Nyheter:

KNM «Helge Ingstad»: Dette har vi ennå ikke fått svar på

På fredag kommer Havarikommisjonens rapport om ulykkesnatten.

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag 8. november, klokken 3.45 er det ett år siden tankskipet Sola la fra kai ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland. Bare en knapp halv time senere kolliderer skipet med fregatten KNM «Helge Ingstad». Ingstad er på vei sørover etter å ha deltatt i Nato-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.

Sjøforsvaret har allerede gjennomført sin egen gransking og mener de vet årsaken til at fregatten kolliderte. Resultatene holder de internt inntil videre. Politiet driver egen etterforskning. De har tre mistenkte, og fortalte til Forsvarets forum at de holder muligheten åpen for at Havarikommisjonens rapport kan gi nye opplysninger i saken. På fredag legger Havarikommisjonen frem sin rapport.

Fra før av har Havarikommisjonen kommet med en foreløpig rapport. Den presenterte de 29. november i 2018. Der het det blant annet at:

 «...ingen enkelt handling eller hendelse ledet til ulykken, men at ulykken kan forklares med en rekke sammensatte faktorer og omstendigheter».

1. Hvorfor seilte de mot lysene?

En av dem var at lysene fra tankskipet ble tatt for å være belysning på land. 

Men hvorfor seiler KNM «Helge Ingstad» rett mot lysene de tror er en del av Stureterminalen (men som i virkeligheten er tankskipet). Radarbilder og lydloggen viser at fregatten KNM «Helge Ingstad» holdt høy fart og stø kurs mot tankskipet «Sola TS», til tross for gjentatte advarsler om at de kom til å kollidere. 

Fregatten KNM «Helge Ingstad» kjørte i 17 knop, ifølge radarbildene som VG har fått utlevert. Farten holdes jevnt helt til fregatten kolliderer med «Sola TS». 17 knop tilsvarer en hastighet 31,5 kilometer i timen. Til sammenligning holdt tankskipet «Sola TS» en fart på rundt 7 knop.
Uten å være sikker på om det er fregatten som kommer mot dem, spør «Sola TS» om det er «Helge Ingstad» som kommer mot dem. Dette bekrefter fregatten fem sekunder etter.

Tankskipet ber «Ingstad» gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon. Svaret fra fregatten er:

– Da går vi for nærme båkene.

Deretter blir det gitt nok en tydelig beskjed til fregatten:

– «Helge Ingstad», du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig.

Senere gir tankskipet følgende beskjed:

– «Helge Ingstad»! Drei!

Tre sekunder etter sies det:

– Det blir en kollisjon her da.

– Drei!

– Det kan være et krigsskip. Jeg traff den.

– Det er mottatt.

2. Hvilken rolle spilte enkelthandlingene? 

Havarikommisjonen har fastslått at det var vesentlig at brobesetningen på fregatten hadde feil virkelighetsoppfatning av situasjonen og derfor forvekslet Sola TS med Stureterminalen, som var på fregattens styrbord side. 

Ifølge en TV 2-sak fra september i år var ikke broen på KNM Helge Ingstad normalt bemannet før ulykken. Ifølge kanalen hadde personen som var styrbord utkikk, spisepause og satt i byssa i minuttene før fregatten kolliderteDa utkikken var ferdig å spise, var situasjonen allerede kritisk, ifølge TV 2.

I tillegg deltok to i den faste besetningen i opplæringen av nytt mannskap.

Det er ikke slik at sjøloven pålegger å ha styrbord utkikk til enhver tid, men det er vaktsjefen som skal vurdere det løpende behovet. 


VG har tidligere skrevet at det ifølge Havarikommisjonen var vaktskifte på KNM «Helge Ingstad» minutter før kollisjonen. 

Det er fortsatt uklart hva slags betydning dette hadde for kollisjonen.

Politiet etterforsker

Politiet holder muligheten åpen for at Havarikommisjonens rapport kan gi nye opplysninger i saken. 

SPØRSMÅL: Havarikommisjonens rapport er forventet å besvare spørsmål knyttet til hendelsesforløpet som ledet fram til ulykken 8. november 2018 (Foto: Forsvaret).

– Vi har etterforsket parallelt og bare utvekslet noen faktaopplysninger. Vi er spent på hva Havarikommisjonen konkluderer med, sa politiadvokat Ole Bjørn Mevatne i Vest politidistrikt til Forsvarets forum forrige uke.

Mevatne fortalte at de ikke forventer å bli ferdig med sin politietterforskning før jul. Ennå er det usikkert om politiets etterforskning vil lede fram til at noen blir tiltalt og eventuelt dømt for handlinger som ledet fram til ulykken.

– Vi skal se om noen har gjort noe galt. Vi har ikke konkludert ennå.

Politiet har tre mistenkte i forbindelse med sin etterforskning, skriver VG: 

Vaktsjefen om bord fregatten, for brudd på navigasjonsreglene og for uaktsomt å ha forårsaket en skade som kunne medført tap av menneskeliv.

Losen på tankskipet, for brudd på navigasjonsreglene og skipssikkerhetsloven.

Se timelaps av hevingen av Helge Ingstad. Video: Forsvaret

Operatøren på Kystverkets sjøtrafikksentral på Fedje, for grov uforstand i tjenesten.

– VAR HELdige

Ingen mistet livet i ulykken, og de fysiske skadene på mannskapet om bord var få og ikke alvorlige. Likevel var Forsvaret bare små marginer unna at menneskeliv gikk tapt.

Kokkelærling Pål André Gustavsen fortalte om de dramatiske minuttene etter sammenstøtet  til Forsvarets forum noen få uker etter ulykken.

Fregatten ble revet opp på styrbord side, en 45 meter lang flenge over og under vann i akterenden ble et synlig bevis på kreftene i sammenstøtet. I en av lugarene ble skroget vrengt innover i fartøyet. Kokkelærling Gustavsen beskrev det som at «skipssiden ble brettet til side som en makrellboks».

Sjef for Sjøforsvaret, sier at de skyldes faglig dyktighet, men også en solid dose flaks og tilfeldigheter at ikke menneskeliv gikk tapt.

– Vi var heldige at ingen sov der, sa Nils Andreas Stensønes, i et intervju med Forsvarets forum.

KJENNER INNHOLDET

På spørsmål om Sjøforsvaret venter nye opplysninger i forbindelse med Havarikommisjonens rapport, svarer de følgende i en epost: 

«Sjøforsvaret har hatt en god dialog med Statens Havarikommisjon gjennom hele prosessen frem mot den endelige rapporten. I dette ligger det at Sjøforsvaret også har vært høringsinstans for den foreløpige rapporten. Vi er derfor godt forberedt før publiseringen av den endelige rapporten førstkommende fredag», skriver Torill Herland, kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret til Forsvarets forum. 

Powered by Labrador CMS