysisk fremmøte i FN-hovedkvarteret, og ikke digitalt.
Han kunngjorde at ambassadørene, eller en representant fra hvert medlemsland, får tildelt et tidspunkt hvor de skal komme inn og stemme. Det betyr at voteringen kan komme til å ta flere dager.
– Den kan bli nervepirrende. Særlig hvis det blir kampvotering om en plass, og dermed flere runder med avstemning. En kandidat må ha minst to tredjedeler av stemmene i FNs generalforsamling for å bli valgt, og det kan føre til flere valgomganger.
Tove Gravdal sier bordet fanger på en mektig møteplass og at det er et dilemma om man har mest å tjene på å stå utenfor eller være med og at det er flere fordeler og ulemper ved begge deler.
Press fra USA og Kina
En av fordelene med å sitte i sikkerhetsrådet, mener hun er direkte og tett kontakt med verdens mektigste land, som gjør det mulig å fremme norske interesser og verdier.
Samtidig vil en slik kontakt utsette Norge for et uhørt press dersom Norge er uenig med en av vetomaktene og ikke stemmer i rådet slik de vil. For å oppnå enighet i rådet om en resolusjon eller andre beslutninger, er det nødvendig å inngå kompromisser.
– Norge vil bli nødt til å fire på verdier, og vil få kritikk for det. Ved å stå fast på viktige standpunkter, som at Israel er en okkupasjonsmakt eller at Kina undertrykker uigur-befolkningen, risikerer Norge heftig motstand fra henholdsvis USA og Kina, noe som kan få direkte, negative konsekvenser for Norge, sier Gravdal.
– Norge har, som en liten nasjon, markert seg som fredsmekler og i militære operasjoner de siste tiårene med en del nytt materiell og godt trent personell. Er det ikke selvsagt da at vi også skal sitte i FNs sikkerhetsråd?
– Personlig mener jeg det er riktig at Norge er kandidat til å sitte i FNs sikkerhetsråd, først og fremst fordi et rikt og ressurssterkt land som Norge må bidra til konfliktløsning og respekt for folkeretten.
– At Norge har mye erfaring som fredsmegler, er en fordel. Det betyr at Norge oppfyller det eneste kriteriet i FN-pakten for medlemmer av rådet, nemlig å ha bidratt til å opprettholde fred og sikkerhet i verden. At vi også bidrar i militæroperasjoner, er litt mer komplisert.
Sa nei til Sahel
– Norge har prioritert Nato foran FN-operasjoner de siste 20 årene, og i noen land oppfattes Nato-operasjonene i Afghanistan og Libya som aggressive og ikke fredsskapende. Norge sa nylig nei til en fransk-malisk forespørsel om å sende spesialsoldater til å trene spesialstyrker i kampen mot terrorister i Sahel.
– Jeg antar at det ble vurdert om det kunne skade Norges omdømme i Vest-Afrika og Sahel å delta i en franskledet og skarp militæroperasjon. Noe som kunne ha ført til at Norge mistet stemmer til Sikkerhetsrådet i en region hvor Norge tradisjonelt ikke har noen synlig tilværelse.
I noen land oppfattes Nato-operasjonene i Afghanistan og Libya som aggressive og ikke fredsskapende
– Kan Norge bli nødt til å gå for mye på akkord med egne verdier hvis vi blir medlem av sikkerhetsrådet?
– Ja, det er det ingen tvil om. Norge vil kontinuerlig måtte balansere et kompromissløst forsvar for menneskerettigheter, kvinners rettigheter og respekt for folkeretten, mot det å faktisk få til noe i rådet. Resolusjonene i Sikkerhetsrådet er alltid resultat av forhandlinger som ender i kompromisser og tvetydige formuleringer.
– Hvilke scenarioer skal vi være mest redd for hvis Norge blir medlem?
– Først og fremst at Donald Trumpblir gjenvalgt som USAs president. USA er og blir Norges viktigste allierte, men under Trump har landet inntatt posisjoner det er helt umulig for Norge å være enig i.
Hun viser blant annet til Israel-Palestina-konflikten. Gravdal mener det vil være umulig for Norge å stemme på linje med USA når dette temaet kommer på rådets bord igjen.
– Norge har dessuten erklært at vi i rådet skal arbeide for at klimaendringene blir behandlet som en sikkerhetstrussel. Trump benekter at det foregår klimaendringer, og er derfor uinteressert i at dette er et tema på rådets sakskart.
Krigen i Irak
Ifølge Gravdal, vil hensynet til Norges egen sikkerhet, og dermed alliansen med USA, være ganske førende for hvordan Norge opptrer i rådet. Det så man også eksempler på forrige gang Norge var medlem. Høsten 2002 ønsket USA en resolusjon i Sikkerhetsrådet som åpnet for bruk av militærmakt mot Irak, på grunnlag av påstander om at Saddam Hussein hadde masseødeleggelsesvåpen.
– Det var en enormt vanskelig situasjon for Norge, som valgte å si minst mulig om denne saken hele høsten 2002 for ikke å provosere USA, sier Gravdal.
– Da USA og Storbritannia valgte å gå til krig uten mandat fra Sikkerhetsrådet i mars 2003, var Norge ute av rådet, men det var likevel dramatisk for Norge at statsminister Bondevik sa nei til president Bush' forespørsel om å bidra til militæroperasjonen.
– I en tilsvarende situasjon i fremtiden, er det ikke sikkert at USA vil tåle et nei like godt som Bush da gjorde, særlig ikke hvis Norge er medlem av Sikkerhetsrådet.