Anskaffelsesprosessen har pågått i mange år allerede. Det var stor interesse for å produsere nye norske ubåter. Innledningsvis sto valget mellom seks ulike verft.
I en pressemelding i april 2016 kunngjorde Forsvarsdepartementet at de ønsket å gå videre med kun to av disse, nemlig: Direction des Constructions Navales Services (DCNS) fra Frankrike og thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) fra Tyskland.
– Frankrike og Tyskland er blant de største nasjonene i Europa. Et ubåtsamarbeid med en av disse vil sikre at Norge får de ubåtene som vi trenger, samtidig som vi bidrar til Smart Defence og et mer effektivt materiellsamarbeid i Nato, sa daværende forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.
Samarbeid med Tyskland
I februar året etter kunngjorde Eriksen Søreide at regjeringen har valgt Tyskland som strategisk partner, og Norge skal sammen med den tyske anskaffelsesorganisasjonen kjøpe seks nye ubåter – to tyske og fire norske.
Samarbeidet omfatter utdanning, trening, drift, vedlikehold og understøttelse av de nye ubåtene.
– Ubåter er blant Forsvarets viktigste kapasiteter og har stor betydning for vår evne til å forsvare Norges maritime interesser. Det er viktig at vi nå har funnet en strategisk samarbeidspartner som vi kan bygge et omfattende og langsiktig samarbeid med, sa Eriksen Søreide i forbindelse med valget av tyske ubåter.
Seks ubåter av den norske Ula-klassen skal erstattes av fire ubåter av 212A-klassen, som har arbeidsbetegnelsen 212 CD (Common Design)
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på tips@fofo.no.
Møtte ikke kravene
Det første tilbudet fra Thyssen Krupp Marine Systems ble overlevert de norske og tyske anskaffelsesorganisasjonene i oktober 2018. Etter at dette ble avvist sendte Thyssen Krupp et nytt tilbud i slutten av juli 2019. Et revidert tilbud kom på bordet februar 2020.
Mandag 27. april kom Forsvarsdepartementet med en pressemelding om at forhandlingene om nye ubåter var i gang - med utgangspunkt i det siste tilbudet.
– Det er en stor og kompleks kontrakt som skal tegnes, hvor en stor del av fellesskapets ressurser blir brukt. Det er derfor viktig å bruke tid som nødvendig for å sikre en solid kontrakt som gir en god ubåt begge nasjonene blir fornøyd med, skriver departementet i pressemeldingen.
Forhandlingene vil dermed pågå inntil en slik kontrakt er på plass. Målet er å ha ferdigforhandlet kontrakten i løpet av 2020.
Innfases mot slutten av 2020-tallet
Dermed kan det nærme seg en avgjørelse om ubåtene som skal overta når dagens Ula-klasse legger til kai for godt.
Men Sjøforsvaret må fortsatt vente mot slutten av dette tiåret før de kan ta i bruk den nye 212-klassen som allerede er i tjeneste både i Italia og Tyskland. I mellomtiden levetidsforlenges et antall av dagens ubåter for å opprettholde operativ tilgjengelighet.
Visste du at Forsvarets forum sender ut nyhetsbrev med de viktigste forsvarsnyhetene hver morgen? Du kan melde deg på her.