STENGT: Hangar G på Rygge flystasjon ble bygget i 1956 og blir normalt benyttet til tungt vedlikehold av helikopter. Da bygget ble stengt måtte Thomas Harlem, sjef for 134 Luftving, bruke provisoriske løsninger.Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Rygge-hangar stengt: «Sig» i bygget
– Hangar G er veldig viktig for oss, sier oberst Thomas Harlem, sjef for 134 Luftving og Rygge flystasjon. Samtidig understreker Forsvarsbygg at det er krevende å vedlikeholde så gammel bygningsmasse.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi har satt opp lasermålinger for å sjekke om det er bevegelse i bygget og om det er trygt å jobbe der inne. Men det er et sig, spesielt til buen, eller der hvor porten er, sier Thomas «Timber» Harlem til Forsvarets forum.
Annonse
Hangar G ble bygget i 1956 og benyttes normalt til tungt vedlikehold av Bell 412 helikoptre i 339 skvadron.
Dette er altså ikke det daglige vedlikeholdet, men mer omfattende prosjekter som å skru et helikopter fra hverandre, og sette det sammen igjen.
18. april i år ble Hangar G stengt av sjef for vedlikehold i 134 Luftving.
Hangaren har tidligere vært brukt til jagerfly.
Flyttet vedlikeholdet
– Dette er forøvrig også det samme bygget som vi skulle brukt til strategisk samarbeid. Nå er det stengt, så vi har spredt vedlikeholdet til andre deler rundt omkring på basen som egentlig brukes til andre ting.
Harlem presiserer at man har friskmeldt og gjenåpnet verkstedene på sidene av hangaren, men at hoveddelen fortsatt er stengt.
– Hva betyr det for vedlikeholdet av helikopterne at bygget ikke er operativt?
– Vi har flyttet det vedlikeholdet til andre steder. Da har vi tatt plassen til andre. På en flystasjon er det flyoperasjoner som har førsteprioritet. På kort sikt har vi fått dette å fungere, sier Harlem.
Han bruker for tiden provisoriske løsninger, men ser etter en mer langsiktig løsning for å ivareta vedlikeholdet som normalt blir gjort i Hangar G.
Se hangarens tilstand i bildekarusell.
– Får ikke brukt portene
Harlem forteller at selv om det er mulig å jobbe inni hangaren, kan man kan ikke taue fly inn og ut.
– Man får ikke brukt portene. Og da har det ikke så mye hensikt å være der inne.
Harlem er flyplassjef for Rygge flystasjon og Gardermoen. Men det er også en rekke andre avdelinger som er leietaker inne på Rygge flystasjon og som han ikke er sjef over: Luftforsvarets ledelse, HV 01 Oslofjord, Cyberforsvaret og Luftforsvarets skoler.
– De siste jagerflyene tok av her 1. august 2002. Vi har hatt noen andre fly i mellomtiden. Men det har stått igjen hangarer og kontorlandskaper, som har blitt overtatt av andre. Derfor er mye spredt rundt omkring.
Harlem nevner også at de har hangarer som benyttes til andre formål enn fly, fordi man bruker det som har vært ledig.
– Og det har vært trenden på Rygge de siste 20 årene. Men med svensk og finsk Nato-medlemskap og en oppblussing av den sikkerhetssituasjonen i Europa, så har vi en geostrategisk posisjon som igjen er viktig, sier Harlem
Forsvarsbygg har en felles ambisjon med Luftforsvaret om å få Hangar G operativ så raskt som mulig, opplyser Kristian Tomasgard, distriktssjef i Forsvarsbygg, Oslofjord Region øst.
Han bekrefter at sidefløyene og kontorer benyttes som vanlig.
– I samråd med Luftforsvaret var vi enige om å stenge deler av hangaren for bruk frem til en løsning foreligger. Vi tar ingen sjanser med sikkerheten. Vi forstår selvsagt utålmodigheten fra de som bruker bygget, og vi beklager at dette er nødvendig, sier Tomasgaard til Forsvarets forum på Rygge.
Tomasgard understreker at det er krevende å drifte bygningsmasse som har en så høy alder som denne hangaren.
Venter på ny rapport
Den forrige tilstandsrapporten om hangaren ble ferdig i 2021, ifølge Tomasgard.
– Der er «siget» nevnt, samt utfordringen med bæresystemer og innervegger. Det er i etterkant av denne gjort målinger av Forsvarsbygg, og vi har holdt oppsyn med bygget. Etter hvert kunne vi se at murpuss løsnet fra buen, og som vi sikret ved fangsnett.
Forsvarsbygg valgte da å få en kontroll fra ingeniørselskapet Cowi, som slo fast at hangaren kan brukes til det den er beregnet for, men de hadde noen anbefalinger om ytterligere byggfaglige undersøkelser, sier Tomasgard.
Denne undersøkelsen pågår nå.
– Vi jobber videre med byggfaglige undersøkelser, og har iverksatt såkalte prismemålinger for å måle hvordan bygget beveger seg, samt ytterlige undersøkelser av selve portalen inkludert buen. Denne rapporten skal også skissere tiltak for å avbøte eller løse utfordringen.
134 Luftving skvadroner
339 SOAS
335 SKV
717 SKV
Andre avdelinger ved Rygge: Forsvarets EK-senter, Special Air Operations Task Group, System Flystasjon, HV-01, FSA, FLO, CYFOR, Luftforsvarets ledelse, Forsvarsbygg, Avinor, Luftforsvarets skoler (x3), 330 skvadron avd. Rygge. Kilde: Forsvaret