Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_2418_frykterrekrutteringeforum_2418_frykterrekrutteringehttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=10031Espen Bakke fra FLO, operasjonsoffiser Per Arne Kjøtrød og oberst Jørn Erik Berntsen hadde denne uken et møte for å forsøke å få løst utfordringene med flere fly til Lakselv./forum-media/PubImages/Flytilbudet på GP må bedres 2.jpgEspen Bakke fra FLO, operasjonsoffiser Per Arne Kjøtrød og oberst Jørn Erik Berntsen hadde denne uken et møte for å forsøke å få løst utfordringene med flere fly til Lakselv.

Rekrutteringen rammes uten bedre flytilbud

Hvis ikke flytilbudet blir bedre til Lakselv, vil det gå ut over rekrutteringen til Forsvarets satsing i Finnmark.

​– Det vil bli vanskelig å rekruttere og beholde personell, fordi pendlertilværelsen er både vanskelig og kostbar. Dessuten er det altfor dyrt som det er i dag.
Det sier sjefen for Finnmark landforsvar, oberst Jørn Erik Berntsen.
Widerøe har tre daglige avganger fra Lakselv lufthavn til Tromsø, der det er plass til rundt 30 personer på hver avgang.

Til høsten vil det ikke være stor nok kapasitet når behovet for permisjonsreiser, tjenestereiser og private reiser kommer.

Fra 100 til over 400

Det vil ikke være nok når Garnisonen i Porsanger, med både HVs rekruttskole og rekruttskolen for Kavalerieskadron 2 er i full gang, forteller FLF-sjefen.
– Til høsten vil det ikke være stor nok kapasitet når behovet for permisjonsreiser, tjenestereiser og private reiser kommer. Vi blir stadig flere på GP, vi har gått fra 100 personer i 2018 til litt over 400 til høsten. Da sier det seg selv at noe må gjøres med flytilbudet, sier Berntsen.

Leter etter løsning

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) jobber med saken, og publiserer i disse dager en forespørsel på Doffin, nettstedet for offentlige anskaffelser, der de ønsker tilbydere som vil fly fra Lakselv til Oslo.
– Mitt ønske er tre ukentlige tur-retur-avganger mellom Lakselv og Oslo. Det vil løse reisemulighetene herfra, mener Berntsen. Han sier de har dårlig tid:
– I løpet av et år skal det blant annet avvikles syv permisjonsreiser for soldatene i Kavlerieskadron 2. Da er kapasiteten fra Lakselv lufthavn for dårlig i dag.

 

 

forum_2418_frykterrekrutteringeforum_2418_frykterrekrutteringehttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=10029Tre daglige avganger til Tromsø med Widerøe er ikke nok når flere hundre soldater skal hjem på permisjon, konstaterer major Fredrik Sandquist fra Hærstaben og Espen Bakke fra FLO./forum-media/PubImages/Flytilbud gp_WJfoto.jpgTre daglige avganger til Tromsø med Widerøe er ikke nok når flere hundre soldater skal hjem på permisjon, konstaterer major Fredrik Sandquist fra Hærstaben og Espen Bakke fra FLO.

 FLOs Espen Bakke jobber med strategiske anskaffelser. Han var på GP denne uka for å treffe FLF-sjefen og andre for å forsøke å finne frem til mulige løsninger. Med seg hadde han støtte fra Hærstaben, ved major Fredrik Sandquist.
Vi hadde en forespørsel på Doffin ute tidligere, men fikk ikke forventet respons på tilbudet. Derfor forsøker vi igjen å få flyselskaper til tenke på og regne på forslaget om reiser fra Lakselv, sier Bakke til Forsvarets forum.
– Vi er opptatt av å få til et best mulig tilbud til våre brukere, legger Bakke til.

I dag koster det opp mot 6-7000 kroner å komme seg til det sentrale Østlandet fra GP.

Dyre flybilletter og tunge omveier

FLF-sjef Berntsen er opptatt av at flytilbudet kommer på plass som et tillegg til de eksisterende avgangene til Tromsø. Han mener det er viktig for både soldater, befal og ansatte. 
–I tillegg er dette viktig for lokalsamfunnet, fordi det nå er ny trøkk på GP.
– Hvis dere ikke får til nye flyruter, hva blir konsekvensen?
– Jeg tror det vil ha en negativ effekt. I dag koster det opp mot 6-7000 kroner å komme seg til det sentrale Østlandet fra GP. Vi må fly om Tromsø. Skal soldatene hjem på perm, er alternativet å sende dem i seks-syv busser til Alta. Det tar tre timer og er også en sikkerhetsutfordring trafikkmessig. Sommerstid så går jo det, men vinterstid er det ikke en optimal løsning på E6 over blant annet Sennalandet. Da går det en halv dag før man er på flyet, og ytterligere tid før man kommer seg hjem. Det blir for dyrt og vil ta for lang tid.

 


Publisert 9. august 2019 11:28.. Sist oppdatert 12. august 2019 09:52.