Nyheter:

IKKE ANBEFALT: Her fester man vaieren med klemmer som er forbudt å bruke når man skal løfte noe med heisekran. - Pussig at de bruker disse vaierklemmene, sier ekspert. Foto: Jakob Østheim/Forsvaret

Kritiserer vaierklemmer: – Forbudt å bruke i Europa

Vaierklemmer som er forbudt brukt i ti år i Europa, ble brukt til å sikre KNM Helge Ingstad. Tidligere Veritas-ansatte kritiserer bruken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

​Ser du nøye på bildet fester man vaieren som sikrer KNM Helge Ingstad med tre vaierklemmer. Disse vaierklemmene kalles u-bolter. 5000 tonn fregatt ble holdt oppe av ti vaiere, som igjen var festet i punkter på land.

Etter at flere av vaierne som holdt KNM Helge Ingstad oppe ifølge Forsvaret røk i løpet av natt til mandag, ligger nesten hele fregatten nå under vann.

SANK: Mandag morgen sank KNM \


– Pussig. Ole Henrik Andresen er nylig pensjonert fra jobben i Veritas. Han har lang erfaring med heisekraner, 13 år i Veritas og før et flere år som konsulent i flere stor firmaer. Da Forsvarets forum viser han bildene fra hvordan vaieren er festet med klemmene blir han lettere sjokkert.

Blant annet har disse klemmene vært forbudt å bruke til løft i Europa i flere år. 

– Dette er en meget svak klemme som ikke er forsvarlig å bruke. Blant annet har disse klemmene vært forbudt å bruke til løft i Europa i flere år. Derfor mener jeg et er pussig at man velger å bruke disse vaierklemmene i en slik redningsoperasjon, sier Andresen.

Han synes også det er meget betenkelig at man bruker kun tre klemmer når man først tar i bruk en såpass svak konstruksjon til å holde en fregatt på 5000 tonn fra å synke i havet.

– Tre klemmer per vaier er veldig lite. Man bør bruke minst fem-seks slike klemmer avhengig av diameteren på vaieren. Men jeg ville brukt noe helt annet og ville aldri anbefalt Forsvaret å bruke disse vaierklemmene, sier Andresen.


Brukes ikke. Han kjenner naturlignok ikke til hva som til slutt var skyld i at vaierne røk og fregatten nå ligger nesten helt under vann, og undrer seg om hvorfor disse vaierklemmene er i bruk når man skal sikre en verdi på fire milliarder kroner.

– Både i offshore og på land brukes ikke disse klemmene. Dessuten finnes det mange offshore-baser rett i nærheten som vet hvilke vaierklemmer man kan bruke i en slik operasjon. Jeg synes det er pussig at man ikke bruker den ekspertisen, fastslår Andresen.

Dessuten finnes det mange offshore-baser rett i nærheten på Vestlandet som vet hvilke vaierklemmer man kan bruke i en slik operasjon

Forsvarets forum har bedt Forsvarsmateriell, som er ansvarlig for sikringsarbeidet, om å kommentere hvorfor man har brukt disse vaierklemmene for å sikret KNM Helge Ingstad. Vi spurte også om det var selve vaierklemmene eller noe annet som sviktet i morgentimene mandag. Vi fikk følgende svar per e-post:

"Foreløpig er det ingen indikasjoner på at vaierklemmene røk. Det ser ut som det er fjellet som boltene var boret ned i som ga etter, slik at vaierne løsnet. Det ligger vaier og klemmer under overflaten som vi ikke har status på", var svaret vi fikk.


Flere er kritisk. Flere bergingseksperter som nettstedet aldrimer.no har kontaktet er svært kritiske til at det er brukt vaiere og ikke kjettinger for å stabilisere skipet. 
Kjetting er standard i internasjonal berging.

I en sak i Bergens Tidende får man også kritikk for måten vaierklemmene er montert. Totalt ti vaiere ble montert for å stabilisere fregatten og holde den i sjakk. Direktør Rune Vabo i kranselskapet Munck Cranes, refser monteringen.

Korrekt montering av vaierklemmer er barnelærdom

– Korrekt montering av vaierklemmer er barnelærdom. Her er klemmene dessverre montert feil, konstaterer Vabo til avisen.

Ifølge han fører slike feilmonteringer til at det blir et større press på vaieren, og at det er dette som førte til at vaierne røyk.

Powered by Labrador CMS