Nyheter

MIDDELHAVET: Fregatten KNM Fridtjof Nansen seiler ved siden av hangarskipet USS Harry S. Truman i Middelhavet.
MIDDELHAVET: Fregatten KNM Fridtjof Nansen seiler ved siden av hangarskipet USS Harry S. Truman i Middelhavet.

KNM Fridtjof Nansen tilbake i Norge

Den norske fregatten vender hjem til Haakonsvern, etter å seilt med hangarskipet USS Truman siden september.

Publisert Sist oppdatert

– Bredden av Nansens kapabiliteter er imponerende, og de er i stand til å utnytte dem fullt ut, sier Gavin Duff, kaptein på hangarskipet USS Harry S. Truman.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Forsvarets forum møtte Duff om bord på det amerikanske gigantskipet i april, mens den norske fregatten fortsatt seilte sammen med hangarskipstyrken Carrier Strike Group 8. 1. mai ble kommandoen over KNM Fridtjof Nansen tilbakeført til norske myndigheter, etter at skipet hadde vært under amerikansk kommando siden september.

Les også: Med 100.000 tonn i ryggen

Tirsdag er fregatten tilbake i Norge. Nansen har deltatt i det amerikanerne kaller kooperativ deployering. Det innebærer at et alliert skip seiler sammen med en amerikansk hangarskip-gruppe.

På Haakonsvern i Bergen blir fartøyet tatt imot av sjef Forsvarsstaben viseadmiral Elisabeth Natvig og sjef Marinen flaggkommandør Trond Gimmingsrud. 250 av besetningens familiemedlemmer og venner vil også være til stede.

– I dag ser vi tilbake på et straks fullført oppdrag med stolthet. Sammen med den forrige besetningen har vi vist norsk vilje og evne til å bidra til våre kollektive sikkerhet. Vi har bygget sterkere relasjoner til USA som vår viktigste allierte. Det er svært viktig dersom Norges sikkerhet en dag skulle være truet, skriver kommandørkaptein og skipssjef på KNM Fridtjof Nansen Iris Fivelstad i en e-post til Forsvarets forum.

Jagerflyballett

På dekket av Truman deltar fly og mannskap i en konstant ballett av take-off og landinger, alt koreografert til minste detalj. Dampdrevne katapulter gir flyene nok hastighet til å ta av på mindre enn 200 meter rullebane. Når flyene lander, hektes en krok i en stålwire for å stoppe dem i tide.

HANGARSKIP: Flaggkommandør Curt Renshaw og kommandørkaptein Iris Fivelstad om bord på USS Harry S. Truman.
HANGARSKIP: Flaggkommandør Curt Renshaw og kommandørkaptein Iris Fivelstad om bord på USS Harry S. Truman.

Om bord forteller flaggkommandør Curt Renshaw, øverste offiser i Carrier Strike Group 8, om hvilke fordeler USA har av å integrere allierte skip som Nansen i styrken.

– For det første gir det oss flere skip. For det andre får vi et svært kapabelt skip, som komplementerer våre egne kapabiliteter. Det er ting Nansen gjør bedre enn amerikanske skip. Det tredje er at det gir oss muligheten til å lære forskjellige ting fra forskjellige mariner, sier han.

Endret planene

Renshaw skryter uhemmet av den norske fregatten, som har vært en integrert del av den amerikanske hangarskipstyrken.

– Nansen er et skip som har flere oppgaver. Det kan brukes mot fly, ubåter og til overflatekrig. Avhengig av situasjonen, kan vi sette skipet til alle diss funksjonene. Jeg vet at det vil gjøre det svært bra, for vi har trent på dette igjen og igjen.

KATAPULT: En dampdrevet katapult gir flyene nok fart til å ta av på den korte rullebanen.
KATAPULT: En dampdrevet katapult gir flyene nok fart til å ta av på den korte rullebanen.

Da Truman og Nansen entret Middelhavet i desember i fjor, var planen å seile videre gjennom Suez-kanalen til Midtøsten. I stedet ble hangarskipgruppen holdt igjen i Middelhavet. Ingen offisiell begrunnelse ble gitt, men avgjørelsen ble tatt mens Russland bygget opp styrkene langs grensen til Ukraina.

Da angrepet på Ukraina kom, ble Renshaw likevel overrasket.

– Det første jeg tenkte var at jeg ikke kunne tro at Russland ville følge opp truslene uten noen god grunn, sier Renshaw.

Fivelstad skriver at oppdraget i Middelhavet har vært å gjennomføre operasjoner til støtte for sikkerhet og stabilitet i Europa.

– Helt konkret for KNM Fridtjof Nansen har det betydd at vi har brukt våre sensorer til å overvåke aktivitet i alle tre domener; i luften, på overflaten og under vann – for å sørge for at hangarskipet kunne gjennomføre sine flyoperasjoner effektivt og uforstyrret. Vi har også bruk helikopterdekket vårt til å avlaste det hektiske flydekket til USS Harry S Truman, skriver skipssjefen.

– Imponerende bredde

Flåtesjefen understreker at styrken uansett var forberedt på endringer i planene.

– Et av de viktigste aspektene ved amerikanske hangarskipgrupper er evnen til å operere overalt i verden og å møte kriser. Så selv om vi trodde at vi skulle til Midtøsten da vi forlot Norfolk i desember, var vi absolutt forberedt på avgjørelsen om å bli værende i Middelhavet, sier Renshaw.

LANDING: Wiren ligger klar til å stoppe F/A-18-kampflyet på vei inn til landing.
LANDING: Wiren ligger klar til å stoppe F/A-18-kampflyet på vei inn til landing.

Nansen skulle etter den opprinnelige planen vendt kursen hjemover 1. april, men oppdraget ble forlenget til 1. mai, etter ønske fra den amerikanske marinen.

Les også: Førstereis på de syv hav

– Vår evne til å operere sømløst med andre land viser Natos styrke på mange forskjellige måter. Nansen tar med seg en utrolig profesjonalitet, kunnskap og evne til å utføre enhver oppgave det settes til. Og slik har det vært siden vi først kom i kontakt i september, sier kaptein Duff.

– Bredden av Nansens kapabiliteter er imponerende, og de er i stand til å utnytte dem fullt ut, legger han til.

OVERVÅKER: Et overvåkningsfly flyr over Truman.
OVERVÅKER: Et overvåkningsfly flyr over Truman.
Powered by Labrador CMS