Kronikk

Luftkommando er ikke en arena for distriktspolitikk – det er sikkerhetspolitikk

Nato har gitt Norge et kritisk oppdrag: å etablere alliansens tredje luftoperasjonssenter (CAOC).

RISIKO: Generalløytnant Rolf Folland, sjef for militærmisjonen i Brussel. Her er han avbildet under sjefsskiftet i Luftforsvaret i sommer.
Publisert Sist oppdatert

Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.

Dette er en stor tillitserklæring – men det følger også en stor forventning. Likevel har debatten i Norge blitt snevret ned til å passe spørsmålet om innenrikspolitiske prioriteringer.

Det er forståelig at ulike regioner ønsker et slikt senter lokalisert hos seg, men dette overskygger kjernen i saken: Nato etablerer et luftoperasjonssenter for å styrke alliansens operative evne. Luftkommandoer ikke en arena for distriktspolitikk – det er sikkerhetspolitikk.

Viktige og uviktige faktorer

Påstander om at et luftoperasjonssenter i nord vil gi mer flyaktivitet i området, eller at værforholdene bør ha betydning for hvor et operasjonssenter skal ligge, vitner om fullstendig manglende forståelse for hva luftkommando faktisk innebefatter. 

Luftoperasjoner planlegges og ledes basert på andre faktorer enn hvor det er plassert. Luftoperasjoner ledes ikke ut fra hvor flyene befinner seg.

I luftmilitær sammenheng gjelder sentralisert ledelse, desentralisert utøvelse. Det vil si at et luftoperasjonssenter kan være tidssoner unna både hvor flyene tar av og miljøet de opererer i. Dagens teknologi gjør det altså mulig å styre luftoperasjoner over lange avstander.

Pekt på Norge

Under fjorårets vinterøvelse demonstrerte det norske Luftforsvaret hvordan vi, sammen med nære allierte, kan levere moderne kommando og kontroll og skape høyt tempo og samlet ildkraft i en sammensatt fellesoperativ styrke. 

Vi har spisskompetansen og ligger i forkant med kampflyet F-35. Vi har ledet samlingen av nordisk luftmakt. Det er dette luftkommandøren i Nato vil ha mer av. Derfor har han pekt på Norge.

En verden i endring – Russlands invasjon av Ukraina og en amerikansk president som i klartekst sier at Europa må ta større ansvar for egen sikkerhet må betyr noe. Norge må prioritere forsvarsevnen og Nato-rollen sterkere enn noen gang. 

Luftmilitære argumenter

Nato trenger et nytt luftoperasjonssenter, og Norge har fått oppdraget med å etablere det. Det er altså Nato og luftkommandøren som eier kommandosenteret og stiller kravene. Dette inkluderer en ambisiøs tidsplan og en bærekraftig personellmessig løsning. 

Forslaget Norge snart skal legge frem krever en unison beslutning blant 32 allierte for å bli godkjent. Vi må derfor vise at det er tuftet på et sikkerhetspolitisk fundament, og de rette luftmilitære argumentene.

Det er viktig at debatten om Natos tredje luftoperasjonssenter ikke blir undergravet av innenrikspolitiske særinteresser. Norge har fått en svært viktig oppgave fra våre allierte. Sikkerhetssituasjonen er svært alvorlig. Nato trenger en løsning, ikke en utsettelse. Norge må levere på det som gir alliansen best operativ effekt. 

Vi kan velge å komme med en løsning som møter Natos krav, eller risikere å miste både oppdrag og omdømme.

Powered by Labrador CMS