Nyheter:

Superbowl: Tre amerikanske bombefly i formasjon over Superbowl. I februar skal fly av typen B-1B (midten) utplasseres på Ørland.

Bombeflyet B-1B Lancer fløy over Superbowl - nå skal flytypen til Ørland

Overflyvningen varte bare i noen sekunder – men forberedelsene tok flere måneder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Natt til mandag gikk den 55. utgaven av Superbowl av stabelen i Tampa, Florida. Nede på banen sto slaget mellom lagene Tampa Bay Buccaneers og Kansas City Chiefs. Også i luften fikk publikum se et spektakulært syn. I det de siste strofene av nasjonalssangen ble sunget, og fyrverkeriet lyste opp himmelen, kom tre amerikanske bombefly i formasjon lavt over stadion.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Formasjon: Bombeflyene i formasjon over Tampa.

Selv om slike oppvisninger er vanlig under Superbowl er dette første gang at US Air Force foretar en formasjonsflyvning med B-52, B-1 og B-2.

Her er tre grunner til at årets demonstrasjon av luftmakt skilte seg ut fra tidligere.

1. Måneder med planlegging

Selve overflyvningen i Tampa var over på noen sekunder. Men planleggingen var mer krevende enn vanlig og startet allerede i mars 2020. Det er nemlig mye som skulle klaffe. Flyene møttes over Mexico-gulfen og måtte følge et stramt tidsskjema for å være på plass nøyaktig under avslutningen av nasjonalsangen.

– Denne overflyvningen krevde ekstra mye koordinering, fordi vi jobbet med fly fra forskjellige baser. Normalt jobber du med en enhet som er vant til å gjøre denne typen flyvninger, sier oberstløytnant Chris McAlear som hadde ansvaret for gjennomføringen.

Flyene kom fra baser i Sør- og Nord-Dakota, samt Missouri. I tillegg stilte tankfly av typen KC-135 opp fra basen MacDill i Florida for å foreta luft-til-luft tanking av bombeflyene. Til sammen var flere hundre personer involvert i planlegging og gjennomføring av overflyvingen.

2. Tre generasjoner bombefly

Det amerikanske luftforsvaret har tre typer strategiske bombefly. I Tampa fikk man et godt inntrykk av hvor forskjellige de ulike flytypene er fra hverandre.

B-52 Stratofortress

B-52 Stratofortress

Den eldste eldste flyene er av typen B-52 og stammer fra tidlig på 1960-tallet. Det er likevel planer om å holde flytypen i drift frem til 2050. Det amerikanske luftforsvaret har i dag 76 B-52 fly som har blitt flittig brukt både i Afghanistan og i operasjoner mot IS i Syria og Irak.

B-1B Lancer

B-1B Lancer

Flyet har vært operativt siden 1986 og er oppgradert for å kunne holdes i drift til minimum 2040. Amerikanerne har 62 fly som opererer fra baser i Texas og Sør-Dakota. Det kan bære en større våpenlast enn B-52. Det er også i stand til å fly supersonisk, det vil si raskere enn lydens hastighet og tåler en belastning på 3 G.

– Det er lett å manøvrere jetflyet - så det ligner mye på en jagerfly, sier Abraham Morland, som var pilot B-1B flyet som fløy over Superbowl på søndag.

B-2 Spirit

B-2 Spirit

Flyet skiller seg betydelig fra de sine to forgjengere med sitt karakteristiske utseende. Det har lavsignatur-egenskaper (stealth) som skal gjøre det vanskeligere å oppdage på radar. Hele B-2 flåten er liten og består i dag bare av 20 fly som ble operative i 1997. Det er også i stand til å fylle drivstoff i lufta, noe som gir global rekkevidde. B-2 flyene har blant annet tatt av fra Whiteman-basene i Missouri for å slippe bomber i Afghanistan.

– Oppdragene kan være opptil 36 timer lange - jeg tror den lengste vi fløy i 2001 var litt over 40 timer, sier B-2 pilot Anthony Mascaro.

De tre flytypene skal på sikt erstattes av bombeflyet B-21 Raider som er under utviklingen og skal etter planen være operativt etter 2025.

Det kan få sin første flyvning allerede mot slutten av året, melder nettstedet Defence News.

Overflyvning: Bombeflyene i formasjon over stadion.

3. Norske piloter har trent med alle flytypene

Den siste tiden har norske kampfly drevet jevnlig samtrening med amerikanske bombefly. I mars 2020 var Luftforsvaret på sitt første utenlandsoppdrag med F-35 på Island. Der fikk norske piloter øve sammen med B-2 spirit. B-52 Stratofortress og B-1B Lancer har flere ganger i løpet av 2020 trent sammen med F-35 i luftrommet utenfor Norge og i nordområdene.

Les også: Hyppig samtrening med amerikanske fly i nordområdene.

– Vi ønsker å trene med amerikanere og andre allierte i så stor grad som mulig. Dette er viktig for oss. Det er snakk om kompliserte våpensystemer, og vi må sørge for at vi kan utveksle informasjon slik at vi kan operere sammen i en krisesituasjon, sa oberstløytnant Tron Strand som er sjef for 332-skvadronen til Forsvarets forum i fjor høst.

– Det er snakk om beskyttelse av flyene. Vi kan bruke sensorene for å holde oversikt over luftbildet.

Samtrening: Norske F-35 trener sammen med amerikanske B-1B Lancer. I februar utplasseres bombeflyene på Ørland flystasjon.

Nå skal fire amerikanske B-1B stasjoneres på Ørland flystasjon i slutten av februar, i følge det nederelanske nettstedet scramble.nl. Forpartiet på rundt 200 soldater er allerede på plass.

Norske styrker skal trene sammen med de amerikanske B-1B-flyene en periode.

– Dette gir Forsvaret en god anledning til å trene alliert mottak og vertslandsstøtte. Denne typen integrert trening med nære allierte øker begges evne til å samarbeide i våre nærområder, sier sjef for Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland i en pressemelding.

Les mer: Russland «bekymret» over amerikanske bombefly på norsk jord.

Powered by Labrador CMS