Nyheter

OPPGRADERING: Med et nytt konkurransekjøkken og oppgradering av de som allerede er på festningen, blir det klart for servering av nye menyer med "Mat som forteller", våren 2022. Det nye kjøkkenet vil bli en forlengelse av kjøkkenet i hovedfortet på bildet fra 2005.

Sliper knivene på historisk festning: Nå skal elitekokkene i hardtrening på Oscarsborg

Våren 2022 forventer Oscarsborg Hotel og Resort, i samarbeid med Stiftelsen Norsk Gastronomi, første servering av menyer basert på festningens historie, geografisk plassering og matkulturell fremtid.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Samarbeidet er en del av konseptet «Mat som forteller» av Stiftelsen Norsk Gastronomi (Bocuse d´Or Norge), opplyses det i en pressemelding. Prosjektet har som mål å drive «historieformidling» gjennom kulinariske opplevelser.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– I hovedfortet på Oscarsborg har det blitt servert mat i over 200 år og vi ønsker å formidle også dette. Helt fra den enkle «soldatmaten» til staselige møter på festningen, skriver Tony Eide, styrets leder i Festningshotellene AS, til Forsvarets Forum.

Kjøkken til de beste av de beste

Med støtte fra Innovasjon Norge skal det bli iverksatt oppgradering av de to hovedkjøkkenene som som allerede er på festningen. Det skal også bygges et trening- og konkurransekjøkken i hovedfortet, som gir kokkene mulighet til å trene frem mot konkurranser. Dette vil bli en forlengelse av kjøkkenet på hovedfortet og åpner opp for at gjester og publikum kan involveres.

Med et tredje kjøkken får de økt kapasiteten og gjort plassen mer attraktiv for de beste av de beste.

– Ikke lett å skaffe gode kokker i vår næring, legger styrets leder til.

Måltidsturisme

Historien til borgen, datert tilbake til 1800-tallet, gjør festningen til et reisemål og satt sammen med en satsing på en «destinasjon for gode matopplevelser» er dette et prosjekt for å spisse profilen til festningen.

– Det er også sånn at «bruk er det beste vern» når det kommer til disse militærhistoriske bygningene som vi ønsker å bidra til å bevare/vedlikeholde gjennom en attraktiv virksomhet skriver Eide.

– I den siste reiselivsstrategien løftes satsning på måltidsturisme fordi matopplevelser blir stadig viktigere for reisende. Land og regioner som lykkes med å skape kulinarisk mangfold og spennende måltidsopplevelser øker sin attraktivitet som destinasjon, sier Arne Sørvig, daglig leder i Stiftelsen Norsk Gastronomi til NTB

Powered by Labrador CMS