Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Tyske U36 er det foreløpig siste tilskuddet til det tyske forsvarets ubåter, i klassen 212A. bygget ved det tyske marineverftet til ThyssenKrupp i Kiel. Ubåten har i stort den samme teknologien og utstyret som Norge og Tyskland i fellesskap har bestilt fra verftet, 212CD-klassen (Common Design).
Annonse
Felles anskaffelse
Ifølge Forsvarsmateriell har anskaffelsen en verdi på 41 milliarder kroner og man forventer å ha en kontrakt ferdig forhandlet med produsenten før 2020 er omme.
Norge har bestilt fire og Tyskland to av 212CD. Ubåtene skal etter planen leveres i slutten av dette tiåret. Også utdanning, trening og vedlikehold skal gjøres i fellesskap mellom landene.
Fredag 28. august var det flåtebesøk i Oslo, ikke bare av U36, men også etterretningsskipet FGS Oste og logistikkskipet FGS Main. Både forsvarsminister Frank Bakke Jensen og enkeltpolitikere fra Stortingets utenriks- og forsvarskomité var invitert på flåtebesøk.
Sammen med Tysklands ambassadør Alfred Grannas fikk ministeren og politikerne en omvisning i ubåten og på fartøyene. Det var prosjektledelsen ved både det norske og tyske forsvarsdepartementet som stod for arrangementet, ifølge ambassadens egen Facebook-side.
U36 og de to skipene la fra kai og seilte i retning Tyskland fredag.
Tyske marinefartøyer ligger utenfor Andøya denne uka, der de driver skytetrening og øvelser. Ifølge Brynjar Stordal ved Forsvarets operative hovedkvarter skjer dette i samarbeid med Andøya testsenter.
– Vi har ingen annen rolle enn å gi diplomatisk klarering, slik at de tyske fartøyene får være til stede, sier Stordal i en kommentar til Forsvarets forum
Visste du at vi sender ut nyhetsbrev hver morgen? Meld deg på her!