Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
I det sosiale sentrumet på Kystvakt-skipet KV Sortland er en salong-avdeling med svarte sofaer og stripete gardiner, der man kan slappe av med brettspill, dart og TV, står Hans Tischbein, Lukas Mykland og Kristoffer Eilertsen. Mykland forteller at han mønstrer av i juli neste år. Han planlegger å ta fagskole med sikte på å bli styrmann i Kystvakten.
Annonse
– Hva er det beste med å være om bord på KV Sortland?
– Det er miljøet mellom de menige. Jeg tror ikke det er mange andre båter som har så bra miljø som vi har. Vi har ikke så mye mobildekning av og til, og da blir vi mye mer sosiale. Vi blir fort kjent.
Tillit fra befalet
Kristoffer Eilertsen forteller at frokost begynner 07.30. Kvart over åtte begynner de vanlige rutinene.
– Det er å sjekke båtene [flerbruksbåten Sjøbjørn 25, journ. anm.] Senere er det mulig vi må vaske ett eller annet. Lunsj. Sjekke at ting funker. Kanskje maling hvis det er fint vær. Det er mye vedlikehold av våpen og annet ombord. Når vi er ute og seiler er det middag halv fem.
– Når må dere være i seng?
– Alt ettersom når arbeidsdagen er ferdig, til du selv vil sove, svarer Eilertsen.
– Hvis dere hadde sittet her i salongen og spilt sjakk hele natten, ville det kommet noen og sagt at nå må dere legge dere?
– Nei, så lenge du ikke bråker så er det egentlig greit, sier Eilertsen.
Eilertsen legger til:
– Vi har tomannslugarer. Mange sover alene. Hvis det er bare én person per lugar trenger man ikke inspisere hele tiden. Det går på at befalet stoler på oss. Hvis det ser dårlig ut så tar man et lite tak og da slipper man de skippertakene.
– Når det først er inspeksjon, da er det inspeksjon. Da skal det være rent, supplerer Tischbein.
Kapteinløytnant Fredrik Synnes er skipssjef på KV Sortland og opplyser at lugarinspeksjon avholdes etter lugarvask en gang i uken. Dette er en kontroll av vask og orden, samt tilstand på utstyr og fast inventar. Orden på lugarene kontrolleres daglig, opplyser han.
– Når det gjelder når de kan legge seg så stemmer det at de kan styre dette selv. Men de må overholde minimumskrav til 10 timers hvile i døgnet og plikter å stille uthvilt til vakt, slik at dette i realiteten ikke er noe problem om bord.
Fikk is av fisker
– Har dere vært med på noe action? For eksempel med inspeksjon av fiskebåter?
Eilertsen svarer at han har vært med på en del inspeksjoner:
– Både der hvor det går helt fint og jeg og inspektøren får is av fiskerene og det er kjempegod stemning, til de gangene vi har gitt bot eller advarsel fordi mye ikke er som det skal være. Det hjelper å bare være tilstede. Man trenger ikke alltid gå ombord.
– Har du møtt aggressive folk?
– Ja, når vi begynner å ta opp ting som er feil kan det bli litt sånn småhissig, sier Eilertsen.
– Har dere vært i skikkelig røff sjø?
– Ja, ganske nylig var vi i 12-13 meters bølger.
– Vi måtte tørne fordi vi skulle nordover igjen og passe på de plattformene. Når du tørner i så store bølger blir det så mye svingning at du må holde deg fast, legger Tischbein til.
Kapteinløytnant Fredrik Synnes er skipssjef på KV Sortland og skriver i en e-post til Forsvarets forum at skipet i år vil kunne seile 290 patruljedøgn på bakgrunn av tildelte midler og ekstra bevilgninger.
– Hvordan har dere merket her ombord den spente situasjonen i Norge og Europa?
– Det er mye strengere krav til utkikken, for eksempel. Man må følge med og fysisk se etter droner og unormale ting, sier Tischbein.
I byssa møter Forsvarets forum Anita Blindheim Sæter, som mannskapet kaller «Mor». Hun er en av de med lengst fartstid om bord og sier at hun stortrives. Sæter forteller at hun i tillegg til å styre byssa blant annet kan gi de vernpliktige råd om hvordan man lykkes på «date».
Menig Charlotte Løvenskiold bidrar i byssa, men har egentlig sin tjeneste i sanitet. Hun har vært om om bord siden april.
– Det er avansert førstehjelp vi lærer hovedsaklig. Jeg er kjempefornøyd med stillingen. Nå er jeg i byssa i noen dager og hjelper til. På denne båten hvor vi er færre menige gjør vi flere ulike oppgaver enn på større båter.