Nyheter:

Foto: Kystverket /NTB Scanpix

«Helge Ingstad» ligger under vann

Etter at flere av vaierne som holdt KNM «Helge Ingstad» oppe har røket, ligger nå nesten hele fregatten under vann.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fregatten har ligget sikret til land med ti kraftige vaiere, etter kollisjonen med et oljeskip sist torsdag. Men nesten hele skipet er sunket under vann da flere av vaierne røk i natt.

– Vi fikk varsel i morges klokken 06.17 om at den ligger dypere i vannet og at det er flere vaiere som har røket, så den har sunket ned og lenger ut, sier kommunikasjonsrådgiver Pål Are Lilleheim i Kystverket til VG.

– Så vidt jeg oppfatter er det radartårnet og deler av hekken som ligger over vann,
sier Lilleheim.

SYNKER: «Helge Ingstad» i ferd med å synke. Foto: Kystverket/NCI Forsvaret


Pressekonferanse. Forsvaret opplyste under en presseorientering klokken 11.00 på Haakonsvern at fregatten har ligget stabilt på grunnen siden torsdag, men at ting begynte å skje i går kveld.

Under pressekonferansen kom det fram at skipet har vært sikret med opp til 10 vaiere, men usikkerheten har hele tiden ligget i at skipet ligger i en skråning og om stabiliteten ville endre seg når båten fylles med vann.

– Baugen sank i går kveld med én meter som gjorde at to av vaierne røk. Disse ble erstattet med to nye og vi jobbet med dette helt fram til midnatt. Etter midnatt vurderte vi at situasjonen ikke var trygg nok til å ha personell der. Klokken 06.00 røk samtlige vaiere fremme, samt at flere av festningspunktene på land røk. Da sank skipet ytterligere og nå ligger det i ro. Alle sikringer akterut er fortsatt inntakt, sier Håvard Mathisen, sjef for sikringsarbeidet i Forsvarsmateriell.

I ettertid har man undersøkt ved hjelp av miniubåt hvordan fartøyet ligger og hvordan mulighetene er for å sikre fartøyet ytterligere.

– Det er en krevende og kompleks operasjon, innrømmer Mathisen.


Store skader. Det skal ifølge Sjøforsvaret ikke være fare for utslipp av tyngre oljer fra fartøyet. Også våpnene er fortsatt om bord, men det skal heller ikke være fare for at noe kan skje med disse. En rekke sivile selskap har også jobbet med bergingsarbeidet.

I og med at nesten hele skipet nå ligger under vann, så kan man konkludere med at de materielle skadene er store. Men det er for tidlig å si hvor stor skadene er. Sjøforsvaret vil fortsatt heve båten og ta den inn til Haakonsvern og vurdere skadeomfanget der. Planen er at man skal løfte fregatten opp ved hjelp av to kranlektere.

– Vårt mål har hele tiden vært å begrense skadene og berge fartøyet. Vi synes dette er en ufattelig trist situasjon, men er veldig glad for at det har gått bra med besetningen. Samtidig har vi mistet en viktig militær kapasitet og det er en tung sak for en marine å miste et fartøy. Nå skal vi jobbe for å finne ut hva som har skjedd i saken, sa sjef for Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes under pressekonferansen. 

Han kunne opplyse om at Forsvaret nå har startet en intern gransking. Den forsvarsinterne undersøkelsen skal se på kollisjonen og hva som skjedde i forkant. De vil ikke si hvem som skal lede gruppen - og kan ikke love at resultatene offentliggjøres.

Det var natt til torsdag i forrige uke at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet TS «Sola» utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden i Hordaland. Siden da har man jobbet på spreng med å redde fartøyet.

Powered by Labrador CMS