Nyheter

FARTØY: Selv om ikke problemene med logistikkfartøyet KNM Maud er helt utbedret, seiler skipet igjen med Natos stående maritime styrke, SNMG1.

KNM Maud seiler igjen

Logistikkfartøyet har sluttet seg til Nato-styrken i Atlanterhavet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Forrige uke skrev Forsvarets forum om logistikkfartøyet KNM Maud som lå til kai i Portsmouth, England. Årsaken var problemer med kontrollsystemet IPMS.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

IPMS står for «Integrated Platform Management System». Systemet overvåker de tekniske systemene – som pumper og ventiler – og gir muligheten til å fjernstyre disse.

Ifølge en pressemelding fra Forsvaret har personell fra Forsvarmateriell (FMA) og teknikere fra utstyrsleverandøren jobbet om bord for å feilsøke, avdekke og utbedre problemet. Nå har fartøyet sluttet seg til de tre andre fartøyene i Nato-styrken Standing Nato Maritime Group One (SNMG1).

– Driftsavbruddet var nødvendig av hensyn til sikker drift – det skal vi alltid ivareta. Besetningen, Forsvarsmateriell og den britiske leverandøren av IPMS har jobbet intensivt et par uker, og vi har nå et tilstrekkelig grunnlag for sikker drift av farøyet og gjenopptar derfor operasjonen, sier sjef Marinen Trond Gimmingsrud, ifølge pressemeldingen.

KNM Maud er eneste logistikkfartøy i den norske marinen. Fartøyet ble operativt i 2019, og hadde en prislapp på 2,2 milliarder kroner.

Ifølge kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret Torill Herland er det Forsvarsmateriell som nå følger opp feilen ved fartøyet.

– Det er de som håndterer driftsavvik og som kan si noe om når avviket kan anses som endelig lukket, skriver Herland i en sms til Forsvarets forum.

Powered by Labrador CMS