Nyheter

KYIV: En mann studerer en ødelagt russisk stridsvogn i sentrum av Kyiv. I en ny rapport identifiseres 250 nettsteder i Europa som aktive spredere av russisk desinformasjon.
KYIV: En mann studerer en ødelagt russisk stridsvogn i sentrum av Kyiv. I en ny rapport identifiseres 250 nettsteder i Europa som aktive spredere av russisk desinformasjon.

Russisk krigspropaganda florerer på nett

Russiske spredere av falske nyheter trenger ikke mer enn å skifte konto på YouTube for å omgå EU-forbudet mot å publisere innhold fra RT og Sputnik. Nå vil EU stramme inn.

Publisert

Nesten et halvt år etter at EU stengte de viktigste russiske propagandakanalene, publiseres innhold fra Sputnik og RT på over 250 ulike nettsider.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

De siste seks månedene har det prorussiske propagandamaskineriet jobbet godt og funnet mange veier rundt EU-forbudet.

Debatt: Blir russisktalende forfulgt eller diskriminert i Ukraina?

For å komme gjennom settes det nye navn på sidene som publiserer det samme innholdet som TV-kanalen RT og nyhetsleverandøren Sputnik gjorde fram til de ble utestengt. De nye sidene har gjerne vært på nettet i mange år uten å publisere en eneste lenke til Russland.

250 sider

New York-baserte Newsguard undersøker og forfølger desinformasjon på nettet. Til nå har Newsguard identifisert over 250 ulike websider som sprer desinformasjon om krigen i Ukraina. Hver eneste måned utfylles lista med flere titalls nye websider.

RT: Slik så miksepulten ut hos RT France i Paris i 2018. Den russiske TV-stasjonen er nå bannlyst over nesten hele Europa etter at EU-landene i vår forbød å offentliggjøre materiale fra RT eller nyhetsbyrået Sputnik.
RT: Slik så miksepulten ut hos RT France i Paris i 2018. Den russiske TV-stasjonen er nå bannlyst over nesten hele Europa etter at EU-landene i vår forbød å offentliggjøre materiale fra RT eller nyhetsbyrået Sputnik.

På disse sidene hevdes det at Ukraina går til dødelige angrep på russere bare for å lure til seg mer vestlig støtte. Det påstås at president Volodymyr Zelenskyj forfalsker og bare later som han går ute på gata mens han taler til folket. Det skrives også om den store kriminaliteten som angivelig begås av ukrainske flyktninger i Tyskland og Polen.

En del av nettstedene framstår som tenketanker eller nyhetsnettsteder. Omtrent halvparten er engelskspråklige, mens andre publiserer på fransk, italiensk eller tysk. Mange hadde ingen forbindelser til Russland før de begynte å gjenta talepunktene fra Kreml.

Sovende nettsteder

– De kan etablere «sovende nettsteder». Det er nettsted som er etablert for en desinformasjonskampanje, men som ikke er aktiv på lang tid. Sakte, men sikkert bygger siden opp et publikum med først uskyldige posteringer, for så å vri over til ren propaganda eller desinformasjon på et gitt tidspunkt, sier en av toppsjefene i Newsguard, Gordon Crovitz, til nyhetsbyrået AP.

PUTIN: Ansatte i daværende Russia Today, nå RT, i Moskva forbereder seg på et besøk av Vladimir Putin i 2013. RT er bannlyst over nesten hele Europa på grunn av desinformasjon, men publiseringen av materiale fortsetter på andre nettsteder og i nye innpakninger.
PUTIN: Ansatte i daværende Russia Today, nå RT, i Moskva forbereder seg på et besøk av Vladimir Putin i 2013. RT er bannlyst over nesten hele Europa på grunn av desinformasjon, men publiseringen av materiale fortsetter på andre nettsteder og i nye innpakninger.

I sin overvåking av desinformasjon på nettet finner Newsguard mye desinformasjon med opphav i Russland, men lite falske anklager fra ukrainsk side.

Men i den ukrainske desinformasjonen som fins på nettet, finner man myten om superpiloten, kjent som Spøkelset fra Kyiv, som skal ha smadret en rekke russiske fly. Kyiv har senere innrømmet at Spøkelset fra Kyiv bare er en myte.

Nok å bytte konto

YouTube, Tiktok og Meta som eier Facebook og Twitter, lovte alle at de skulle fjerne RT og Sputnik fra alle sine kanaler i EU. Men forskere har avdekket at russerne i enkelte tilfeller bare trengte å poste det samme innholdet fra en annen konto for å omgå forbudet.

The Disinformation Situation Center forsker på desinformasjon. De finner at RT-innhold dukker opp i sosiale medier under nye merkenavn og ny logo. Filmsnuttene med RT-logo ble publisert på en YouTube-side som ikke er omfattet av forbudet som ble nedsatt av EU.

DONETSK: Ukrainske soldater kjører et pansret kjøretøy i Donetsk. I propagandakampen om krigen i Ukraina er det så langt funnet lite desinformasjon fra ukrainsk side, og mye fra russisk side, ifølge en ny rapport.
DONETSK: Ukrainske soldater kjører et pansret kjøretøy i Donetsk. I propagandakampen om krigen i Ukraina er det så langt funnet lite desinformasjon fra ukrainsk side, og mye fra russisk side, ifølge en ny rapport.

– En mer aggressiv innholdsmoderering kan gjøre det vanskeligere for Russland å omgå forbudet. I stedet for å bli mer effektive i å moderere, spiller de et slå-ned-en-and-spill med Kreml der det dukker opp en ny and for hver du har slått ned på, sier Felix Kartte i den britiske frivillige organisasjonen Reset, til AP.

YouTube besvarte ikke henvendelsen om et intervju med AP om EU-forbudet mot Sputnik og RT.

EU vil stramme inn

I EU kommer flere signaler om at noe skal gjøres for å oppfylle forbudet. Ny lovgivning gir nettselskapene bedre verktøy til å luke ut desinformasjon. De som ikke rydder opp, vil bli bøtelagt i henhold til det nye lovverket.

Les også: Actionhelt Steven Seagal dukket opp i Donetsk

Dypdykket inn i nettsider som dukker opp og tjener russiske interesser, viser at Russland var forberedt på at Sputnik og RT ville bli stengt, og at vestlige ledere må gjøre langt mer enn i dag, ifølge den andre toppsjefen i Newsguard, Steven Brill.

– Russerne er langt smartere enn oss, sier han.

Powered by Labrador CMS