Nyheter

KONTROLL: På Minnesund ble lastebilen som fraktet stridsvognen stanset for kontroll. Det førte til gebyr og anmeldelse av transportøren.
KONTROLL: På Minnesund ble lastebilen som fraktet stridsvognen stanset for kontroll. Det førte til gebyr og anmeldelse av transportøren.

Tysk lastebil fraktet stridsvogn til Rena – fikk gebyr på 153 000 kroner

Lastebilen hadde 15 tonn for mye på hengeren og manglet dokumentasjon på transport av gods i Norge. Transportselskapet ble også anmeldt til politiet.

Publisert Sist oppdatert

Sent på kvelden 9. januar kjørte en tysk lastebil fra kaia i Oslo i retning Rena. Lasten besto av en Leopard 2A7-stridsvogn på vei til vinterprøver.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Ved Minnesund gjennomførte Statens vegvesen kontroll av kjøretøy. Når lastebilen ble vinket til siden viste det seg at hengeren var 15 tonn for tung, noe som medførte et gebyr på 153 000 kroner, ifølge en rapport fra Statens Vegvesen som Forsvarets forum har fått tilsendt.

I tillegg var transporten ulovlig da det manglet dokumentasjon på transport av gods i Norge. Dette kalles «kabotasje» som er transport av personer og gods mellom steder i et annet land enn der transportøren hører hjemme.

Saken ble først omtalt av nettstedet tungt.no.

Hadde ikke tilstrekkelig dokumentasjon

Kabotasje er ikke tillatt, hvis man ikke kan dokumentere at man er i posisjon til å kjøre det.

Transportører fra EØS-land kan utføre midlertidig kabotasje i Norge. Midlertidig kabotasje defineres av Samferdselsdepartementet som at en utenlandsk transportør som har utført en godstransport til Norge, skal kunne utføre opptil tre kabotasjeturer med det samme kjøretøyet/motorvognen.

Transportøren må kunne legge fram klart bevis for alle transportoppdragene, inkludert den inngående transporten til Norge

– Det var et tyskregistrert kjøretøy og tilhenger. Grunnen til at sjåføren fikk anmeldelse for kabotasje var at han ikke kunne dokumentere at han hadde med seg lasten inn i Norge. Det er ikke tillatt å komme tom inn til landet for å drive transportoppdrag, sier Thor Kristian Ringstad som er fagleder rutekontroll Romerike.

Stridsvognen var på vei til Rena. Der skal fire stridsvogner av typen Leopard 2A7 og K2 Black Panther settes på prøve under krevende norske vinterforhold. Les mer om det her!

OSLO: Her blir en av Leopard 2A7-vognen hentet for transport videre til Rena.
OSLO: Her blir en av Leopard 2A7-vognen hentet for transport videre til Rena.

Stridsvognen måtte over på ny lastebil

Han forteller videre at den totale vekten på tungtransporten var på 101,8 tonn.

– Dette var en spesialtransport, så jeg vil tro at de har søkt på feil grunnlag, sier Ringstad.

Han beskriver denne typen vektoverskridelser som uvanlige.

– Det er noen hvert år som får gebyrer på 100.000 – 200.000 kroner. Men det er ikke vanlig. De fleste transportfirmaer passer på at man ikke overskrider vektgrensene slik at man unngår så store summer, sier han.

Stridsvognen måtte lastes over på en ny lastebil, som fullførte siste delen av transporten videre til Rena.

Forsvarets forum har vært i kontakt med produsenten av stridsvognen, Krauss-Maffei Wegmann. De forklarer at de har leid inn et ekstern transportselskap, men skal se på detaljene i saken og vil deretter gi en kommentar.

Powered by Labrador CMS