Nyheter:

Slik blir avtalen mellom SAS og Forsvaret

SAS vant nylig avtalen med Forsvaret i Norge i konkurranse med Norwegian. Det betyr blant annet SAS-retur til Bardufoss etter 12 års fravær.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag i neste uke skal avtalen mellom SAS og Forsvaret formelt signeres. Inntil da vil ikke SAS avsløre alle detaljene rundt avtalen, men kontrakten med Forsvaret omfatter i overkant av 350 000 flyreiser per år, og fører også til at SAS kommer tilbake til Bardufoss med tre daglige avganger.

– Vi gleder oss over at Forsvaret har valgt SAS som leverandør av flytjenester, og vi ser det som en ekstra anerkjennelse at vårt selskap var best i alle tildelingskriteriene, sier finansdirektør i SAS, Torbjørn Wist i en pressemelding.

Bedre rutetilbud 

Til Forsvarets forum utdyper informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, at avtalen også vil være med på å forsterke rutenettet på flere strekninger.

Dermed vil denne avtalen gi et bedre rutetilbud til alle passasjerer, ikke bare forsvarsansatte, sier Johansen.

Avtalen har en totalverdi på om lag 1 milliard norske kroner fordelt på fire år. Forsvarskontrakten er en av de største avtalene som flyselskapene konkurrerer om, og SAS var best i alle tildelingskriteriene.

Kontrakten vil også bidra til at eksempelvis SAS' flyruter fra Oslo til/fra Bergen, Trondheim, Bodø og Evenes vil styrkes som følge av passasjervolumet.

Tilbake på Bardufoss 

Avtalen trer i kraft fra 1. februar 2020 og fra samme dato kommer SAS tilbake med helårlige ruteflygninger på Bardufoss etter 12 års fravær. Norwegian har vært alene om denne ruten siden de vant anbudet tilbake i 2008. Det er foreløpig ukjent om Norwegian fortsetter å fly fra Bardufoss nå som de har tapt avtalen med Forsvaret. På nettsiden til Norwegian kan man foreløpig kun bestille billetter ut januar til og fra Bardufoss.

Lakselv er ikke en del av anbudet. Men oppbyggingen av Finnmark landforsvar har fått flere til å frykte for rekrutteringen til satsingen i Finnmark dersom ikke flytilbudet blir bedre til Lakselv.

– Selv om Lakselv ikke har vært en del anbudet så har det vært oppe til vurdering. Det er et noe svakt trafikkgrunnlag på Lakselv som gir utfordringer. Noe mer enn det kan jeg foreløpig ikke si, men vi skal se nærmere på saken, lover Johansen.

SAS starter flygingene med 140-180 seters Boeing 737, men fra neste høst vil Airbus 320 neo fases inn i det norske rutenettverket.

Powered by Labrador CMS