Meninger
KONKURRENTER: Koreanske Hyundai Rotem K2 Black Panther og tyske Leopard 2A7 under en presentasjon i januar 2022. De to selskapene konkurrerer om å få levere stridsvogner til Forsvaret.
Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Norges utenrikspolitiske handlingsrom reduseres med stridsvogner
Fremfor å sende 20 milliarder kroner til tyske eller koreanske stridsvognsfabrikker, ville en bedre distriktspolitikk vært en massiv oppussing av Forsvarets eiendom, bygg og anlegg i hele Nord Norge.
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Forsvarsministerens partifelle på Stortinget Bengt Fasteraune, beskriver Forsvarets
stridsvognskapasitet som et «gapende hull» som må fylles i Forsvarets Forum 22. desember.
Det er jo nettopp problemet, politisk overstyring i for stramme budsjetter gir et Forsvar med for
stor bredde i kapasiteter.
For det første vil kostnadene til vedlikehold av en ny våpenplattform med avanserte sensorer bli
dyre de kommende årene. Sterkt økte vedlikeholdskostnader var en spådd utvikling før globale
verdikjeder ble forstyrret av pandemi og mellomstatlige konflikter. Kostnadene til
stridsvognssystemet er ikke justert for prisøkningen som følge av konfliktene, og vil anskaffelsen
vil dermed enten bli forsinket eller dyrere enn antatt.
For å redusere risikoen for overskridelser
har politisk ledelse i Forsvaret blant annet etablert en reservistordning og et større samarbeid
med sivile aktører. Tiltak som ikke har begynt å få effekt i en sektor som ikke prioriterer teknisk
vedlikehold i den operative strukturen.
Teknikersituasjonen for de nye kampflyene utgjør et
sammenlignbart eksempel på manglende prioritering i en tilsvarende milliardanskaffelse. Enda
et nytt avansert våpensystem uten tilhørende teknisk prioritering vil dermed være å pøse penger
ned i et sort hull.
Truende fotavtrykk
Norges utenrikspolitiske handlingsrom reduseres med tunge offensive kapasiteter som
stridsvogner. Defensive kapasiteter som luftvern og panservern har vist seg å utgjøre
styrkebidrag som ikke eskalerer en spent situasjon. Stridsvogner ville generert et truende og
offensivt fotavtrykk dersom de settes inn til allierte eller invaderte.
Videre ville de generert en
lang og sårbar logistikkakse, hvis infrastrukturen i det hele tatt er på plass til å få de frem. Et
mobilt landmaktskonsept utgjør et alternativ som kan settes inn til en tenkt nordisk frontlinje
langt raskere enn stridsvogner.
Vi bør merke oss at Regjeringens programfesting av
stridsvognkjøpet i Hurdalsplattform ble utformet på en annen sikkerhetspolitisk bakgrunn, uten
Sverige og Finland som Nato-medlemmer. Å binde seg til masten på denne plattformen er ikke
bare uheldig for utenrikspolitikken, men også økonomisk.
Bedre distriktspolitikk
Stridsvognsinvesteringen bør revurderes fordi vi er inne i en økonomisk nedgangstid. Økte
renter og kostnader fører til mindre økonomisk investering og aktivitet, også i Nord-Norge.
Fremfor å sende 20 milliarder kroner til tyske eller koreanske stridsvognsfabrikker, ville en bedre
distriktspolitikk vært en massiv oppussing av Forsvarets eiendom, bygg og anlegg i hele Nord
Norge.
Nybygging av forsvarsboliger ville som et enkelteksempel sikret lokale firma viktig
omsetning og redusert fraflyttingen av unge militære fra regionen. Gjenkjøpsavtaler til norsk
industri treffer i liten grad bedrifter i nord, og taler for en justering av den økonomiske politikken
på dette området.
Altså burde en utsette avgjørelsen om stridsvognene og be forsvarssektoren se nærmere på
om en ombalansering av midlene til eiendom, norskproduserte defensive våpensystem og
alternative stridskonsept gir en bedre nasjonaløkonomisk løsning.