Nyheter

FRA SJØ TIL LUFT: Rolf Folland på Rauland i januar i år. Han har bakgrunn som helikopterflyger, blant annet i Afghanistan, men startet sin militære utdanning ved Sjøforsvarets befalsskole.

Sjefen for Luftforsvaret: –All P-8-trening kan gjøres i simulator

RAULAND (Forsvarets forum): Det vil være smart både økonomisk og miljømessig å kjøpe simulator til Norges nye overvåkningsfly, mener generalmajor Rolf Folland.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– All egentrening kan tas i simulator, på alle ti besetninger, sier Rolf Folland til Forsvarets forum.

Han er på Rauland i forbindelse Luftforsvarets årlige samling for militærattachéer. Den tidligere helikopterpiloten har vært sjef for Luftforsvaret siden 2021, det samme året som Norge fikk sitt første P-8.

Flyet kan overvåke store havområder, finne ubåter og drive avansert elektronisk etterretning. Folland mener at flystasjonen der de maritime patruljeflyene er stasjonert, Evenes, bør ha en P-8 simulator.

– Den koster 1,6 milliarder og er nedbetalt på 4-5 år. Med simulator unngår vi at ti besetninger årlig må reise fire ganger til Lossiemouth i Skottland for å gjennomføre simulatortrening. Reisekostnader og tid, pluss at vi må gjøre resten av P-8-treningen på fysisk flygning som drar bensin, og som gjør at vi må dumpe sonarbøyer, plast og metall i havet.

Folland sier han er overbevist om at det er masse å vinne på dette, og kaller P-8 simulatoren «en mulighet som er for god til å være sann.»

TRADISJONSRIKT: Rolf Folland møtte Forsvarets forum i Dyre Vaa-salongen på Rauland Høgfjellshotell.

Miljøtiltak

– Jeg skjønner ikke at man kan la være å kjøpe P-8 simulator i 2023 hvis vi skal ha en bedre miljøprofil. Andre nasjoner som har P-8-simulator, flyr all trening i simulator. De flyr ingen trening i fly, kun operasjoner, sier han.

Videre forteller Folland om tiltakene Luftforsvaret har iverksatt for å redusere drivstofforbruk.

–Vi har regulert det gjennom Luftforsvarets våpenskole, som setter de faglige kravene basert på innspill fra operative myndigheter. Der har vi regulert økt bruk av simulator.

Cockpit i en P-8 på Cecil Field i Jacksonville, Florida. 2015.
USA: Cockpit i en P-8 på Cecil Field i Jacksonville, Florida. 2015.

1. desember 2022 implementerte Luftforsvaret et nytt treningsprogram for F-35 der 40 prosent av treningen skal foregå i simulator.

–I stort kan vi si at vi skal fly 8050 timer med F-35-flåten i året. Vi har lagt omtrent 2000 av de timene i simulator. Hvis man bruker Forsvarsdepartementet sin flytimepris på F-35 på 110.000 kroner, så sparer vi årlig anslagsvis 220 millioner kroner og 28.000 tonn CO2. Det er ganske bra.

I fjor spurte Forsvarets forum hvor mange flytimer en F-35-pilot ha i året for å kunne være operativ.

– Det er gradert informasjon, men Nato-kravet vårt ligger på 180 flytimer i året. Det er en fordeling mellom fly og simulatortrening som ligger innenfor der, sa oberstløytnant Trond «Matrix» Haugen, sjef for 332 Skvadron.

Venter på råd

Forsvarsmateriell (FMA) vil ikke svare ja eller nei på spørsmål om de har P-8-simulator «på radaren», men sier at riktig adressat er Forsvarsdepartementet.

– Det er de som må ta stilling til forslag om nye investeringer. Vår rolle er å gi materiellfaglige råd i dette arbeidet, og deretter gjennomføre investeringer etter at de er vedtatt og oppdraget er på plass, skriver Endre Lunde, spesialrådgiver i FMA, i en e-post til Forsvarets forum.

Men heller ikke forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) ønsker å kommentere Follands ønske om P-8-simulator.

– Det er forsvarssjefen som er regjeringens fagmilitære rådgiver og jeg forholder meg til hans anbefalinger når det kommer i det fagmilitære råd, skriver Gram i en e-post til Forsvarets forum.

SIMULATORER:

P-8A Poseidon

  • Maritimt patruljefly fra amerikanske Boeing. Flyet kan overvåke store havområder, finne ubåter og drive avansert elektronisk etterretning.

  • Kan utstyres med med forskjellige våpen, som torpedoer, miner og dypvannsbomber. Flyet kan nå over 12.000 meter og har en maksfart på drøyt 900 km/t.

  • I 2016 bestemte Stortinget å kjøpe fem slike fly som erstatning for de gamle P-3 Orion-flyene.

  • Kostnaden er over 11 milliarder kroner, i tillegg til kjøp av utstyr over budsjettene til E-tjenesten.

Powered by Labrador CMS