BEGREPSBRUK: Dersom det skal gi noen mening å vurdere hvilken plass avskrekking og beroligelse skal ha i norsk sikkerhetspolitikk i fremtiden, har bevisst begrepsbruk betydning, skriver doktorgradsstipendiat Ingeborg Nortvedt Bjur.Foto: Lise Åserud, NTB.
Tre lærdommer om «avskrekking og beroligelse» overfor Russland
Det er forskjell på ønsketenkning og det å arbeide målrettet for å realisere et ønske.
Ingeborg SynnøveNortvedt BjurDoktorgradsstipendiat IFS, FHS og UiO
Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne teksten er en redigert versjon av en rapport levert til forsvarskommisjonen høsten 2022.
Annonse
Norsk politikk overfor Russland blir
tradisjonelt omtalt og fortolket i en eller annen form for dobbelthet. To
søyler, to parallelle spor, to strategier som balanseres mot hverandre.
Vektingen av to komponenter har variert over tid, men tosporstankegangen har
vært nærmest forbløffende bestandig, heter det. Norge tilnærmer seg Russland
som «en storpolitisk aktør» og et «naboland». Som en «trussel fra øst» på den
ene side, mens man på den andre side ser til de «bilaterale
samarbeidsforbindelser». Trusselen og samarbeidet har vært møtt med «fornuft og
følelser» og «frykt og forventning». Sikkerhetspolitisk har Norge fulgt en linje av balanse mellom
«avskrekking og beroligelse», som blant annet har tatt form gjennom
«integrasjon og avskjerming» i det vestlige alliansesamarbeidet.
I den sikkerhetspolitiske diskusjonen er
det en tilbakevendende påstand at denne dikotomiske tilnærmingen har ligget
fast siden Norge undertegnet Atlanterhavspakten i 1949. Kombinasjonen
«avskrekking og beroligelse» ble første gang brukt som analytisk fortolkning i
1966, men den viste da til norsk sikkerhetspolitikk overfor Sovjetunionen i
nesten hele etterkrigstiden.
Sentralt
stod Nato-medlemskapet som var kombinert med selvpålagte restriksjoner på
militær aktivitet på norsk territorium. Ti år senere, i 1976, ble dobbeltheten
også en uttalt politisk målsetting, da Forsvarsdepartementet slo fast at Norges
arbeid for fortsatt avspenning i de nordlige havområder fordret et «behov for å
balansere mellom avskrekking
og beroligelse» Norges uttalte strategiske hovedlinje. Selv om ordene som sådan ikke har vært i brukt - eller vært like mye brukt - i over 70 år, synes de fleste enige om at en variant av den såkalt doble politikken ovenfor naboen i øst har forekommet i hele perioden.
Avskrekking og beroligelse
I dag, etter Russlands åtte år lange
krigføring i Ukraina og fullskalainvasjon 24. februar 2022, peker en endret
sikkerhetssituasjon mot at Norge må vurdere også de lange linjer i sin
russlandspolitikk. Krigen vil uansett utfall få både direkte og indirekte
konsekvenser for norske nærområder. En av dem er allerede at Sverige og Finland
har forlatt den alliansefrie linjen ved å søke om Nato-medlemskap. Gitt de nye
utviklingstrekkene er det nødvendig å diskutere hvorvidt Norge skal holde fast
ved å balansere avskrekking og beroligelse i sikkerhetspolitikken. Samtidig er det ikke entydig hva det
eventuelt ville innebære å oppgi den linjen, eller hvordan Norge skal forvalte
det man har for hånden om «tosporstankegangen» forlates.
Etter at ordene
avskrekking og beroligelse på ny ble en del av den sikkerhetspolitiske
diskursen på 2010-tallet, er det påpekt at bruken av kald krigs-begrepene ikke
har vært helt lett å få grep om. Især er det stilt spørsmålstegn ved forståelsen, bruken og nytten av
beroligelsespolitikken. I de tilfellene der beroligelse primært er til for å imøtekomme venstresiden i
norsk politikk, kan vi da kalle det beroligelse av Russland? Bidrar egentlig
samarbeid om fisk og kultur i nord til å påvirke de sikkerhetspolitiske
kalkylene i Moskva? Hvilken rolle spiller det for Russland om Norge ikke har
utenlandske baser, når vi likevel tilbyr amerikanerne «omforente områder» på
norsk territorium?
Dersom vi opprettholder begrepene
avskrekking og beroligelse som analytiske kategorier for å tenke om fremtiden,
vil den tenkningen påvirkes av hvordan vi forstår disse begrepene og deres
forhold til hverandre. I den forbindelse kan det være nyttig å ikke betrakte
det historiske forholdet mellom avskrekking og beroligelse gjennom prismet av
én balansegang, men to.
To typer balansegang i norsk sikkerhetspolitikk
Én av de to balansegangene som har vært
innfanget i begrepsbruken, er det vi kan betegne som småstatens kalibrerte
avskrekkingsstrategi. Den kan spores tilbake til Johan Jørgen Holsts introduksjon
av begrepsparet i 1966. Holst
skrev om det å balansere avskrekking så den ikke tipper over til å bli
provokasjon. I praksis har dette især vært knyttet til at Norge er medlem av en
forsvarsallianse, men legger begrensninger på type aktivitet, og også
kommuniserer og forklarer formålet med de ulike forsvarstiltak. Beroligelse
betegner grensen for hva Norge tenker man kan tillate seg å gjøre og hvordan
man gjør det, uten at det fremprovoserer eller utløser mottiltak. Det er snakk
om «avskrekking innenfor rimelige grenser».
Avskrekking og
beroligelse er her altså ikke å betrakte som to parallelle strategier, men to
sider av samme sak. Spørsmålet er ikke hvorvidt man skal avskrekke eller berolige, men hva slags type
avskrekking det er snakk om og hvor fryktinngytende man ønsker å fremstå. Det
gir dermed begrenset mening å skille mellom avskrekkende og beroligende tiltak
i seg selv. Snarere er det snakk om hvordan tiltak blir brukt og i hvilken kontekst de finner sted: I
noen tilfeller er norske jagerfly av typen F35 avskrekkende, i andre tilfeller
kan de fungere modererende. Det er antakelig mindre avskrekkende for Russland
om Norge flyr F35 over Barentshavet enn om amerikanerne opererer der med
bombefly av typen B52. Strategien er altså ikke en balansering mellom
avskrekking på den ene siden og beroligelse på den andre, men måten å kalibrere avskrekking på. Det er
småstatens avskrekkingspolitikk i praksis.
Fortolkningen av
den andre balansegangen, derimot, kan forstås som vekting mellom to retninger. Det illustreres blant annet gjennom – men er
ikke begrenset til – måten norsk sikkerhetspolitikk på 1990-tallet er blitt
omtalt:
«Den nye politikken [etter den kalde krigen] bygde videre på de to søylene avskrekking og beroligelse, men vektleggingen ble annerledes enn før. På den ene siden forsøkte norske myndigheter å nytte nådetiden etter maktskiftet til å bygge ut samarbeidet i nord. […] På den annen side holdt Norge fast ved den sikkerhetspolitiske hovedlinjen med vekt på forsvaret av Nord-Norge og alliert medvirkning i nord.» (Tamnes, 1997, s. 134)
Her er det altså «to søyler», der
avskrekking og beroligelse kan forfølges parallelt. De er forbundet, men
politisk adskilte og kan være i konflikt. «Balanseringen» er knyttet til
hvilken av «søylene» som vektlegges, altså hvor tyngdepunktet ligger. I denne
fortellingen kan avskrekking forstås som småstatens måte å sikre en troverdig
forsvarsgaranti. Det rommer den kalibrerte avskrekkingsstrategien som utgjorde
hele første balansegang. Beroligelse på sin side kan her forstås som en annen
retning, representert under ulike betegnelser: en liberal tanketradisjon tuftet
på internasjonal rettsorden og mellomstatlig samarbeid og fremforhandlede
reguleringer, kollektiv sikkerhet, «sikkerhet i felleskap» og «ordenspolitikk».
En sentral fellesnevner for disse betegnelsene er en form for gjensidighet. Denne beroligelsesretningen omfatter tiltak der begge parter er delaktige og
slutter opp om det som finner sted. Det forutsetter et minimum av tillit til at
den andre følger det man er blitt enige om.
Det interessante når vi ser disse to balansegangene i
sammenheng, er at kategoriene «avskrekking», «beroligelse» og «balanse»
rommer og viser til ulike ting i de to tilfellene. Det får konsekvenser for
hvordan vi forholder oss til begrepsparet i det videre.
Tre lærdommer for veien videre
Med utgangspunkt i skillet mellom disse to
balansegangene, vil jeg meisle ut tre lærdommer det kan være nyttig å ha med
når «avskrekking og beroligelse» skal vurderes i møte med den usikre fremtiden
vi står overfor.
1. Bevisst begrepsbruk har betydning
Dersom det skal
gi noen mening å vurdere hvilken plass avskrekking og beroligelse skal ha i
norsk sikkerhetspolitikk i fremtiden, har bevisst begrepsbruk betydning. Først
må vi erkjenne at begrepene slik vi kjenner dem er ladet med og viser til ulikt
innhold. Dernest må vi identifisere hva som skiller de ulike formene fra
hverandre og forsikre oss om at vi har felles forståelse der det er nødvendig.
Videre må vi likevel erkjenne at flere elementer er felles, overskridende og
overlappende for de ulike balansegangene og at et sylskarpt skille derfor neppe
er mulig.
Det denne
bevisstheten bøter på, må ikke forveksles med det som ellers kan betegnes som
strategisk tvetydighet i politisk kommunikasjon. Av og til kan uklar
begrepsbruk være hensiktsmessig. For politikere kan for eksempel det å ikke
være for spesifikk blant annet gi handlingsrom til utøvelsen av politikk. Det
gjelder også med avskrekking og beroligelse, men noe av det uklare ved dagens
begrepsbruk bunner likevel i noe annet: De to nevnte balansegangene blandes
sammen uten at det virker å være intendert.
Dersom det ikke foreligger en
tilstrekkelig bevissthet om forholdet mellom begrep og den praktiske politikken
begrepsbruken viser til, står vi i fare for at retorikken ikke er
sammenfallende med det som faktisk gjøres. Satt på spissen: Det gir begrenset
mening å si at Norges måte å tilslutte seg Natos atomgaranti, altså avskrekking
fra den første balansegangen, skal «balanseres» av folk-til-folk-samarbeid i
nord, altså et beroligelseselement fra den andre balansegangen. Dersom Norge
faktisk ønsker å kalibrere avskrekkingspolitikken, må beroligelsen som utøves
være egnet til nettopp det. Det å skille mellom de to balansegangene vi her har
skissert, kan bidra til å etablere en mer presis oppfatning av hva politikken
rommer.
2. Mekanismer vektlegges ulikt avhengig av strategisk kontekst
Det er ikke bare tyngdepunktet mellom
«avskrekking» og «beroligelse» som har variert over tid, det har også vekslet
hvor fremtredende de to ulike «balansegangene» har vært i møte med ulike
strategiske kontekster. Begge balansegangene omfatter mekanismer for å oppnå
sikkerhet. Hvilke man drar nytte av, beror på skiftende og foranderlige
vurderinger av motstanderen og situasjonen man befinner seg i.
Et eksempel på hvordan
man har gått fra å vektlegge én forståelse av «avskrekking og beroligelse» til
en annen i møte med endringer i internasjonal politikk, er utviklingen det
siste tiåret. I tiden etter den kalde krigen var «den andre balansegangen»
fremtredende. Tyngdepunktet lå på beroligelse i form av å «veve Russland inn i
et internasjonalt samarbeidsmønster».
Selv om «rest-trusselen» fra øst ikke ble helt glemt i norsk
forsvarsplanlegging, rådet det en «dyp fred» i Europa. Russlands fornyede stormaktsambisjoner og krigføring i Ukraina fra 2014
markerte slutten på den epoken. Troen på at man kan bygge forholdet til dagens
Russland på tillit og samarbeid, har svunnet hen. I utenriksminister Anniken
Huitfeldts tale ni dager før invasjonen 24. februar 2022 viste hun til et møte
hun hadde hatt med Russlands utenriksminister Sergej Lavrov noen måneder
tidligere. Den gang hadde hun understreket hvor viktig Barentsamarbeidet
var for begge land i «den vanskelige sikkerhetspolitiske situasjonen vi står
overfor». Det gjør hun ikke lenger. I oktober 2022 uttalte Huitfeldt at Norges
sikkerhetspolitikk «fremdeles [skal] være basert på avskrekking og beroligelse.
Men disse størrelsene må rammes inn av den nye strategiske virkeligheten».
Eksemplene hun nå ga på beroligelseskomponenter var blant annet at Norge skal
være forutsigbar. At Nato ikke utgjør noen trussel. At Norge opprettholder
linjen om alliert forsterkning i krise og krig, ikke permanent nærvær. Nå er det ikke lenger noen tvil: I vurderingene
av hvordan Norge skal møte dagens Russland, gjør mekanismene i den første
balansegangen – kalibrert avskrekking – seg mer gjeldende enn de har vært på
flere tiår.
3. Småstatens vedvarende behov for balansegang
Med perspektivene vi her har anlagt, er
det ikke selvsagt at balansepolitikk er irrelevant i dagens situasjon, selv om
man skulle ønske å vektlegge avskrekking. I Forsvarsdepartementets budsjettproposisjon har man i senere
åre fremhevet balansegangen mellom
avskrekking og beroligelse som både «stadig viktigere» og «stadig mer
krevende». I den siste proposisjonen for 2023 er balansegangen utelatt. At man
nå fokuserer på avskrekking og utelater beroligelse kan skyldes det feilaktige
inntrykket som er skapt av at begrepsparet representerer en form for «hauk
eller due»-tilnærming, og at man i dagens situasjon må sørge for å fremstå
«haukete nok». Men det betyr ikke at balansepolitikken nødvendigvis er forlatt.
Norge fortsetter å kalibrere avskrekking selv om departementet kaller det noen
annet enn beroligelse, som for eksempel «dialog» eller «stabiliserende tiltak». Antakelig er det dette også Huitfeldt viser til, når hun uttaler at «[i]
perioder med økt behov for avskrekking, kan det være enda større behov for
beroligelse». Det er i Norges interesse at egne og allierte militære disposisjoner ikke blir
misforstått i Kreml, utløser uintendert eskalering eller rokker ved
stabiliteten i nord.
Balansegangens vedvarende relevans gjør
seg også gjeldende i den andre balansegangen, i forholdet mellom kalibrert
avskrekking og «sikkerhet i felleskap». Det kan i dag fremstå naivt at Norge
trodde sivilt og militært samarbeid med Russland skulle bidra til gjensidig
avhengighet som var robust nok til å bidra til å unngå konflikt. Noe av det
samarbeidet har snarere lagt grunnlaget for at dagens Russland antakelig
besitter nyttig informasjon dersom de skulle ønske å ramme Norges mest sårbare
og kritiske infrastruktur for øyeblikket. Men på samme måte som aktørene på 1990-tallet ikke kunne overskue relasjonen
til Russland 30 år frem i tid, er det høyst usikkert hvilke prioriteringer i
dag som vil være best egnet til å ivareta norsk sikkerhet om 20 år. En lærdom
fra «den dype freden» er også denne: Der ideer om felles sikkerhet på
1990-tallet kanskje gikk på bekostning av troverdig forsvarsevne, står vi
overfor omvendt utfordring i dag når vi trapper opp militært: at troverdig
forsvarsevne og tilstrekkelig avskrekking kan gå på bekostning av grunnleggende
byggeklosser for vår felles sikkerhet. De to retningene i «den andre
balansegangen» bør altså ikke forstås side om side, men ses i sammenheng.
Selv om både
Norge og resten av Europa utvilsomt har erkjent at i tilfellet Putins Russland
må makt møtes med motmakt, er det ikke i noen småstats interesse å la
maktpolitikken råde alene. «Beroligelse» i den andre balansegangen har vært en
bred kategori, som også har omfattet ideer som felles spilleregler i
internasjonal politikk. Igjen er det tvingende nødvendig å tydeliggjøre hva vi
viser til, også innenfor den enkelte kategori i den enkelte balansegang.
Om det
er internasjonal lov og rett vi snakker om, er det ikke nødvendigvis grunn til
å senke den fanen selv om Putin ikke respekterer de reglene. Man skal riktig
nok møte verden slik den er, som Ine Eriksen Søreide ettertrykkelig gjentok i
sin tid som forsvars- og utenriksminister, ikke slik man ønsker at den var. Men
det er forskjell på ønsketenkning og det å arbeide målrettet for å realisere et
ønske. Arbeidet for ønsket utvikling i årene som kommer vil uansett fordre en så
presis forståelse som mulig av verktøyene vi har for hånden. Avskrekking og
beroligelse er blant dem.
Denne teksten er bestilt og videreformidlet av Forsvarskommisjonen. Forsvarskommisjonen har som del av sitt mandat å bidra til debatt om tematikken. Den leverer sin rapport 3. mai 2023.
Bjur, Ingeborg Nortvedt, (2021, 01. mars.) «Norsk sikkerhetspolitikk er en «balanse mellom avskrekking og beroligelse». Men vet noen hva det betyr?», Aftenposten.
Diesen, Sverre, (2021), Avskrekking og beroligelse - en kritisk militærfaglig betraktning, IFS Insight, Oslo: Institutt for forsvarsstudier
Ekroll, Henning Carr og Helene Skjeggestad, (2022, 4. oktober), «Sikkerhetsforsker: - Vi har vært blåøyde», Aftenposten.
Ekspertgruppen for forsvaret av Norge. Et felles løft. 2015.
Nielsen, Jens Petter, Vladislav Ivanovi Goldin og Stein Larsen (red.), (1996), Frykt og forventning : Russland og Norge i det 20. århundre. Arkhangelsk: Pomoruniversitetets forlag;
Nilssen, Andrea Sofie (2015), «Norges Russland-retorikk : fra brobygging til fiendebilder», Militære Studier 4 Ekspertgruppen for forsvaret av Norge, (2015), Et felles løft, Oslo: Forsvarsdepartementet
Oma, Ida Maria, (2021), «Avskrekking og beroligelse - den "doble strategi" som kom inn fra kulden», IFS Insight, Oslo: Institutt for forsvarsstudier ———. (2021), «Sikkerhetspolitikk på kjente stier», i Historiker, strateg og brobygger :
festskrift til Rolf Tamnes, 70 år, redigert av Helge Pharo, Kjell Inge Bjerga, Sunniva Engh, Kristine Offerdal og Gunnar D. Hatlehol. Oslo: Pax forlag A/S.
Palmekommisjonen, (1982), Sikkerhet i fellesskap : et program for nedrustning, Oslo: Tiden Norsk Forlag.
Petersen, Nikolaj, (2010), «Hinsides Den kolde Krig: Danmarks internasjonale ordenspolitk
1990–2009», i Due-Nielsen, Cartsen, Marianger, Rasmus og Schmidt, Regin (red.) Nye fronter i Den kolde Krig. København: Gyldendal
Rowe, Lars (2018), «Fornuft og følelser: Norge og Russland etter Krim», Nordisk Østforum 32.
Rø, Johannes Gullestad, (2021), «Den tause teoretiker», i Historiker, strateg og brobygger :
festskrift til Rolf Tamnes, 70 år, redigert av Helge Pharo, Kjell Inge Bjerga, Sunniva Engh, Kristine Offerdal og Gunnar D. Hatlehol, 349-75. Oslo: Pax forlag A/S.
Tamnes, Rolf (1986), Integration and screening : the two faces of Norwegian alliance policy,
1945-1986, FHFS notat (trykt utg.), Oslo: Forsvarets høgskole ———. (1997), Oljealder : 1965-1995, Norsk utenrikspolitikks historie. b. 6, Oslo: Universitetsforlaget.