Nyheter

HYPPIGE SKADER: Langs E45 over Finnmarksvidda var det mange skader på autovern etter Nordic Response.

Forsvaret anslår skader for mellom tre og åtte millioner etter storøvelsen

Forsvaret har fått inn mange klager etter Nato-øvelsen i Finnmark. Klagene spenner seg fra ødelagt autovern til avføring fra soldater på privat grunn. 

Publisert Sist oppdatert

Kortversjon:

  • Marianne Bø, stabsoffiser ved FOH, leder miljøverngruppen som behandler klager etter militærøvelsen Nordic Response i Finnmark.
  • Klager omfatter ødelagt infrastruktur som autovern og gatelys, raserte skiløyper, samt skader på bygninger og kjøretøy.
  • Miljøverngruppen har mottatt klager på 'human waste' fra militære uten toalettfasiliteter, overkjørt materiell, søppel og forurensing.
  • Forsvaret kompenserer for skader forårsaket av øvelsen, med en estimert kostnad på mellom tre og åtte millioner kroner.

Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.

– Det renner inn med saker. 

Det sier Marianne Bø, stabsoffiser for miljøvern ved Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH). Hun er leder av miljøverngruppen, som tar seg av klager som er kommet til Forsvaret under og etter Nordic Response i Finnmark. 

Klagene handler om skader og andre spor som knyttet til militær aktivitet rundt øvelsen.

Mens alle de 20.000 soldatene har forlatt områdene og øvelsen er for lengst avsluttet, er det høysesong for miljøverngruppen. 

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Når Forsvarets forum tar kontakt, er det kommet inn 116 saker. Tallet vil bare øke. 

– Det er glimrende. Det viser at folk er på, sier Bø.

Ulike klager

Det er et stort spenn i hva folk har sendt inn klager om. Det har vært gjengangere som ødelagt autovern og gatelys, samt bygninger og biler som har fått skader.

Flere biler enn normalt har fått steinspurtskader.

Både ski- og snøscooterløyper har blitt delvis rasert av tunge kjøretøy. Miljøverngruppa har prøvd å informere bredt om at det kan være humper i veien til fare for sjåfører som liker stor fart.

– I tillegg har det kommet saker på overkjørt materiell i snøen, søppel og forurensing, sier Bø.

Av litt mindre hyggelige karakter har det kommet klager om bæsj fra soldater på hyttevegger. Det var i tillegg en innringer som varslet om flagrende dopapir på en eiendom sør for Alta.

– Enten rydder vi det bort, eller så kompenserer vi dem for å fjerne det selv. 

For de som kjørte over Finnmarksvidda mot slutten eller etter øvelsen, har det ikke vært vanskelig å se tydelige spor etter Nordic Response. Langs E45 hadde autovernet fått seg solide trøkker mange plasser.

Store stridsvogner måtte til stadighet legge seg i utkanten av veibanen for å få plass til motgående kjøretøy i bredden. Slik ble det skader av. 

FILLEBITER: Stridsvogner har pløyet over et tre på Finnmarksvidda.

Helikopter fløy feil

Under øvelsen har store deler av beiteområdet til reindriften vært underlagt militær aktivitet. Det gikk stor sett greit, men én hendelse fikk negative konsekvenser. 

– Vi hadde en uheldig sak. Et helikopter fløy helt feil, som gjorde at det ble spredning av flokken, sier Bø.

Denne saken er det som økonomisk koster mest for Forsvaret. 

SKADE PÅ MARK: Et kulturminne er beskyttet av plastbånd.
NEDREVET KABEL: Dette er en av sakene miljøvernoffiserene jobber med om dagen.

I tillegg til Nordic Response, ble Finnmarksløpet gjennomført på vidda. Pressekontakt Trond Andersen opplyste til Forsvarets forum i forrige uke om en god dialog med Forsvaret, og få problemer. 

Det inntrykket deler miljøgruppas leder. 

– Det har gått veldig greit. De endret på løypa og det var bare noen få som hadde sett militære styrker i det fjerne, sier Bø.

Ellers nevner offiseren at det ble tatt grep i forkant av øvelsen på finsk side, hvor det var lakselus i et vassdrag. Dermed måtte stridsvogner utføre vading på annet vis.

Koster Forsvaret millioner

Antall klager og saker tok seg voldsomt opp mot slutten av øvelsen, og spesielt nå som Nordic Response er over. Mye vil også dukke opp når snøen smelter en god del uker frem i tid. 

Bø har ikke opplevd sinne fra innringere.

– Folk må få lov til å være frustrerte når de får skade på tingene sine. De får ekstraarbeid med å fikse skader, og det er selvfølgelig uheldig.

TRAVLE DAGER: Marianne Bø er stabsoffiser for miljøverngruppen ved FOH, med ansvar for miljøvern under Nordic Response 2024.

Hun understreker at Forsvaret kompenserer for skader som kommer fra øvelsen. Regningen vil trolig komme på et sted mellom tre og åtte millioner kroner. 

– Det er ikke så høyt, fordi vi har øvd i et område med lite befolkning. Det ville vært høyere om det var i Indre Troms eller på Østlandet. 

Powered by Labrador CMS